• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Budget berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

JennyZ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2018
Wie wil er eens naar mijn bestandje kijken en meedenken of dit de beste manier is voor wat ik wil bereiken?

Doel van het bestand:
- welke verzoeken/orders lopen er en in welke categorie vallen deze
- hoe verhoudt het totaalbedrag vd orders zich tot het gestelde budget, zodat ik op tijd aan de bel kan trekken als we te hoog dreigen uit te komen
- welke facturen hebben we gekregen (facturen kunnen hoger/lager zijn dan de oorspronkelijke order, of zelfs zonder order zijn verstuurd)
- wat zijn de daadwerkelijke uitgaven per categorie en hoe verhoudt zich dit tot het gestelde budget

Specifieke vragen:
- Bij invoeren van nieuwe orders op het tabblad Orders, wil ik graag het percentage of iets dergelijks zien van budget/orders voor die categorie inclusief de zojuist ingevoerde order, zodat ik daar meteen kan zien hoe we er voor staan zonder te wisselen tussen de tabbladen (Ik had INDEX MATCH al geprobeerd, maar deze geeft een vertraging bij het invullen van dit 1e tabblad).

- Ik heb op dit moment redelijk simpele formules gebruikt (zodat ik zelf ook nog snap hoe het in elkaar steekt). Zijn er tips of aanpassingen die beter/sneller werken? (graag met uitleg) Heeft er nog iemand mooie formules/grafiekjes oid die ik kan gebruiken?

Gr. Jenny

Bijlagen

voor de percentage kolom van tabblad orders zou ik gewoon ook een sommen.als formule gebruiken

=SUMIFS(Budget!$I$2:$I$11;Budget!$B$2:$B$11;Orders!E3)

de subcategory is een unieke waarde dus er wordt er maar 1 waarde opgeteld, maar mocht er toevallig een 2e budgetlijn met sub A1 zijn dan wordt die ook meegeteld.
soms moet je doen wat het simpelste werkt.

voor wat betreft de formules.. prima om het simpel te houden en je te beperken tot wat je begrijpt. Sterker nog, hoe meer je bijleert over excel des te vaker moet je jezelf dwingen om het simpel te houden of te vereenvoudigen.

een index en match zou ook kunnen/moeten werken

Bedankt voor de reactie.
Met bovenstaande formule krijg ik inderdaad niet meer de lag/vertraging bij invullen van het 1e tabblad. Denk dat dit wel moet kunnen werken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan