Ik zal het eens over een andere boeg gooien... :evil:
Ik denk dat de i7 wat overdreven is voor een game pc. De i7 is duidelijk meer voor multitasking. Ik vind het wel grappig dat jullie de discussie hebben over hexa- en quad-core, het grootste verschil tussen de i7 930, en de i5 760, is dat de i7 gebruik maakt van HyperThreading. Hyperthreading betekent dat de i7 virtueel gebruik maakt van 8-cores. Oftewel; je spreekt jezelf eigenlijk tegen. Voor games zijn 8-cores zeker niet beter. Als je de i5 760, en de i7 930 naast elkaar legt, zie je dus dat de i5 zelfs iets beter presteert. Daarom heb ik gekozen voor de i5 760.
Ook is 6GB ram geheugen misschien ietswat overdreven (ik snap dat dat nodig is met de i7). Dus heb ik gewoon voor 4GB gekozen.
Omdat ik voor de i5 kies, heb je ook een goedkoper moederbord. Ik heb toch nog voor een vrij duur moederbord gekozen, omdat dit een zeer goed moederbord is, die alle nieuwste technologien
goed ondersteunt.
Nu heb je veel meer ruimte voor een betere videokaart, wat toch echt het belangrijkste deel is voor een game pc. Zoals je al ziet in het winkelmandje heb ik nog niet gekozen voor een videokaart, omdat de HD69++ series binnenkort uitkomen. Deze zijn ideaal voor jouw budget, en daarom zal ik daar nog even een weekje op wachten!
Winkelmandje
Ik heb trouwens voor een 600w voeding gekozen, omdat ik denk dat de HD69++ series bijhoorlijk wat stroom vergen. Natuurlijk kan dit nog worden verandert.
Hoe kan je het nog goedkoper maken; je kan kiezen voor een iets minder geavanceerd moederbord, wat je al gauw 40 euro kan schelen. Ook kan je opzich een wat goedkopere kast kiezen, sheelt je nog ongeveer 15 euro, maar deze kast lijkt me die 15 euro wel waard.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, als je nog vragen of suggesties hebt, vraag ze gerust! :thumb:
Edit: een SSD Schijf in een game-pc heeft al helemaal geen nut, je gaat dit alleen merken als je een nieuw level laadt, wat enkele seconden sneller gaat. Dit heeft alleen nut in Windows zelf! ook raad ik Windows 7 aan, omdat Windows XP niet meer alle spellen ondersteunt (bijv. Just Cause 2) en dit veel sneller is!
Nog maar weer een editje: Natuurlijk is de i7 930 ook goed voor gaming, zelfs ietsjes beter (ongeveer 2%), maar ook vele malen duurder, processor + een ander moederbord + geheugen = ongeveer 150 euro. Het verschil is zo minimaal dat ik voor de i5 760 zal gaan. Hier even een
benchmark over de i7 tegen de i5, je ziet dat de i7 enkele fps sneller is. Ik denk dat dit het niet waard is voor die 150 euro. Je ziet wel dat de i7 beter is in multitasking ivm hyperthreading.