Budget PC 440 euro

• Onderwerp starter Onderwerp starter Slush
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Slush

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2009
Hallo forumleden!

Even een korte intro;

Drie jaar geleden kocht ik met m'n stomme kop, zonder enige research te doen, een Acer desktop. Hoewel er altijd genoeg te wensen overbleef, voldeet deze PC prima. Tot een maand geleden speelde ik er met plezier spellen als Fallout 3, Arma II/DayZ, Minecraft en TF2 op. Maar het noodlot sloeg toe en de PC stierf. Yadayada, repareren is zo duur dat ik net zo goed een nieuwe kan kopen. Goed idee.
Het model was een Aspire M5641. De exacte specificaties kan ik niet meer terughalen omdat het kreng niet meer aan wil maar op de voorkant staat;

Intel Core 2 Quad Q9400
4GB DDR2
NVIDIA GeForce 9600

Voor deze computer betaalde ik destijds 439,- euro. Nu weet ik inmiddels dat het beter is om een PC in elkaar te laten zetten dan een prefactured te kopen, ik Acer boven alles moet vermijden en dat nieuwe technologie natuurlijk goedkoper wordt.

Mijn vraag is, wat zou ik *nu* voor hetzelfde geld kunnen krijgen als wat ik 3 jaar geleden voor mijn Acer betaalde? incl. assemblage en besturingssysteem.

Budget - 439,-
Doel - Casual gamen (vorige PC kon alle spellen wel aan die ik wilde spelen, alleen moest af en toe de kwaliteit wat omlaag), veel films/muziek/series kijken, schoolwerk, internetten.
Omgeving - Onder bureau, wordt veel gebruikt voor films/series kijken dus een wat stiller model zou prettig zijn.
Assemblage - Laten doen

Besturingssysteem - Windows 7

Randapparatuur - Alles al in huis
Hartelijk dank alvast voor de hulp!

PS: Ik heb ook nog zo'n behuizing nodig waar je een interne HDD instopt en 'm dan kan gebruiken als externe HDD zodat ik mijn bestanden kan overzetten, kan iemand mij daar één van aanraden?20121102_220833.jpg20121102_220858.jpg
Bijgevoegd foto van mijn HDD

Laatst bewerkt:
Moet er ook nog toetsenbord, muis, beeldscherm, speakers bij? Welke resolutie wil je gebruiken?
Nou, voor 440 euro kom je een heel eind. Assemblage kan het goedkoopst voor 50 euro. Er blijft dan nog 390 euro over, min 80 euro voor W7, blijft er 310 euro over. Daar kan je een degelijke pc van in elkaar zetten, geloof me.
kleine begroting:
moederbord: 50 euro
8gb RAM: 40 euro
voeding: 40 euro
harde schijf 500gb: 50 euro
optische schijf: 20 euro
kast: 20 euro
processor: restbedrag: 90 euro.

Voor die 90 euro kan je een prachtige processor kopen waar je jaren mee vooruit kan.

Helemaal vergeten erbij te zetten, alle randapparatuur heb ik al.
Resolutie heb ik nooit over nagedacht.. Wat zouden jullie mij aanraden?

@Subplayer52: Je hebt gekozen voor sodimm (laptop) geheugen;)
Tevens nog geen w7.

Dank allen! Ik miste inderdaad W7, het geheugen was mij niet opgevallen :P

@samenstelling Subplayer, naast dat (zoals al gezegd) er geen W7 bij zit, en het SODIMM is, kan je beter voor een AMD samenstelling gaan, aangezien Intel in het budgetsegment niet heel veel waar voor je geld te bieden heeft.

@andreazzz ben ik het niet mee eens. de g860 is wel degelijk veel waar voor je geld, daar het bijna alle AMD CPU's verslaat voor spelletjes (Overigens niet voor vele andere desktop taken)

Overigens moet ik zeggen dat die originele acer samenstelling voor 440 euro erg netjes is. Qua prijs dan (kwaliteit is een bekend gegeven). De 60 euro voor assemblage neemt natuurlijk een flinke hap uit je budget. Als je dat uit kunt besteden kun je gaan voor de versie van subplayer (na correctie van wat schoonheidsfoutjes :) )

Overigens is die samenstelling een klein stapje terug in processorkracht maar de videokaart is bijna 3x zo snel.

Neem de Sapphire 7770 Ghz edition. die heeft een betere koeler en is standaard in de fabriek overklokt
ik speel dezelfde spellen die jij ook speelt op full hd resolutie met alles op ultra

Intel Core i5 2300
Sapphire HD 7770 GHZ edition

tripple memory, terwijl het moederbord maar 2 bankjes heeft,,, dat gaat hem dus niet worden :)
daarnaast zal ik bij HDDs altijd voor WesternDigital gaan.
en het videokaartje houd echt niet over, + je kiest een CPU met geïntegreerde GPU
neem dan een betere AMD CPU met on-board GPU, dan bespaar je op de videokaart.

Als je het systeem neemt van Subplayer52, de processor verwisselt met een Phenom II x4 965 (86 euro bij Azerty), en het moederbord door een (goedkopere) AM3 variant, heb je al een veel beter systeem.

Oeps, niet opgelet met het geheugen :), maar voor AMD zal je 2 stickjes moeten nemen, anders zal je je cpu bottlenecken en dat is eerder irritant om later te upgraden.

Als je gaat voor een APU (A4, A6, A8, A10 en Intel equivalenten), moet je inderdaad een paar veranderingen maken bij het geheugen: hoge klokfrequentie is beter (aangezien het als videogeheugen wordt gebruikt). Zelf heb ik 2 reepjes 1333MHz bij een Phenom II X6 zitten, werkt prachtig met zware games (GTA IV), fotobewerken en films kijken. Daarbij heb ik een 6850 als videokaart. Destijds heb ik voor mijn systeem (los gekocht, zelf in elkaar gezet) 340 euro uitgegeven (zonder hdd, kast en Windows). Ik wil best zo'n systeempje voor je bij elkaar zoeken, maar dan wordt het meer dan 440 euro (tenzij je het zelf in elkaar zet en als je student bent [>W7 licentie voor 18 euro via SurfSpot]).

Wat is er eigenlijk mis met je oude acer? Misschien is die wel redelijk goedkoop te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan