Buffer-underrun avoided

Status
Niet open voor verdere reacties.

Levitation

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
Het zit dus zo.

Een tijdje geleden heeft mijn MSI brander het begeven. Lead in en lead out, daar deed ie "uren" over bij een brandproces, waardoor een cd branden op 52x zo'n 20 minuten duurde.

Nu heb ik vrijdag een "nieuwe" brander gekocht (wordt normaal niet meer verkocht maar gelukkig had de pc-winkel er nog eentje in voorraad), nl. een Samsung TSSTCorp SH-R522C.

Deze heeft het probleem met die lead-in en lead-outs niet meer, maar wel een ander probleem.

Enkele maanden geleden kon ik nog perfect branden op 52x met die MSI brander (in dezelfde pc weliswaar). Een minuutje of 3-4 en m'n cd'tjes waren klaar.

Nu, met die nieuwe brander, krijg ik in Nero altijd de melding "buffer underrun was avoided ... times" (meestal maar een laag aantal. van 1x tot 5x)
Ik heb al allerlei geprobeerd. Geformatteerd (weeral), zware software (zoals bv. nieuwe msn) afsluiten tijdens het branden, branden op een lagere snelheid (32x, maar hiermee verhelp ik het buffer-underrun-probleem niet echt => echter wel minder bu's) en ook eens de kast open geschroefd, IDE kabels opnieuw vastgestoken en eens gekeken of ze op de juiste plaats zaten (hardeschijven op primary channel, brander op secondary channel), bij apparaatbeheer eens gecheckt of de IDE kanalen op DMA en niet op PIO stonden en tot slot de brander geflashed met de nieuwste firmware.

Dat laatste zorgde er bij de laatste cd zelfs voor dat hij er dubbel zolang over deed om te branden...

M'n pc is een AMD Duron 700 Mhz, 576 mb ram. Hij zou dit normaal gezien toch met gemak moeten kunnen trekken? Net zoals bij die oude brander indertijd.

Oplossingen? Aub?

Laatst bewerkt:
Uhm, een Buffer Underrun Avoiden is een goed iets :)
Dat betekend namelijk dat je de cd goed hebt weggebrand.

Het feit dat je een Buffer Underrun had kunnen krijgen heeft niet zozeer iets met je brander te maken als met de apparatuur die je brander voed met data. (Harde schijf, andere cdrom speler)

Systeem van branden. De brander brand weg uit een buffer in de brander zelf, deze buffer word op zijn beurt weer gevoed door de harde schijf of een andere cdromspeler (verder noem ik dat bron :)).

Een buffer underrun betekend eigenlijk dat de buffer leeg is tijdens het brandden omdat de brander sneller de data kan weggschrijven uit de buffer dan de bron kan aanleveren in diezelfde buffer.
Vroeger betekende dat onherroepelijk dat je je cd kon weggooien want een brander moest een continu datastroom hebben. Tegenwoordig heeft elke brander een beveiliging daarvoor dat de brander in een "wachtstand" word gezet totdat er weer voldoende data in de buffer staat.

Hoe snel de buffer leeg is heeft dus te maken met de snelheid van brandden, de snelheid van het plaatsen door de bron maar ook door de grootte van de buffer.

Dus een oplossing is er niet. Omdat in mijn ogen er geen probleem is

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Wat je zegt wist ik wel al ongeveer hoor. (In grote lijnen toch.) En na opzoekwerk verricht te hebben weet ik dat deze brander een buffer van 2MB heeft (ik weet nu niet of dat weinig is of niet), en ik weet ook dat een buffer underrun avoided een goed iets is hoor. Maar vroeger kreeg ik die melding vrijwel nooit (of toch zeker niet bij elke cd die ik brandde) terwijl dat nu dus wel zo is.

Moet ik me hier dan verder geen zorgen over maken en gewoon altijd die melding dat een buffer underrun avoided was negeren of moet ik me toch ergens zorgen maken dat er iets niet klopt met mijn harde schijven die die data dus niet meer snel genoeg doorsturen ofzo?

ik weet niet wat de rest van jou systeem is (softwarematig en hardware matig) maar als je die plaatst kunnen anderen hier op het forum vergelijken of zij dat ook hebben misschien.
Maar iig zijn er vast wel programma's om de doorvoersnelheden van de betrokken onderdelen te testen.Volgens mij heeft Nero zo'n onderdeel.

daarnaast kan het natuurlijk zijn dat in je andere brander een grotere buffer zat :)

Hm oké. Ik heb voorlopig dan maar gewoon "Never show these messages again" aangevinkt toen hij zojuist weer zo'n melding gaf. Het was vooral omdat deze meldingen me toch wat verontrustten dat ik er wel het fijne van wilde weten, maar ik stootte zojuist toevallig nog op een gelijkaardige topic op een ander forum van iemand die exact hetzelfde probleem met exact dezelfde brander had.

Het zal dus wrs idd aan de "kleine" grootte van de buffer van de brander liggen ofzo.

Moest ik ooit nog eens ergens last van ondervinden, dan zal ik zeker mijn systeemspecs hier eens posten. (Maar waarschijnlijk koop ik over een tijdje toch eens een volledig nieuwe pc.)

Toch erg bedankt voor je hulp! Ben ik toch weer wat gerust :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan