Buffer underrun

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbicom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 okt 2000
Voor een collega ben ik bezig om zijn pc weer aan de praat te krijgen. Het is een Compaq Pressario 4550. Pentium 2, 233 mhz en wel 48 Mb intern geheugen! Windows 98 se is er onlangs opnieuw opgezet(geformatteerd en al). Het probleem is de brander (philips cdrw800), telkens wanneer ik een cd probeer te branden krijg ik een buffer underrun. Hij kan maximaal op 4 speed branden, maar zelfs op 1x doet hij het niet. Ik heb alle programma's uit staan die niet hoeven te draaien (NAV, MSN enz.) Ook staat de screensaver uit en blijven de HD's constant draaien. Dus er is eigenlijk niets dat nog geheugen zou kunnen gebruiken, behalve het brandprogramma (NTI cd-maker) Ik heb tevens al geprobeerd om de brander op verschillende manieren aan te sluiten op de IDE poorten. Maar welke combinatie ik ook probeer, steeds weer die buffer underrun. Ik weet dat het intern geheugen wel heel erg weining is, maar volgens mijn collega heeft het ooit wel gewerkt. Zou het aan het brandprogramma kunnen liggen?
Wie kan mij helpen?
Gr. Erik Jan.

Probeer eens de te kopieren CD eerst op de harde schijf te plaatsen voor te branden en vervolgens eerst testen en dan pas branden.

Bedankt voor je reactie. Van cd kopieren heb ik al niet eens geprobeerd. Ik probeer 5 mp3tjes als audio cd te branden. Dus rechtstreeks van de HD (map op de C-schijf, is tevens enige schijf). En het gaat bij het testen al fout na een paar minuten, al komt de foutmelding wel later dan wanneer ik niet test en gelijk naar cd wil branden. Dan komt de melding al binnen een minuut.
Vreemd toch?
Nog meer ideen,tips?
Gr. Erik Jan.

Nog een kleine toevoeging, 48 Mb is het maximale geheugen dat er in kan. Buiten het feit dat er maar 1 slot op het MoBo zit, kan volgens informatie van internet (o.a. Compaq) deze computer maar 48 Mb aan. Natuurlijk wel geprobeerd om er een ander bankje in te zetten, maar helaas, blijft 48 Mb aangeven. Ook in de bios kan ik niks veranderen.

Hoi,

Je meld dat je verschillende combinaties geprobberd hebt op de IDE poorten. Heb je hierbij niet over het hoofd gezien de brander en de cdrom op master en slave te zetten? Dit wil nl ook wel eens conflicten geven.

Ik heb inderdaad steeds gelet op hoe ik de jumpers moest zetten bij het veranderen van IDE-poort. Mij leek de beste combinatie: cdrw op IDE secundair(master), HD op IDE primair(master), cdrom op IDE primair (slave).
Er zal niet gekopieerd worden van cd naar cd-r. Bijna alleen maar van HD naar cd-r (mp3-->audio cd).

Aanvulling:

Iedereen die een CD-Writer heeft komt het wel eens tegen: het fenomeen 'de bufferunderrun'. Een korte uitleg: Op het moment dat een CD-Writer begint met schrijven moet hij een constante data-toevoer krijgen. Stokt deze data-toevoer voor een moment (bijvoorbeeld doordat er programma's op de achtergrond draaien zoals screensavers en virusscanners) dan treed er een zogenaamde 'bufferunderrun' op. Dit is te voorkomen door zo weinig mogelijk programma's op de achtergrond te laten draaien. Brandt u direct vanaf de harddisk dan is het aan te raden uw harddisk te defragmenteren voordat u een CD gaat schrijven. Een algemene regel is: Hoe sneller de writer kan schrijven, des te meer vereist dit een goede samenwerking van de soft- en hardware van uw pc.

schiet me in 1 keer wat te binnen:

Check eens je DMA instellingen.

Start -> Configuratiescherm -> Systeem -> Klik op apparaatbeheer en dan op Schrijfstations.

Klik dan op je cd-romspeler en kies eigenschappen.
Ga naar instellingen en kijk of DMA aan staat.

Zo ja, vinkje weghalen.

Vaak moet je dan even opnieuw opstarten.

http://home.conceptsfa.nl/~pmrol/dutch/fireworks/instellingen.html

hier nog wat leesvoer....

Ik ga alle tips en links even bekijken/uitvoeren. Ik laat weten wat het wordt. Bedankt voor de tips.
Gr. Erik Jan.

Na alle links te hebben bekeken en alle tips te hebben uitgevoerd (dma uitvinken, autoplay uitschakelen) heb ik geprobeerd wederom een cd te barnden. Het resultaat op 2 speed branden was na 5 seconden een Hardware Error. Gelukkig gebruik ik steeds een cd-rw, dus het aantal bierviltjes valt mee. Ik voeg de logfile met de foutmelding bij dit bericht, misschien dat iemand hier iets vreemds aan ziet.

Bijlagen

misschien moet je eens een ander brandproggie proberen. Heeft deze brander het ooit wel goed gedaan met NTI?

Probeer anders eens Nero.

Het brandprogramma is het laatste waar het volgens mij aan kon liggen. Ik kan niet met zekerheid zeggen of NTI CD maker er voorheen ook al op stond, het cd-rommetje zat wel in de doos die ik meekreeg. Maar er zat wel meer in die doos wat er zeker NIET op zat. Ik wilde eerst zeker weten of er nog andere dingen veranderd konden/moesten worden voordat ik Nero of Easy cd Creator ging proberen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een ander brandprogramma "zuiniger" met het intern geheugen omgaat dan het huidige. Maar ja, blijkbaar is elke situatie weer anders. Ik ga morgen proberen om Easy cd creator op de pc te zetten en kijken wat dat doet.
Thanx iedereen, ik laat weten of dit gaat werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan