Buffers leeg tijdens CD branden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Symjack

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2001
Een tijdje geleden had ik ineens het probleem dat tijdens het branden van een cd de buffer(s) leegliep(en). Het maakte niet uit welk brandprogramma ik gebruikte. Zowel Nero als Easy CD Creator als Clone CD gaven het probleem.
Bovendien trad het probleem zowel onder Windows XP als onder Windows 2000 op.
En als dan de buffers leeggelopen waren, maakte hij de cd wel af, maar slecht op 1(een) speed en het duurde dus een eeuwigheid en gaf Windows na afsluiten van het brandprogramma een geheugenfoutmelding (BSOD).
Ik heb diverse forums geraadpleegd en alle suggesties die ik las heb ik uitgevoerd. Geheugentests, DMA checks, IDE kabel aansluitingen, noem maar op, alles is de revue gepasseerd.
Uiteindelijk de methode gehanteerd die ik zo lang mogelijk heb uitgesteld, namelijk alle hardware demonteren en daarna met een schone installatie van Windows en zo een voor een alle hardware en software opnieuw geinstalleerd. Toen bleek het probleem te worden veroorzaakt door de scanner.
Daar had ik dus zelf nooit opgekomen, en diverse allesweters die ik intussen had geraadpleegd dus ook niet. Het betreft een HP Scanjet 2300 C met een USB aansluiting.
Zolang ik die maar niet installeerde, zowel hardware- als softwarematig (dus gewoon niet aansluiten op de computer) bleef de CD brander als een speer zijn werk doen en bleven de buffers onder de diverse brandprogs gewoon op 100% staan en af en toe even op 98%.
Toen ik uiteindelijk de scanner op een andere USB-poort inprikte en softwarematig installeerde bleef ook alles gewoon goed draaien. Het ging dus duidelijk fout in combinatie met die specifieke USB-poort. (Hoewel de scanner wel gewoon functioneerde via die beruchte poort, dus de poort op zich doet/deed het wel goed.)
Heeft iemand hier een verklaring voor ?? Ben al lang blij dat het probleem verholpen is, maar zou graag een verklaring hebben. En wellicht kan iemand anders zijn voordeel doen met mijn bevindingen en kan het hem/haar 4 maanden ergernis en frustratie besparen.

Jacques

Ter info, mijn computer bestaat uit de volgend onder- delen en randapparatuur:

- AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz Processor
- MSI K7T Turbo Moederbord (MS6330) Versie 3.0
BIOS versie 3.3 (19-12-2001)
- 640 MB PC133 SDRam Geheugen
- 40 GB Maxtor (Prim. IDE Master) Hard Disk
- 40 GB Samsung (Prim. IDE Slave) Hard Disk
- MSI Nvidia GeForce MX-100/200 Videokaart
- Creative SoundBlaster PCI 128 Geluidskaart
- 3Com 3C900B Netwerk kaart
- Webvox ISDN Modem
- Alcatel Speed Touch ADSL Modem
- 48/24/48 Speed Lite On CD ReWriter (Sec. IDE Master)
- 52 Speed Lite On CD-Rom speler (Sec. IDE Slave)
- Epson Stylus 660 Printer
- HP Scanjet 2300C Scanner
- Dualboot OS (Windows 2000 Pro op C: en Windows XP Pro op D:)

Zijn die USB-aansluitingen op de PC identiek? Of zit er bij de een een USB-hub tussen?

Groetjes,
Bennie

Op het moederbord zitten 2 USB poorten. Ik heb er 2 toegevoegd dmv een PCI USB hub.
De scanner zat eerst, dus toen het NIET goed werkte, op de PCI USB hub, maar nu heb ik de scanner verplaatst naar een USB poort die direct op het moederbord zit. Het gekke is dat de scanner zelf wel goed werkte via die PCI hub. Echter gooide hij blijkbaar eea toch door de war. Ik heb via diezelfde PCI USB hub nu nog wel een digitale fotocamera (HP 318 Photosmart) ingeplugd staan, maar dat geeft geen probleem. Op de 2 USB poorten die direct op mijn moederbord zitten, heb ik nu dus de scanner en een ISDN Webvox aangesloten zitten. Deze opstelling werkt wel, echter de vraag waarom het eerder niet werkte is daarmee nog niet uit de wereld.

Nou ja, ik vroeg het ook niet voor niets, maar daarmee wordt e.e.a. wel verduidelijkt, want volgens mij heeft het te maken met de hoeveelheid (volt)spanning die een USB-poort aankan en de hoeveelheid "energie" die een apparaat nodig heeft dat op die poort wordt aangesloten. Bij de USB-poort die standaard op de PC zit is dat dus anders dan bij de Hub.

Kijk dus naar de hoeveelheid voltage die de scanner nodig heeft van de USB-poort en vergelijk dat bijv. met de Camera (dat moet in de handleidingen staan).

Kijk verder naar het plaatje om het verhaal van die energie beter te begrijpen. Het komt uit apparaatbeheer. Eigenlijk is mijn verhaal nog niet eens compleet, want de bandbreedte heb ik nog eens buiten schot gelaten.

Groetjes,
Bennie

attachment.php

Bijlagen

• usbhub.jpg
    usbhub.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 97
Deze scanner, de HP Scanjet 2300 C, heeft een eigen stroomvoorziening. Hij zit gewoon met een eigen voedingsadapter op het lichtnet aangesloten en haalt zijn stroom dus NIET via de USB aansluiting van de voeding van de computer vandaan. Mijns inziens kan dit toch de oorzaak dan niet zijn. In dit geval dient de USB verbinding toch alleen voor data overdracht, of zie ik het verkeerd (zou goed kunnen want ik ben echt een leek op dit gebied.)

Nee, het gaan niet zozeer of een apparaat een eigen stroomvoorziening heeft (d.w.z. wel of niet wordt aangesloten op het lichtnet).

Het gaat om de totale energie die per poort beschikbaar wordt gesteld, uitgedrukt in mili-ampere per poort. Je zou die waarden eens met elkaar moeten vergelijken: Wat geeft de PC-USB aan? Wat geeft de USB-HUB aan? Sluit de apparaten aan op de verschillende poorten: wat zijn de getallen?

Tuurlijk, er is sprake van data-overdracht, maar nu komen we op de bandbreedte die dus wel gedeeld moet worden door alle apparaten die op de USB-poorten zijn aangesloten. Zie plaatje.

Groetjes,
Bennie

attachment.php

Bijlagen

• bandbreedteusb.jpg
    bandbreedteusb.jpg
    28,7 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:
Nou, die cijfers/getallen zijn bij mij als volgt

Bijlagen

• roothub.jpg
    roothub.jpg