Een tijdje geleden had ik ineens het probleem dat tijdens het branden van een cd de buffer(s) leegliep(en). Het maakte niet uit welk brandprogramma ik gebruikte. Zowel Nero als Easy CD Creator als Clone CD gaven het probleem.
Bovendien trad het probleem zowel onder Windows XP als onder Windows 2000 op.
En als dan de buffers leeggelopen waren, maakte hij de cd wel af, maar slecht op 1(een) speed en het duurde dus een eeuwigheid en gaf Windows na afsluiten van het brandprogramma een geheugenfoutmelding (BSOD).
Ik heb diverse forums geraadpleegd en alle suggesties die ik las heb ik uitgevoerd. Geheugentests, DMA checks, IDE kabel aansluitingen, noem maar op, alles is de revue gepasseerd.
Uiteindelijk de methode gehanteerd die ik zo lang mogelijk heb uitgesteld, namelijk alle hardware demonteren en daarna met een schone installatie van Windows en zo een voor een alle hardware en software opnieuw geinstalleerd. Toen bleek het probleem te worden veroorzaakt door de scanner.
Daar had ik dus zelf nooit opgekomen, en diverse allesweters die ik intussen had geraadpleegd dus ook niet. Het betreft een HP Scanjet 2300 C met een USB aansluiting.
Zolang ik die maar niet installeerde, zowel hardware- als softwarematig (dus gewoon niet aansluiten op de computer) bleef de CD brander als een speer zijn werk doen en bleven de buffers onder de diverse brandprogs gewoon op 100% staan en af en toe even op 98%.
Toen ik uiteindelijk de scanner op een andere USB-poort inprikte en softwarematig installeerde bleef ook alles gewoon goed draaien. Het ging dus duidelijk fout in combinatie met die specifieke USB-poort. (Hoewel de scanner wel gewoon functioneerde via die beruchte poort, dus de poort op zich doet/deed het wel goed.)
Heeft iemand hier een verklaring voor ?? Ben al lang blij dat het probleem verholpen is, maar zou graag een verklaring hebben. En wellicht kan iemand anders zijn voordeel doen met mijn bevindingen en kan het hem/haar 4 maanden ergernis en frustratie besparen.
Jacques
Ter info, mijn computer bestaat uit de volgend onder- delen en randapparatuur:
- AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz Processor
- MSI K7T Turbo Moederbord (MS6330) Versie 3.0
BIOS versie 3.3 (19-12-2001)
- 640 MB PC133 SDRam Geheugen
- 40 GB Maxtor (Prim. IDE Master) Hard Disk
- 40 GB Samsung (Prim. IDE Slave) Hard Disk
- MSI Nvidia GeForce MX-100/200 Videokaart
- Creative SoundBlaster PCI 128 Geluidskaart
- 3Com 3C900B Netwerk kaart
- Webvox ISDN Modem
- Alcatel Speed Touch ADSL Modem
- 48/24/48 Speed Lite On CD ReWriter (Sec. IDE Master)
- 52 Speed Lite On CD-Rom speler (Sec. IDE Slave)
- Epson Stylus 660 Printer
- HP Scanjet 2300C Scanner
- Dualboot OS (Windows 2000 Pro op C: en Windows XP Pro op D
Bovendien trad het probleem zowel onder Windows XP als onder Windows 2000 op.
En als dan de buffers leeggelopen waren, maakte hij de cd wel af, maar slecht op 1(een) speed en het duurde dus een eeuwigheid en gaf Windows na afsluiten van het brandprogramma een geheugenfoutmelding (BSOD).
Ik heb diverse forums geraadpleegd en alle suggesties die ik las heb ik uitgevoerd. Geheugentests, DMA checks, IDE kabel aansluitingen, noem maar op, alles is de revue gepasseerd.
Uiteindelijk de methode gehanteerd die ik zo lang mogelijk heb uitgesteld, namelijk alle hardware demonteren en daarna met een schone installatie van Windows en zo een voor een alle hardware en software opnieuw geinstalleerd. Toen bleek het probleem te worden veroorzaakt door de scanner.
Daar had ik dus zelf nooit opgekomen, en diverse allesweters die ik intussen had geraadpleegd dus ook niet. Het betreft een HP Scanjet 2300 C met een USB aansluiting.
Zolang ik die maar niet installeerde, zowel hardware- als softwarematig (dus gewoon niet aansluiten op de computer) bleef de CD brander als een speer zijn werk doen en bleven de buffers onder de diverse brandprogs gewoon op 100% staan en af en toe even op 98%.
Toen ik uiteindelijk de scanner op een andere USB-poort inprikte en softwarematig installeerde bleef ook alles gewoon goed draaien. Het ging dus duidelijk fout in combinatie met die specifieke USB-poort. (Hoewel de scanner wel gewoon functioneerde via die beruchte poort, dus de poort op zich doet/deed het wel goed.)
Heeft iemand hier een verklaring voor ?? Ben al lang blij dat het probleem verholpen is, maar zou graag een verklaring hebben. En wellicht kan iemand anders zijn voordeel doen met mijn bevindingen en kan het hem/haar 4 maanden ergernis en frustratie besparen.
Jacques
Ter info, mijn computer bestaat uit de volgend onder- delen en randapparatuur:
- AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz Processor
- MSI K7T Turbo Moederbord (MS6330) Versie 3.0
BIOS versie 3.3 (19-12-2001)
- 640 MB PC133 SDRam Geheugen
- 40 GB Maxtor (Prim. IDE Master) Hard Disk
- 40 GB Samsung (Prim. IDE Slave) Hard Disk
- MSI Nvidia GeForce MX-100/200 Videokaart
- Creative SoundBlaster PCI 128 Geluidskaart
- 3Com 3C900B Netwerk kaart
- Webvox ISDN Modem
- Alcatel Speed Touch ADSL Modem
- 48/24/48 Speed Lite On CD ReWriter (Sec. IDE Master)
- 52 Speed Lite On CD-Rom speler (Sec. IDE Slave)
- Epson Stylus 660 Printer
- HP Scanjet 2300C Scanner
- Dualboot OS (Windows 2000 Pro op C: en Windows XP Pro op D