• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bug excel? autosom werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ajoin

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Hallo,

in bijgevoegde bestandje zou ik willen mijn uren optellen, de autosom is ingeschakeld in cel N38(Geel) maar geeft als uitkomst 0 terwijl in cel M38(rood) ik dezelfde rijen handmatig heb ingegeven en deze mij correct 1:30 aangeeft. Is dit een bug in excel of ben ik ergens in de fout. Gelieve mij dan duidelijk te maken wat ik over het hoofd zie.

Kris

Bekijk bijlage testdoc.xlsm

Ik denk niet dat we de dag nog meemaken dat ofwel ik ofwel jij een bug zullen constateren in Excel.

Je zet gewoon tekst in je cel doormiddel van jouw formule en daar wijzigt niks meer aan ook al zet je de celopmaak op uu:mm of welke opmaak dan ook.

Code:
=ALS(EN(OF(B7="ma";B7="di";B7="wo";B7="do";B7="vr");OF(M7="w";M7="p"));TIJDWAARDE("0:30");ALS(EN(OF(B7="fza";B7="za");M7="p");TIJDWAARDE("2:00");ALS(EN(OF(B7="fzo";B7="zo");M7="w");TIJDWAARDE("1:00");ALS(EN(OF(B7="fzo";B7="zo");M7="p");TIJDWAARDE("4:00");ALS(EN(OF(B7="fza";B7="za");M7="w");TIJDWAARDE("0:30");TIJDWAARDE("0:00"))))))

Deze aanpassing zorgt voor een tijdwaarde in je cel.

Bijlagen

Kan je me dan eens uitleggen waarom autosom 0:00 geeft en als ik alle cellen zelf optel (rood vakje) dit dan wel correct werkt. Ook in de andere cellen van O38 tot W38 lukt dit wel zonder tijdwaarde bij de formule te voegen. Hoe komt dit dan?

Dat komt doordat je bij je handmatige som-ingave elke cel apart behandelt en dus steeds de aanwezige waarde -zelfs tekstwaarde- omzet in numerieke waarden.

Bij je kolom-som behandelt hij de hele kolom in zijn geheel en ziet daar enkel tekstwaarden staan en dus telt die ze niet bijeen.

Toch al zeer bedankt voor de uitleg maar ik snap dan niet waarom de autosom in cellen O38 tot W38 wel correct verloopt.
Welke tekst heb ik dan gebruikt in de cel waar de autosom niet werkte?

Als je in je kolommen o-W de "0:00" vervangt door "0:01" worden die ook niet samengeteld.
Die "3:00" die daar als resultaat staat komt door een resultaat van een som en is dus geen tekstwaarde.

ah, ik denk dat ik mee ben :-) dus als ik bv in een als formule onder vakje waar iets tussen "" typ dan wordt dit aanzien als tekst ook al typ ik er uren in zoals "0:00".
Thx voor de uitleg!!!

Ipv "1:00" wat voor 1 uur staat kun je ook 1/24 zetten, want voor excel staat 1 gelijk aan 1 dag (24 uur)
Dan zit je niets met tekst waarden en heb je meteen een getal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan