buiten geaard stopcontact aanleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankster27

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2009
Hallo, ik zag hier ook vragen voorbij komen wat betreft geaard en ongeaarde stopcontacten.
Mijn vraag is de volgende.
Ik heb in mijn logeerkamer 1 ongeaard stopcontact.
Ik wil buiten nu 1 geaard stopcontact aanleggen.
Mag ik een aansluitsnoer met geaard kabeltje en de andere kabeltjes aan de ene kant en stekkertje aan de andere kant aansluiten(stekkerkant uiteraard) op mijn ongeaarde stopcontact en de kabeltjes in mijn geaarde stopcontact buiten(balkon) plaatsen.
Of is mijn geaarde stopcontact buiten dan alsnog ongeaard doordat de stekker in een ongeaard stopcontact binnen zit? Ik heb maar 1 stopcontact in die logeerkamer, maar er zitten wel meer stopcontacten verder in mijn huis op die groep.
Ik wil bijvoorbeeld mijn laptoppie daar insteken buiten of een leuk lampie.
Ik hoor het heel graag,

Vriendelijke groet,

Frank

als je wilt dat een stopcontact geaard is moet je simpelweg zorgen dat de aarde'stekker'/draad ook daadwerkelijk verbonden is met de aarde... een stekkertje in de slaapkamer erin steken zal je dan dus een ongeaard stopcontact geven. tenzij je ergens anders aarde vandaan haalt.

(sorry maar ik begreep je verhaal niet helemaal vandaar geen direct antwoord op je vraag)

ik snap dat mijn vraag niet helemaal goed was en ook eigenlijk niet kan.
Even andere oplossing. Kan ik een stekkerdoos(waar wel geaarde stekkers in passen) in mijn ongeaarde stopcontact doen? En dan hier een geaarde stekker indoen en die verbinden met geaard stopcontact die ik buiten plaats. Zit dan 50 cm(even dat je beeld hebt) tussen stekkerdoos en geaarde stopcontact.
En ongeaard stopcontact buiten plaatsen is altijd fout? (voor klein schemerlampje die op tuinposter schijnt?

Bedankt voor je snelle reactie op mijn ietwat onduideliijke vraag die nu hopelijk iets duidelijker is.:o

Een wandcontactdoos buiten dient geaard te zijn en ,waterdicht en stevig gemonteerd te zijn evenals verlichting

een kabel daar na toe : 3 aderig minimaal 2,5 kwadraat en UV bestendig = voor buiten gebruik bovengronds

door een muur geboord :afplakken met zuur bestendig tape of door een geel stukje stroom pijp geleiden [cement vreet op den duur door de kabel]

kabel aansluiten met rand aarde stekker op een geschikt wandcontactdoos of direct in de wand contactdoos ,geen verleng doos [ verzekering kwestie]

het e.e.a. goed dicht kitten met een watervast kit

maar jouw vraag:
Kan ik een stekkerdoos(waar wel geaarde stekkers in passen) in mijn ongeaarde stopcontact doen? : JA

En dan hier een geaarde stekker indoen en die verbinden met geaard stopcontact die ik buiten plaats : NEE !!!

Een schemerlamp is niet waterdicht dus ongeschikt voor buitenplaatsing envenals de stekker en de draad.

Gaat het jouw om een laptoppie buiten aan de stroom te krijgen met mooi weer dan volstaat een gewoone verlengkabel van een grasmaaier welke je in iedere wandcontactdoos kwijt kunt.

De meest effectieve methode is, om - wellicht samen met iemand die dit al vaker heeft gedaan - een aardedraad (groen/geel) vanaf de betreffende groep in de meterkast, of vanaf een centraaldoos waar een aardedraad zit te, trekken naar het stopcontact in de logeerkamer.

Naar veiligheid toe is het toch heel sterk aan te raden om ieder stopcontact te voorzien van een goede aarding en je stroomkringen te beveiligen met een differentiaalschakelaar. Dit vooral om het risico tot elektrocutie sterk te verminderen (in Vlaanderen zitten al redelijk wat wonigen op 3 X 380V + N) Zo zal ook een defect toestel waarbij er stroom op de behuizing komt en hiermee gepaard risico tot elektrocutie vermeden worden. Niet geaarde stopcontacten mag je echt niet toelaten;)

De meest effectieve methode is, om - wellicht samen met iemand die dit al vaker heeft gedaan - een aardedraad (groen/geel) vanaf de betreffende groep in de meterkast, of vanaf een centraaldoos waar een aardedraad zit te, trekken naar het stopcontact in de logeerkamer.

Ik denk dat ik dit dan maar moet laten doen.
Ik zie mezelf nog geen aardedraad vanaf de meterkast uit de muur van mijn logeerkamer
tevoorschijn toveren. Moet ik zeker al mijn gipsplaten eruit halen om te zien waar ik met mijn aardedraad gebleven ben?
In ieder geval heel erg bedankt voor de snelle reacties.
Ik vind eigenlijk wel dat er eens een soort magische uitvinding gedaan moet worden dat je zonder dat je de aardekabel helemaal uit de meterkast moet doortrekken toch aarde kan krijgen bij een ongeaard stopcontact. Er is immers ook stroom uitgevonden ooit, dus zal de oplossing ongeaard geaard maken(in 5 minuten bij wijze van) toch ook nog wel een keer komen?:)

Hoi,

Als jij gipsplaten van de muur moet halen om een aardedraad naar een stopcontact te halen, dan mankeert er echt iets aan de manier waarop de electra bij jou is aangelegd. ;)

Hoi,

Als jij gipsplaten van de muur moet halen om een aardedraad naar een stopcontact te halen, dan mankeert er echt iets aan de manier waarop de electra bij jou is aangelegd. ;)

Dit is wel even intressant, want ik ben zoals je door hebt een echte newby wat stroom-zaken betreft.
Kun jij in het kort uitlegen hoe ik een aardedraad uit mijn muur waar nu dus het ongeaarde stopcontact zit kan krijgen. Ik bedoel er zit daar nu toch geen aardedraad dus die moet dan toch vanaf de meterkast of een ander punt(licht in die logeerkamer) daarnaartoe getrokken worden.Ik kan niet door muren kruipen dus hoe krijg ik zonder lelijk over de muur te hoeven werken dat aardedraadje pcies uit dat stopcontact?

Bedankt maar weer:cool:

Hoi,

Ik zeg niet dat ik het 'weet' (zeker niet in België of Duitsland, waar veel electra-installaties niet zijn aangelegd d.m.v. kunststof electrabuizen).
Maar ik heb zelf geregeld zowel voor mijzelf als voor anderen een 'extra' aardedraad vanaf de meterkast geïnstalleerd.
Al is het maar om de computerapparatuur geaard aan te kunnen sluiten (die randgeaarde stekkers zitten er écht niet voor niets op .....)

Maar je zegt zelf een newbee te zijn, dus kijk eens in je kennissenkring of er niet iemand is die je hierbij zou kunnen helpen.
In de praktijk is het allemaal niet zo moeilijk, maar je moet het wel een keer hebben gezien/gedaan om te weten hoe 'het werkt'.

Het meest simpele is om in de centraaldoos van de logeerkamer te controleren of daar een aardedraad zit. Schakel van tevoren de zekering van de betreffende groep ff uit ..... anders gaan wellicht je haren recht overeind staan :D

Als je niet weet wat je aan het doen met electriciteit dan kan je er beter afblijven

Ron

Ik ben overtuigd. Ik zal eens een een electricien bellen zo:)
Bedankt allemaal

Inmiddels is het ongeaarde stopcontact geaard gemaakt in de logeerkamer en is daarna doorgetrokken naar het balkon waar nu ook een mooi geaard stopcontact hangt. Toch maar door erkende klusser laten doen en meteen even goed opgelet voor de volgende keer.
Bedankt voor jullie reacties,

Frank:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan