Buiten genomen foto's komen erg donker over

Status
Niet open voor verdere reacties.

evertVB

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Ik heb wat foto's gemaakt in de buitenlucht.
Weliswaar met enige bewolking en met alweer iets lagere zon - maar toch zijn de foto's zelf veel donkerder geworden dan het in werkelijkheid was voor mijn gevoel.
Hoe komt dit en wat kan ik eraan doen?

cruiseschipcs03_640_480.jpg

ijpleinveer05_640_480.jpg

schellingwoude04_640_480.jpg

Je kan de diafragma opening groter zetten (Kleiner getal), hierdoor pak je meer licht. Ook een iets langere sluitertijd kan je meer licht opbrengst opleveren.

Of achteraf in een fotobewerkingsprogramma zoals acdsee of Picasa (gratis) automatische belichting gebruiken of wat aan niveau's gaan sleutelen.
ACDSEE is een programma dat je een maand lang gratis kunt gebruiken. Ik gebruik het al jaren (heb het dus aangeschaft) en heb er heel veel plezier van.
Picasa is gratis. Ook met dit programma kan je nog nabewerkingen doen.
Maar probeer eerst eens de suggusties van de twee mensen hierboven.

Te weinig belichting is hier, zoals al gemeld, het primaire probleem.

Zie onderstaande levels van de "cruiseschip foto", het deel tussen de pijltjes bevat geen info...

cruiseschip levels.jpg

Met enig "fotosjoppen" is er nog wel iets van te maken....

cruiseschipcs03_640_480 corr.jpg

Experimenteer de volgende keer met de witbalansinstellingen van je camera.
Probeer het uit en kijk welk effect de instellingen hebben op de kleurweergave van je foto's.

Fotografeer eens met de automatische witbalans (AWB), de stand 'direct sunlight' en eventueel de stand 'bewolkt' en 'shade', als ze op je camera zitten.

De verschillende presets geven een eigen kleurkarakteristiek aan de opname.

Hoop dat je hier een beetje verder mee komt.

Groetjes Léonie

@ LK93,

Welkom op Helpmij.nl:)

Het gaat niet om de witbalans, maar om de donkerte van de foto's. Witbalans is een ander verhaal.

PS
Tenminste, omdat het misschien een interessante exercitie is en wij allen kunnen zien wat er mogelijk is met Photoshop.
Maar nogmaals, met dit mooie weer maak ik nu massa's zonnige foto's en daar was ik al mee uit de brand geholpen.

Is inderdaad lichter, maar als ik de foto "IJpleinveer" naast elkaar zet is de donkere versie toch beter. Je ziet daar namelijk de wolken op en bij de lichtere versie is het tegen wit aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan