Bureaublad 'verdwijnt', taakbalk blijft en pc is niet werkbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antoine1987

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 mei 2012
Berichten
2
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.

In de afgelopen maanden is het af en toe voorgekomen dat opeens het bureaublad 'verdween'. De achtergrond van het bureaublad was nog steeds zichtbaar, maar er waren geen pictogrammen meer zichtbaar. De taakbalk is nog wel zichtbaar, inclusief de programma's die actief zijn. De actieve programma's kan ik niet zien. Via alt+tab kan ik wel wisselen tussen de verschillende actieve programma's (ik zie ze oplichten op de taakbalk). Als ik op de Windows toets druk is er geen zichtbare reactie. Mijn cursor is ook niet meer zichtbaar. Wel zie ik als ik de muis naar linksonder en klik dat ik de verschillende actieve programma's kan activeren, maar ik zie de cursor nog steeds niet. De startknop kan ik niet activeren met de muis. De oplossing voor dit probleem was steeds de pc uitschakelde via de knop aan de achterzijde van de computerkast. Als ik de pc daarna direct inschakelde kreeg ik direct hetzelfde probleem te zien. Als ik de pc pas na een paar uur inschakelde was het probleem er niet meer.

Gisteren had ik een ander probleem met mijn pc en besloot ik Windows 10 opnieuw te installeren. Dat deed ik met een flash drive. Het installeren verliep prima, maar na een paar uur kreeg ik het probleem zoals hierboven beschreven. Het enige dat wel anders was is dat door de Windows installatie de schaling van het scherm nog op de standaard kleine formaat stond. Op het moment dat het probleem zich voordoet wordt de schaling groter.

Ik sloot de pc weer af met de knop en probeerde hem opnieuw op te starten. Ik kreeg de opties voor het bootmenu te zien (F2, F11, etc.), toen heel kort het Windows logo en daarna werd alles zwart. De computer hoor ik dan nog wel draaien, maar er is niks meer te zien. Als ik de pc opnieuw afsluit en opstart gaat dat steeds precies hetzelfde. Ik heb nu Windows 10 al drie keer opnieuw geïnstalleerd, maar kreeg steeds hetzelfde probleem: na een paar doet het bureaublad weer vreemd en als ik hem opnieuw opstart kom ik bij het zwarte scherm. Ik heb geprobeerd hem in veilige modus op te starten, maar dat werkte helaas niet. Als ik taakbeheer probeer te starten via CTRL ALT DELETE krijg ik ook een zwart scherm te zien.

Ik denk dat het misschien aan de grafische kaart ligt, dus ik heb geprobeerd de drivers te updaten. Helaas lukt dat niet, omdat het probleem steeds terug keert voordat het downloaden en installeren voltooid is.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Deze pc heb ik in december 2015 gebouwd met de volgende onderdelen:
- Grafische kaart Geforce GTX 970
- Moederbord ASRock B85M Pro4
- 630w voeding

Groeten, Anton
 
Je hebt een VGA poort op de computer dus als het niet lukt om de grafische kaart te verwisselen voor een andere, gebruik dan de monitor aansluiting die op de computer zelf zit. Daarna ga je meteen bij het opstarten in de BIOS naar Chipset configuratie naar Primary graphics adapter. Deze instelling moet wijzen naar de grafische chipset die je gebruikt voor de monitor. Kijk ook even of die instelling goed heeft gestaan. In de UEFI Bios kom je door F2 of Del in te drukken, meteen na het opstarten. Stel de BIOS op de Exit pagina in op standaard waarden om fouten van de BIOS of de instellingen daarmee uit te sluiten. Bij Tools kan je Safe user defaults kiezen om jou instellingen op te slaan en later te herstellen. Als het batterijtje vol is tenminste.

Er zijn problemen met Windows 10 en deze grafische kaart. Misschien helpt het om de HDMI uitgang te gebruiken. Anders de netwerk kabel er uit laten als Windows geïnstalleerd wordt en Windows updates en updates van drivers tegenhouden bij Update. Windows zou dan een paar dagen moeten werken. Probeer om deze reden ook beslist om Windows 7 er op te zetten.
 
Bedankt voor het advies, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb de VGA kabel nu verwijderd en vervangen voor HDMI. Bios instellingen op standaard waarden gezet. Primary Graphics Adapter staat op PCI Express ingesteld.

Nu draait de pc weer uitstekend. Ik heb hem een nacht aan laten staan en tot nu toe geen problemen ervaren. Mocht dat wel zo zijn dan ga ik proberen Windows 7 te installeren.
 
Laat het maar weten als het niet lukt. Het zou wel makkelijk zijn. Voor anderen was dit kennelijk de oplossing. Ik adviseer om weg te blijven van driver sites van derden maar voor deze chipset zijn er vaak drivers van Nvidia én de fabrikant van de kaart. Een ouder stuurprogramma kan wel eens in compatibiliteit modus geïnstalleerd worden. Hiervoor dan rechts op het installatiebestand klikken en Eigenschappen kiezen, op één van de tabbladen staat Compatibiliteit. Zolang het werkt, de vensters schuiven goed en het scrollen gaat makkelijk, verder niets doen. Je kan nog kiezen tussen Snelheid en Kwaliteit. Groet. Alfred 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan