bussnelheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

dalimens

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2005
hallo,

wat zijn de verschillen in bussnelheid tussen een PCI-E bus en een AGP 4x bus?
ik wil een snellere videokaart kopen om videobewerking wat sneller te laten verlopen, ik heb echter alleen PCI bussen en één AGP 4x bus.
heeft het wel zin om een snelle videokaart op een AGP 4x bus aan te sluiten?

groeten, John.

moderne videokaarten werken op dit moment alleen op een agp poort en bijna alle moderne computers hebben 1 agp poort en bovendien bestaat er niets anders dan een vidoekaart die op agp poort werkt. dus je zit goed agp poorten zijn zowieso sneller dan pci poorten:thumb:

???? PCI-express poorten is toch de toekomst, althans zo heb ik het begrepen.
maar als een AGP poort sneller is vind ik het prima natuurlijk:p

moderne videokaarten werken op dit moment alleen op een agp poort en bijna alle moderne computers hebben 1 agp poort en bovendien bestaat er niets anders dan een vidoekaart die op agp poort werkt. dus je zit goed agp poorten zijn zowieso sneller dan pci poorten

ik denk dat je in de war bent met pci
pci-e is pci express en dat is de opvolger van agp.
alle morderne computers van nu zijn niet meer voorzien van agp maar pci-e

als je een snellere videokaart wil hebben op pci-e let er dan wel op dat je een nieuwe cpu moet kopen en mischien ook nieu geheugen en een voeding.

wat heb je nu?

even het achtergrondverhaaltje: mijn zwager doet veel aan videobewerking, maar hij vond dat het allemaal wel erg langzaam ging.
hij ging naar de pc-boer waar hij de pc had gekocht en vroeg om advies.
daar werd hem aangeraden ram bij te steken en en snellere videokaart, zij konden dit leveren voor € 190, inclusief montage.
toen hij mij dit vertelde zei ik dat de hardware voor de helft kon, de montage voor een koppie thee en een pilsje.
echter, de pc boer had op een lijstje een videokaart aangekruist waarvoor een PCI-E slot nodig is, en die heb ik dus ook een besteld.
dat past dus niet in een AGP bus. hij heeft op zijn moederbord 6 PCI slots en één AGP 4x slot.
zijn huidige videokaart is een Nvidia Geforce4 MX 440 en er werd hem een kaart aangeraden (merk weet ik niet meer) ...... 6200 TC 256 MB. ik heb er toen een gekocht van XFX, te weten deze http://www.empc.nl/index.php?page=56&Id=15951
ik heb de internetshop waar ik de kaart heb gekocht al gemaild of ik kan ruilen, weet niet of ze dat gaan doen...
als er iemand geinteresseerd is;)

Voor videobewerking heb je geen supersnelle kaart nodig (ja, volgens de pcboer wel :P).
Videobewerking is iets dat puur uit rekenkracht bestaat en een snelle cpu, veel geheugen en een grote harddisk is het belangrijkste.
Als je bijvoorbeeld een p4 1200MHz hebt met 512MB ram en een geforce 6600, dan merk je geen verschil met een snellere videokaart, wel als je het RAMgeheugen verdubbelt en er een snellere cpu in doet.

aha, dat zijn berichten.
die ram reep was uiteraard geen probleem, hij heeft nu 1G ram.
hij heeft een P4 2400 Mhz dus dat zou dan ook geen probleem moeten zijn toch?
kan de reden van de traagheid soms de gebruikte software zijn?
hij gebruikt Pinnacle 10.

Het kan ook te maken hebben met overige draaiende software, zoals een firewall en virusscanner. Hoe meer er open staat, des te minder systeembronnen er vrij zijn om video te bewerken.
Schijffragmentatie en dat soort zaken killen je snelheid ook met dit soort praktijken.
Voor het hercoderen van een film van ongeveer 1,5 uur zal een pc met die specs echt wel een uurtje of twee á drie nodig hebben.
Als het puur gaat om het omzetten van avi naar mpeg, is tmpg encoder (voor mpeg2 geen freeware) een goede optie, als er echt bewerkt gaat worden, zoals knippen, geluid toevoegen enz enz, dan is studio een mooi programma, maar het zijn gewoon hele ingewikkelde, lange berekeningen die gemaakt moeten worden en een huis-tuin-en-keukenpc zal daar flink haar best voor moeten doen.
De mooiste optie is dat als je meerdere harddisks hebt, je de ene gebruikt voor de originele film en de andere gebruikt voor tijdelijke bestanden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan