• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Button "zwevend" maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

DenisDaf

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Nu mijn probleem met het na sluiten van een sheet de macro niet meer werkte is opgelost, zoek ik een oplossing voor deze.
Ik heb dus een button in een sheet die ingegeven zaken in 1 klik op die button weghaalt.
Daar de sheet groter is dan ik in 1 maal op het scherm kan zien, vroeg ik me af of ik de bewuste button "zwevend" kan maken zodat die steeds zichtbaar blijft in de sheet.

Ik heb het net even geraadpleegd op zwevende en floating button, maar daar zie ik niet zo vlug mijn vraag opgelost, vandaar deze post.

Zet uw button op de eerste regel en stel de titelblokkering in, dan heb je steeds de button en eventueel ook totalen - of andere berekeningen - in beeld.

Daar had ik ook aan gedacht, maar niet echt een cosmetisch mooi ding.
Ik had ook al gedacht aan meerdere buttons die dan wel hetzelfde doen, maar dan blijf je bezig natuurlijk.
Maar alvast bedankt,

Dd

Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  With ActiveWindow.VisibleRange.Resize(1, 1).Offset(1, 1)
    Sheets(1).Shapes("Knop 1").Top = .Top: Sheets(1).Shapes("Knop 1").Left = .Left
  End With
End Sub

Met bovenstaande is dit mogelijk met een knop uit formulierbesturingselementen.
Aangezien jij er niet bijvertelt welk soort knop het is of hoe deze heet zal je zelf de nodige aanpassingen moeten doen

Post eens een bestandje met die bewuste knop in, want met deze uitleg zijn we nog geen stap verder.
Is het een Active-X knop, eentje uit formulierbesturingselementen of een autovorm waaraan je een macro gekoppeld hebt ?
Welke naam heb je aan deze knop gegeven ?

Maak een knop met een Userform.
Scrollt mooi mee.

Bijlagen

Post eens een bestandje met die bewuste knop in, want met deze uitleg zijn we nog geen stap verder.
Is het een Active-X knop, eentje uit formulierbesturingselementen of een autovorm waaraan je een macro gekoppeld hebt ?
Welke naam heb je aan deze knop gegeven ?

Oeps, een hoop vragen met woorden er in die mijn oren doen suizen.

Ik kan je het volgende zeggen.
Ik heb de knop gemaakt met "Vormen", daarin eentje gekozen, en op mijn sheet gezet.
Een beetje mee gespeeld om kleur en afgeronde kanten te krijgen, en dan deze VBA
Code:
Sub Clear_Celles()
Range("C2:C59").ClearContents
Range("C61:C74").ClearContents
Range("G2:G59").ClearContents
Range("G61:G74").ClearContents
Range("K2:K59").ClearContents
Range("K61:K74").ClearContents
Range("O2:O59").ClearContents
Range("O61:O74").ClearContents
Range("S2:S59").ClearContents
Range("S61:S74").ClearContents
Range("W2:W59").ClearContents
Range("W61:W74").ClearContents
End Sub
Er aan geplakt.
Ik weet ondertussen dat de VBA eenvoudiger kan gemaakt worden, maar dat is een zaak voor later.
Ik wou het eerst graag volledig werkende zien.

OK maar hoe heet die knop nu ?
Als je de knop selecteert zie je linksbovenaan net onder het lint in het naamvak een naam staan. Het is deze naam die we nodig hebben om de macro te doen werken.

Hallo,

Het enige wat ik zie verschijnen, is "Hulpmiddelen voor tekenen".
Maar ik ben zeker dat dat niet is wat U bedoelde.
Verder zie ik in het vak waar bvb de celeigenschappen komen als ik op een cel sta, het woord "Afgeronde rechthoek 1" staan.
Is dat wat U zocht?

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  With ActiveWindow.VisibleRange.Resize(1, 1).Offset(1, 1)
    Sheets(1).Shapes("Afgeronde rechthoek 1").Top = .Top: Sheets(1).Shapes("Afgeronde rechthoek 1").Left = .Left
  End With
End Sub

Kopieëer nu de code in de bladmodule van het werkblad met de knop op. Hoe ?

Rechtsklik onderaan op de tabnaam van het werkblad en selecteer Programmacode weergeven.
Plak nu in het grote venster rechts de code.
Telkens je nu een cel selecteert ergens op je werkblad zal de knop linksboven verschijnen.

Wat gebeurt er als je mijn code helemaal bovenaan plaatst, boven alles ?
Staat er soms al een SelectionChange-eventmacro in de werkbladmodule ?

Je moet ook als je gescrold heb op een cel klikken en de knop staat er weer.
Anders naar mijn andere oplossing kijken, dat is wel meer werk.

Ok, Zo werkt het wel.
Nu nog even kijken of ik het samen met mijn VBA-tje kan laten samenwerken.

Bedankt voor je inbreng.

PS, Hopelijk doe ik het nu goed wat quoten betreft, en reageren, zodat ik geen wrevel tov mijn persoon opwek.

Telkens je nu een cel selecteert ergens op je werkblad zal de knop linksboven verschijnen.
Zie Post#12. Volgende keer de gegeven antwoorden grondiger lezen.:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan