• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

buttons ja/nee in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

oogstweg 2

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Ik wil in een excel-sheet een vragenlijst opnemen, waarbij het antwoord op elke vraag "ja", "nee" luidt. Ik wil hierbij het keuzerondje gebruiken (werkblad formulieren). Maar op de één of andere manier koppelt hij alle keuzerondjes van alle vragen aan elkaar. Als ik dus bij vraag 2 antwoord "ja' geef, dan verdwijnt het antwoord op vraag 1:evil:. Hoe kan ik setjes van 2 keuzerondjes het snelst maken, zodat ik ze kan doorkopieren naar de andere vragen uit de lijst?:confused:

Bijlagen

Voor zoiets heb ik al eens complete code geschreven, zie mijn site.

Dan naar Excel sectie, dan VBA-code, dan Tijdsbesparend, dan "Multiple choice".

Wigi

multiple choice

WIGI, ik snap er niet veel van, maar het werkt wel geweldig. Ik had niet gedacht dat mijn vraag zo ingewikkeld zou zijn.

Je hoeft gelukkig ook niet te snappen hoe een horloge werkt om te weten hoe laat het is.......:thumb: Bedankt dus, voorlopig ben ik weer uit de brand.

Oogstweg, ik heb ooit op internet de schitterende code van Dave Peterson gevonden. Hierbij de code in een workbook om heel snel vragenlijsten te maken met keuzerondjes...

Groet, Leo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Leo

ik ben van de code van Dave Peterson vertrokken, maar heb het wel een heel pak uitgebreider gemaakt, herinner ik mij. Maar (ook) die code is van zeer goede kwaliteit.

Wigi

PS: in het vervolg sneller typen ;) :D

Wigi, Ik zal 'ns vlug jouw code bekijken... Ben benieuwd (maar 't zal wel weer mooi zijn!). Enne voor wat betreft...
PS: in het vervolg sneller typen ;):D
...tja... 'k moest flink zoeken in m'n downloads en eigen maaksels naar die code...:D

Groet, Leo

nog een vraagje

Wigi,
ik heb jouw macro'tje Enquete uitgevoerd, In je omschrijving bij de macro constateer je dat je de buttons niet kunt centreren in de cellen. Ik heb gemerkt dat als je de 3 keuzebuttons van een bepaalde vraag groepeert, je ze wel kunt centreren.

Dat is vooral handig als de vraag langer is, en daardoor (dmv terugloop in combinatie met autohoogte) op een afwijkende celhoogte uitkomt. In mijn vragenlijst is dat namelijk het geval.

Ik heb geprobeerd een macro te maken (opnemen) waarmee de buttons worden samengevoegd, maar deze macro loopt vast. Ik denk dat door groeperen in jouw macro op te nemen het centreren dus ook opgelost is. Is het heel erg lastig dit in jouw macro op te nemen?

Groet
Gert

Laatst bewerkt:
Oogstweg, Ik ben bang dat alleen Wigi z'n code goed genoeg kent om je daarmee te helpen. Wellicht is het handig alvast te beginnen met wat je hebt, en heeft Wigi op een later moment nog 'ns tijd (en zin) om een update te maken.
Daarbij snap ik het probleem niet zo. Je keuzerondje staat toch netjes links boven in de cel? En als je een lange vraag hebt (en je gebruikt word-wrap), ziet het er volgens mij nog steeds netjes uit. Plaats anders 'ns je bestandje waarmee jij al aan't stoeien bent geweest (met daarin graag ook de nodige uitleg). Misschien dat anderen zich dan geroepen voelen/een gok durven te wagen om de code te doorlopen.

Groet, Leo

Inderdaad Leo. Oogstweg: kan je eens voor 1 vraag manueel nabouwen hoe je het zou willen. Dan doe ik een poging als het mij qua tijd eens goed uitkomt.

ik kom er niet uit

Wigi,
ik heb geprobeerd in jouw macro te duiken, maar dat gaat me echt boven mijn pet.
Als ik het goed begrijp, maakt jouw macro voor x-aantal regels y-aantal antwoorden een optionbutton, checkboxes etc.

Als je daarna de tekst van de vraag toevoegt, maar deze door auto-hoogte niet de standaardhoogte heeft, dan vallen de option-boxes niet meer in de juiste regel. Ik heb gezien dat wanneer je per regel de boxjes groepeert, dat deze wel automatisch meegaan naar autohoogte. Is dit wat je bedoelt met:

'centering them in the cells is not possible yet

In de macro zou dus, op het moment dat de boxjes worden aangemaakt, per regel alle boxjes moeten worden gegroepeerd. Ik heb dat in een macro opgenomen, maar dan doet hij dat door de buttons bij naam te noemen. Ik krijg het dus niet in de algemene macro, waarmee hij dit kunstje voor alle regels/vragen toepast.

Sub Macro1()
ActiveSheet.Shapes.Range(Array("Option Button 3", "Option Button 2", _
"Option Button 4")).Select
Selection.ShapeRange.Group.Select
End Sub

Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. :cool:
Ik had overigens niet gedacht dat het zo ingewikkeld was in Excel een vragenlijst te maken met meerdere vragen, waarbij dmv optionbuttons antwoorden worden ingegeven. Ook het kopieren van optionboxes blijkt vrij lastig te zijn, zeker als maar 1 van de 4 antwoorden juist kan zijn.

Misschien moeten ze dat eens eenvoudiger maken bij Excel!:thumb:

Gert

Als de option buttons gegroepeerd worden, gaan ze idd mee met de rijhoogte.

Maar... niet met de kolombreedte. En dat gaat wel als ze niet gegroepeerd worden ;)

M.a.w. er moet dus code geschreven worden, en je geeft de mogelijkheid op om de kolombreedte te veranderen. Lijkt me niet echt een goede manier van werken.

Tsja, dan weet ik het ook niet meer.
Ik geloof dat ik nu maar eenmalig een sheet ga maken met behulp van jouw macro, en deze dan handmatig ga groeperen. Ik moet dat voor ongeveer 120 vragen doen, maar daarna kan ik die sheet hergebruiken voor nieuwe vragen. Ik kan dan tenminste verder.

In elk geval bedankt voor de moeite en voor het meedenken.

Groet
Gert

OK

Als je toch wil gaan voor een VBA code, geef ik je de structuur er al van mee:

- een lus doorheen de cellen van kolom A die niet leeg zijn
- Voor elke cel:
  • een lus doorheen alle shapes op het blad
  • via de TopLeftCell eigenschap van de shape bepaal je op welke rij die shape staat
  • indien de rij overeenkomt met de rij van de cel in kolom A waar je op dat moment bent, groepeer het dan met de vorige shapes van die rij

Zo, weet je wat je te doen staat... Anders wordt het manueel werk ;)

Wigi

... enige uren later van code proberen te schrijven ...

Code:
Sub OptionButtonsGroeperen()

Dim varOptionButtons()
    Dim shpRange As ShapeRange
    Dim shp As Shape
    Dim l As Long

For l = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count

ReDim varOptionButtons(1 To 1)
        i = 0

For Each shp In ActiveSheet.Shapes

If Not Application.Intersect(shp.TopLeftCell, Rows(l)) Is Nothing Then

If shp.Type = msoFormControl Then                                   ' dit is een 8

If shp.FormControlType = xlOptionButton Then                    ' dit is een 7

i = i + 1
                        ReDim Preserve varOptionButtons(1 To i)
                        varOptionButtons(i) = shp.Name

End If

End If

End If

Next shp

If i > 0 Then
            ActiveSheet.Shapes.Range(varOptionButtons).Group.Select
        End If

Next l

Range("A1").Select

End Sub

Waarschijnlijk ben ik nu zelf meer tijd kwijt om de code te schrijven dan eenmalig die buttons te groeperen :eek:, maar soit.

Wigi

Thnx

Wigi,
ik ben er nu helemaal uit, dankzij jouw macro:thumb:.

Ik kan hem niet namaken, maar hij doet exact wat ik wil. Ik kan nu de vragen aanbrengen, en de antwoorden d.m.v. autohoogte toch per vraag bij elkaar houden. En over jouw opmerking over de breedte: ik kan de kolommen in de breedte varieren, en toch blijft de optionbox in de goede cel staan.

Kortom, met deze macro kan ik perfect uit de voeten. Heel erg bedankt voor je vrije zaterdagavond:o

Gert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan