Bye, bye, HD... Of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nimitz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jul 2003
Het begon tijdens het mini hittegolfje van de afgelopen dagen; dus eerst dacht ik dat het vastlopen van mijn PC veroorzaakt werd door oververhitting. Helaas denk ik nu toch dat dat mijn HD (11 maanden oud) het probleem veroorzaakt (de temp blijft onder het maximum)...
Soms kan ik een en nader een poosje werkende houden maar ineens bevriest alles en als ik dan reboot loopt alles meestal vast na de boodschap "detecting IDE drives". Ik lees van alles over klikkende en schrapende geluiden, maar het enige wat ik hoor als een en ander vast loopt is een soort "phewwww", zeg maar een centrifuge die aan het uitdraaien is en dan stopt alles.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en wat er eventueel aan te doen is? Ik werk met 1 HD die verdeeld is in twee partities.
Wat gegevens:
Jetway V266B MB
IBM Deskstar 80GB ATA100 7200rpm (IC35L080avva07-0)
AMD Athlon XP 1500 CPU, 256 MB werkgeheugen
Win98SE

Als es de temperatuur van de cpu gemeten met bijv. Aida32?

Geplaatst door Muurhond
Als es de temperatuur van de cpu gemeten met bijv. Aida32?

Nee, met een ander progje (HD WinDoctor?). Maar zowel in de BIOS als met dat progje kwam de CPU temp niet boven de 60 graden. Nu zegt de BIOS dat de CPU temp 48 graden is en de systemp 35 graden. PC komt niet verder dan "detecting IDE drives", nadat de PC net wel in de veilige modus het even deed voordat alles weer vastliep. Overigens gebruik ik nu tijdelijk een geleende laptop...

Geplaatst door Nimitz

Nee, met een ander progje (HD WinDoctor?). Maar zowel in de BIOS als met dat progje kwam de CPU temp niet boven de 60 graden. Nu zegt de BIOS dat de CPU temp 48 graden is en de systemp 35 graden. PC komt niet verder dan "detecting IDE drives", nadat de PC net wel in de veilige modus het even deed voordat alles weer vastliep. Overigens gebruik ik nu tijdelijk een geleende laptop...

60 graden? En dan doet de pc niks zwaars verder?

Dat is dan wel wat aan de hoge kant. De pc kan bij kritieke temperaturen (vooraf ingesteld) automatisch uitslaan om verbranding van de cpu te voorkomen.

Geplaatst door Muurhond

60 graden? En dan doet de pc niks zwaars verder?

Dat is dan wel wat aan de hoge kant. De pc kan bij kritieke temperaturen (vooraf ingesteld) automatisch uitslaan om verbranding van de cpu te voorkomen.

Jawel, toen was hij wel druk bezig. In de BIOS staat een shut down temp van 70 graden.
Je denkt toch aan een temp. probleem?

Als ie elke keer vast loopt na of bij de melding "detecting IDE drives", dan is er iets anders aan de hand dan een temperatuur-probleem. Dan slaat ie dus al vast voordat ie naar Windows overschakelt.

Heb je het probleem bij elke keer (opnieuw) starten van de pc? Haal de kabel es los van de hd en druk deze es wat beter aan.

Geplaatst door Muurhond
Als ie elke keer vast loopt na of bij de melding "detecting IDE drives", dan is er iets anders aan de hand dan een temperatuur-probleem. Dan slaat ie dus al vast voordat ie naar Windows overschakelt.

Heb je het probleem bij elke keer (opnieuw) starten van de pc? Haal de kabel es los van de hd en druk deze es wat beter aan.
[/QUOTE

Nee, het probleem doet zich niet altijd voor. Soms gebeurt het enige tijd na het opstarten.
Hmm, ik had een en ander wel aangedrukt ter controle, maar nog niet daadwerkelijk los gehaald en opnieuw bevestigd. De PC werkt nu op het oog normaal. Het zou toch niet.....
Maar goed, eerst maar even afwachten.....

je hd snel backuppen

Ik zou als ik jou was als de bliksem een backup draaien van alles wat je lief is want ik denk dat je een serieus probleem hebt met je HD , zolang je HD nog spint gaat het goed totdat ie het niet meer aankan wegens de warmte ( ik denk aan je printplaat op je hd die er dan de geest aan geeft).
Ik heb nl dezelfde hd's gehad en nu nog 1 inbezit die andere is naar zijn grootje ........wegens een probleem met de warmte en daar konden die chippies op de printplaat van de HD erg slecht tegen.
Probeer eens een burnin test van 3 dagen ( nadat je een backup gemaakt hebt uiteraard :-) )

veel succes ermee.............zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb................is overigens een probleempje van deze HD van ibm dat ze slecht tegen warmte kunnen.
groeten Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan