c++ als alternatief voor grote spreadsheet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen99999

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 okt 2007
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het doen van onderzoek en gebruik hiervoor tot nu toe excel in combinatie met macro's in VBA. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de sheets nog al omvangrijk worden waardoor de macro's die ik gebruik soms dagen achter elkaar aan het rekenen zijn (als de pc al niet vastloopt door een gebrek aan capaciteit).
Op dit moment weet ik vrijwel niets van C++, behalve wat algemene info die ik op internet gelezen heb. Ik zit er aan te denken om mij deze taal eigen te maken om vervolgens de excelsheets en macro's om te zetten in toepassing geprogrammeerd in C++, in de hoop dat dit (veel) sneller zal werken.
Is er iemand die mij zou kunnen informeren of een dergelijke toepassing geprogrammeerd in C++ inderdaad sneller is dan een spreadsheet in excel?

Het lijkt me wel dat de berekeningen in C++ een stuk sneller zijn.

Misschien is R wat voor je, gratis en kan met zeer grote hoeveelheden data omgaan.
Meer info: http://www.r-project.org/
E.a. werkt vanaf een command-line maar je uitkomsten kan je (ook) grafisch weergeven.
Ik denk dat je op iets als R uit komt als je zelf zou gaan programmeren.
Heb zelf niet zo veel ervaring met het programma, maar het wordt vrij algemeen op universiteiten e.d. gebruikt als er heel veel data verwerkt moet worden.
N.b. Er is ook een grafische schil voor R.

Als voorbeeld van wat mogelijk is; http://www.user2007.org/program/presentations/adler.pdf
Hier is R gebruikt (plus wat hulpmiddelen) om een data file van 14GB (!) te verwerken en vervolgens een steekproef uit deze data grafisch weer te geven.

Een introductie in R (engels-PDF)

P.s. Je kunt tegenwoordig R ook vanuit Excel gebruiken zie ik net; http://sunsite.univie.ac.at/rcom/server/doc/RExcel.html
Heb er geen ervaring mee, maar de combinatie is vermoedelijk uiterst krachtig in het verwerken van data.

Laatst bewerkt:
c++ is inderdaad een stuk sneller dan de excel + macro methode. Maar vrees wel dat het iets ingewikkelder wordt ...
Als je ect een taal grondig wilt leren om zeer efficiente programma's te schrijven raad ik toch c aan. c is niet aan te raden in groepsverband ( vermits het imperatief is ), maar c kan toch nog sneller gemaakt worden dan c++. En vermits je alleen werkt?
zal je niet zo snel op problemen stuiten

@Withaar:

Je zult dan nog de syntaxis van de taal moeten leren. Het voordeel aan een taal als C++ is dat je er nog veel meer mee kunt. En de berekeningen die hij wilt doen zal ie toch wel redelijk snel kunnen maken in C++ verwacht ik.

c++ is inderdaad een stuk sneller dan de excel + macro methode. Maar vrees wel dat het iets ingewikkelder wordt ...
Als je ect een taal grondig wilt leren om zeer efficiente programma's te schrijven raad ik toch c aan.

Hoe efficiënt een programma werkt hangt niet alleen van de taal af. Verder zie ik niet in waarom je C boven C++ aanraadt. De discussie van beste programmeertaal is al te vaak gevoerd.

Laatst bewerkt:
@ CoD_NL,

Ik denk dat als je één dag echt intensief met R bezig houd je al een heel eind kunt komen, bij C++ vraag ik me dat af, dan kom je nog maar met kijken.

Op bijna elke (Amerikaanse) universiteit site is wel iets over R te vinden, dat zal toch niet helemaal zonder reden zijn.

Nog een pagina met R hulp linkjes; http://www.ats.ucla.edu/STAT/r/

@ CoD_NL,

Ik denk dat als je één dag echt intensief met R bezig houd je al een heel eind kunt komen, bij C++ vraag ik me dat af, dan kom je nog maar met kijken.

Op bijna elke (Amerikaanse) universiteit site is wel iets over R te vinden, dat zal toch niet helemaal zonder reden zijn.

Nog een pagina met R hulp linkjes; http://www.ats.ucla.edu/STAT/r/

Het ziet er zeker wel goed uit, en het zal zeker wel goed werken. Maar als ik naar de link van R_introduction kijk, dan valt het verschil met C++ toch wel mee ? Je moet nog steeds op de hoogte zijn van arrays/vectors/operators/loops/etc.

Dat soort dingen krijg je in C++ ook. En als je via Google op 'c++ floor' zoekt dan krijg je ook wel een link naar die functie. De GUI is dan wel weer een ander verhaal. Maar als je die niet nodig hebt en alleen maar dingen wilt berekenen, dan is een console venster genoeg.

En uiteraard biedt C++(of voor bzub C :P) het voordeel dat je er ook nog een hoop andere dingen mee kunt doen. (applicaties/games/etc)

R heeft heel veel overeen overeenkomsten met Python en je kunt ook in bv C++ bepaalde verwerkingen schrijven en die dan in R gebruiken. De grens is inderdaad niet zo heel groot.

Draai het om zo ik dan zeggen, begin met R (als dat ten minste aansluit bij wat er nu in in die excel macro's gebeurd) en vanuit daar is de overstap/doorstap naar C++ een stuk kleiner.

In C++ zul je toch nog een heleboel zelf moeten doen wat in R al aanwezig is.
Het is een beetje een middenweg tussen Excel en C++...

Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk toch gewoon voor C++ gaan hoor. Als je een goed beginnersboek over C++ leest dan zou je die berekeningen toch wel al moeten kunnen schrijven, verwacht ik.

Maar we laten het maar aan de TS over wat hij kiest. :D

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie adviezen. Withaar bedankt voor je suggestie van het programma R en al de links, daar ga ik eerst eens induiken.

Groet,

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan