[C++] Beginnen met "echt" programmeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Berichten
12.877
Hey,

Ik ben al een aantal jaar bezig met het scripten in PHP, maar ik wil nu wel eens wat anders. Gewoon echt programmeren, handige tooltjes maken etc.

Nu is C++ 1 van de bekendste programmeer talen, en aangezien hier veel informatie over te vinden is op internet lijkt me dit een goede taal om mee te beginnen. (Moeilijk, ik weet het, maar waar een wil is...).

Iemand nog tips hoe te beginnen? Heb al een "compiler" e.d. gedownload, maar heb geen ide e hoe je nou begint aan een "Windows tool" (Krijg nu dosboxje). Gooi maar wat tips, links etc etc neer :)

Kan niet wachten om eindelijk zelf eens een programma te maken dat aan mijn eisen voldoet :cool:

Greetz,

Dennis
 
hoeveel weet je er al van ?
en anders koop een boek heb ik ook gedaan en ik heb al een kleine gokkast kunnen maken
 
hoeveel weet je er al van ?
en anders koop een boek heb ik ook gedaan en ik heb al een kleine gokkast kunnen maken

Niks, compleet niks. Gister heb ik "Hello world" (Hoe orgineel :p) in een dosboxje kunnen krijgen, meer niet.

Heb dit topic geopend gewoon voor tips e.d. Welk boek heb je gekocht?
 
ik heb aan de slag met c++
maar goed je mag zelf weten welk boek je koopt ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb "c++ zonder stress" maar ik krijg niks van output. Er staat letterlijk in het boek (ik gebruik linux): "onder linux typ je 'g++ helloworld.cpp' " en dan verder onder 'programma uitvoeren' staat er bij linux: "typ a,out"
dit natuurlijk in een terminal. Maar het lukt niet!:evil: :evil:
hoe moet het wel?
dus er staat:

$ g++ helloworld.cpp

en dan:

$ a,out
 
Als je headerfiles gebruikt die niet in je project directory staan, dan zul je de locatie van die headerfiles mee moeten geven aan g++: dat doe je door -I/pad/naar/headerfile toe te voegen.

In jouw geval is dat waarschijnlijk: g++ -I/usr/include helloworld.cpp

Standaard maakt g++ een executable die a.out heet (let op: het is een punt(.) in plaats van een komma (,)).

Dit kun je zelf aanpassen door een andere naam mee te geven:

g++ -I/usr/include helloworld.cpp helloworld

En als laatste tip: waarschijnlijk staat die executable niet in een directory die in jouw PATH staat. Als je een executable wilt uitvoeren in de directory waar je nu bent voeg je een ./ toe: ./a.out of ./helloworld in het tweede geval.
 
@daget: ik had je deze vraag willen mailen, omdat deze wat offtopic wordt:

dit is de code uit het boek;

#include <iostream>

main() {
cout << "Hello World\n"
}

dan doe ik zoals jij zegt:

$ g++ -I/usr/include helloworld.cpp helloworld
of
g++ -I/usr/include helloworld.cpp ./helloworld
of
g++ -I/usr/include helloworld.cpp helloworld ./helloworld
of
g++ -I/usr/include helloworld.cpp ./home/arno1991/c++/helloworld

en alle variaties daarop; ik heb ze allemaal geprobeerd en geeneen lukt!:(

wat doe ik verkeerd? ik krijg foutmeldingen die een 12 liter emmer kunnen vullen van destructors fout en constructors mis en dat is niet gedeclaret en zovoort...

Ik draai Ubuntu 5.10 Breezy Badger en gebruik de gewone terminal bij hulptoepassingen???
 
@ TS:
Beweer je dat je met PHP geen handige tooltjes kunt maken dan? :cool:

anyway; waarom wil je perse C++? al eens gedacht aan C#? (Csharp)
Dat is een vrij nieuwe taal die gebaseerd is op C en C++, en je kunt ermee werken in het .net framework.
Je kunt er ook nog vlot mee aan de slag door 'visual web developer 2005 express edition' (hele mond vol) gratis te downloaden bij Microsoft.

Een aardige pagina hierover (eigenlijk over .net) vind je bijvoorbeeld hier
 
Laatst bewerkt:
De ./ gaat alleen werken als je het progamma wilt uitvoeren, dus niet invullen in je compilatie aanroep.

Ik zie dat je geen namespace hebt ingevuld. Dit gemis heeft mij bij het boek Aan de slag met C++ ook parten gespeeld. De truc is dat veel functies tegenwoordig opgedeeld zijn in libraries en om dubbele namen te voorkomen zijn er namespaces in het leven geroepen.

Als je tussen je includes en je main het volgende invult:

using namespace std;

Dan denk ik dat er al een hoop foutmeldingen gaan verdwijnen.
 
Kun je de foutmeldingen eens posten? Dan kan ik zien of we nog een headerfile missen ofzo.

Aan het eind van je cout regel moet nog een ; komen. Voor je main wil c++ graag een type zien. Dit heeft te maken met het feit dat een functie vrijwel altijd iets terug geeft (een errorcode bijvoorbeeld). Je helloworld met een return ziet er dan zo uit:

#include <iostream>

using namespace std;

int main() {
cout << "Hello World\n";

return 0;
}

Onder linux is het sowieso handig om je main van een return te voorzien, aangezien linux programma's vrijwel altijd een errorcode verwachten.
 
Laatst bewerkt:
@ TS:
Beweer je dat je met PHP geen handige tooltjes kunt maken dan? :cool:

anyway; waarom wil je perse C++? al eens gedacht aan C#? (Csharp)
Dat is een vrij nieuwe taal die gebaseerd is op C en C++, en je kunt ermee werken in het .net framework.
Je kunt er ook nog vlot mee aan de slag door 'visual web developer 2005 express edition' (hele mond vol) gratis te downloaden bij Microsoft.

Een aardige pagina hierover (eigenlijk over .net) vind je bijvoorbeeld hier

Tuurlijk kan het wel, maar ja wil wel eens wat anders.

Ik heb er totaal geen verstand van wat het beste is, waarom etc. Heb gewoon veel gelezen over C++ dat het veel gebruikt wordt dus vandaar.

Het lijkt me niks om wat te klikken, venstertjes te maken etc.. wil wel _echt_ programmeren. Hetzelfde dat ik geen Dreamweaver wil gebruiken maar alle code zelf wil typen.
 
ik wil wel de foutmeldngen posten, maar die zijn meer dan 750 regels lang in de terminal.
en ook die code werkt niet...
 
ik wil wel de foutmeldngen posten, maar die zijn meer dan 750 regels lang in de terminal.
en ook die code werkt niet...

Wellicht kan je zelf een topic openen? Een vraagje tussendoor mag best, maar een topic "kapen" natuurlijk niet.
 
weet iemand hier a.u.b hoe ik moet complile met Visual C++ Expres Edtion .
 
Hey Breezer,

Ik ben zelf ook net begonnen met c++ en gebruik bovenstaande boeken allebei. In het begin vond ik het niet makkelijk maar het begint steeds meer te dagen. Natuurlijk alles in console apps, de rest komt later allemaal wel. Ik zie dat dit al een wat ouder topic is maar toch wilde ik wat laten zien omdat ik er aardig trots op ben.

Ik heb een gokkast gemaakt en hij is nog niet af. Ga hem nog uitbreiden, maar het is een heerlijke manier van leren omdat je gelijk een beetje kan spelen. Ik zet hier een link en als je de code wilt zien hoor ik het wel. En als jij al verder bent dan ik hoor ik dat ook graag natuurlijk..

*klik

Tarabass :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan