Goedendag.
ik ben een totale beginner in C++ heb inmiddels al wel flink wat tutorials gevolgd van www.cprogramming.com.
daar was ik toe aan een tutorial over classes. nu heb ik die doorgelezen en toen geprobeerd aan de hand van het voorbeeld zelf een class te schrijven.maar dit wil nog niet lukken want ik krijg steeds een paar standaard errors die ik niet 1,2,3 weet weg te werken. dus kwam ik hier terecht.omdat jullie ijn mischien kunnen helpen.
uitleg programma:
mijn opzet is om een klein console aplication te maken. waar je een naam kan invoeren en die het daarna weergeeft op het scherm. En dit met behulp van een Class.
foutmeldingen:
ik werk met Microsoft Visual C++ 2008 Express Edtion. en in de output venster krijg ik deze errors als ik het programma wil starten:
Applicatie Code:
dit is de code van mijn applicatie:
Wie o wie ziet wat ik fout doe en kan mijn uitleggen waarom en hoe ik dit eventueel kan verhelpen? als je tips of trucs hebt altijd welkom
PS: weten jullie nog goede nederlands talige C++ tutorials waar classes goed worden uitgelegd?
met vriendelijke groet
cbeginner
ik ben een totale beginner in C++ heb inmiddels al wel flink wat tutorials gevolgd van www.cprogramming.com.
daar was ik toe aan een tutorial over classes. nu heb ik die doorgelezen en toen geprobeerd aan de hand van het voorbeeld zelf een class te schrijven.maar dit wil nog niet lukken want ik krijg steeds een paar standaard errors die ik niet 1,2,3 weet weg te werken. dus kwam ik hier terecht.omdat jullie ijn mischien kunnen helpen.
uitleg programma:
mijn opzet is om een klein console aplication te maken. waar je een naam kan invoeren en die het daarna weergeeft op het scherm. En dit met behulp van een Class.
foutmeldingen:
ik werk met Microsoft Visual C++ 2008 Express Edtion. en in de output venster krijg ik deze errors als ik het programma wil starten:
Code:
1>------ Build started: Project: tutorialClass, Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>tutorialClass.cpp
1>c:\arjen\werk\tutorialclass\tutorialclass\tutorialclass.cpp(26) : error C2761: '{ctor}' : member function redeclaration not allowed
1>c:\arjen\werk\tutorialclass\tutorialclass\tutorialclass.cpp(27) : error C2447: '{' : missing function header (old-style formal list?)
1>c:\arjen\werk\tutorialclass\tutorialclass\tutorialclass.cpp(48) : error C2664: 'namen::voerinnaam' : cannot convert parameter 1 from 'const char [6]' to 'char'
1> There is no context in which this conversion is possible
1>Build log was saved at "file://c:\arjen\werk\tutorialClass\tutorialClass\Debug\BuildLog.htm"
1>tutorialClass - 3 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========
Applicatie Code:
dit is de code van mijn applicatie:
Code:
// TutoirialClasses.cpp : Defines the entry point for the console application.
//
#include "stdafx.h"
#include <iostream>
using namespace std;
class namen
{
public:
namen(); //constructor
~namen(); //deconstructor
void voerinnaam(char x); // functie voor invoegen naam.
char leesuitnaam(); //functie voor uitlezen naam.
protected:
char naam; //declaratie variabele die de naam bevat.
};
// ## einde Class
namen::namen(); //klaar wordt geopend.
{
char naam ="";
}
namen::~namen()
{
//empty
}
void namen::voerinnaam(char x)
{
naam= x; //de waarde van X is de waarde van variabele naam.
}
char namen::leesuitnaam()
{
return naam; // de variabele
}
int main()
{
namen testnaam; // class/object maakt nieuwe gebruiker aan.
testnaam.voerinnaam("jelte");
cout<<testnaam.leesuitnaam();
}
Wie o wie ziet wat ik fout doe en kan mijn uitleggen waarom en hoe ik dit eventueel kan verhelpen? als je tips of trucs hebt altijd welkom

PS: weten jullie nog goede nederlands talige C++ tutorials waar classes goed worden uitgelegd?
met vriendelijke groet
cbeginner
Laatst bewerkt: