c/c++ leren

Status
Niet open voor verdere reacties.

winand585

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jun 2013
Ik wil graag games ontwikkelen.
op de forum heb ik al gezien dat die vaak in c++ zijn geschreven.
Kan ik nou meteen c++ leren, of is c een soort van basis?
en welk boek kan ik dan het best nemen, of is er een website.
ik heb trouwens heel weinig ervaring met programmeren:)

Erg moeilijk om dit te beantwoorden.

Effectief snelle code schrijven in C++ heeft namelijk ook alles te maken hoe goed je computers intern begrijpt (geheugen allocatie / pointers / stacks / registers / etc.). Persoonlijk zou ik zelf aanraden om eerst te leren programmeren voordat je je richt op games en C++.

Ik zou zeker niet meer gaan voor schrijven in C. De manier van programmeren in C wordt eigenlijk bijna nergens meer gebruikt en het is makkelijker om van C++ terug te stappen naar C dan andersom. De makkelijkste manier om in te stappen is waarschijnlijk C#. Dit is een "veilige" taal die de meeste ingewikkelde dingen van je afschermt. Bovendien kun je later in dezelfde IDE makkelijk overstappen op C++

voordat je iets gaat kiezen zou ik je willen adviseren om eerst eens uit te zoeken wat de verschillen zijn tussen C, C++ en C#, dat is basiskennis om keuzes te kunnen maken.

Geen idee of je Java en JavaScript ook op één hoop gooit maar ook daar zit een wezenlijk verschil tussen.

Misschien een optie om eerst eens te kijken welke programmeertalen en scripttalen er allemaal zijn en wat hun eigenschappen zijn ?

C++ Lijkt me niet echt iets om mee te starten als games is waarmee je wil beginnen (want dan ga je toch enkele jaren moeten oefenen).
Waarom C++ gebruikt word voor games is juist omdat het zo moeilijk is. Andere talen maken sommige zaken makkelijker maar in C++ moet je die zelf doen,
dit laat programmeurs toe om meer geoptimalizeerde algoritmes te maken met gebruik van pointers, maar als je niet goed oplet kan dit leiden tot memory leaks die gigantisch moeilijk te ontdekken kunnen zijn (zoals het voorbeeld van Mozilla Firefox waar ze enkele jaren hebben moeten zoeken achter een leak)

Ook verkiezen programmeurs vaak C++ omdat deze code niet veel wijzigingen nodig heeft om te porten naar andere besturingssystemen.

Toch zou ik dit zeker niet aanraden als een beginner. Wat je kan doen is beginnen in Java met LWJGL (openGL). Ter illustratie is minecraft hiermee geschreven.

- Maximvdw

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan