C compilen, etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ibniad

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2007
Ik wil beginnen met het leren van C, en heb vanmiddag ff een boek erover gehaald. Nu moet ik dus een compiler hebben, en iets van een Linker of iets dergelijks. Wat is de beste C compiler, waar kan ik het beste mijn programma's in schrijven (kladblok, of iets veel ingewikkelders?) en waar vind ik dat 'Linker' hulpprogramma?

Vandaag de dag zijn compiler en linker meestal 1. Wat 'de beste' is, kan niemand je vertellen, er zijn namelijk heel wat verschillende soorten op de markt, die elk hun eigen specifieke voor/nadelen hebben...
Een van de meest gebruikte daarvoor is gcc/g++, onder windows het makkelijst te gebruiken via MinGW32.
In principe kan je inderdaad met enkel deze gcc en kladblok je programma coderen, al raad ik dit persoonlijk af.
Als je vertrouwd bent met Eclipse kan je best voor de CDT-plugin in combinatie met MinGW gaan. Ik vindt niet dat dit voor een beginner dé beste oplossing is, gezien je al een beetje moet weten hoe het compileproces ineen zit om er echt weg mee te kunnen.

Wat ik persoonlijk de beste IDE vind (waar ik ook ben mee begonnen) is Dev-Cpp van Bloodshed, ga voor de download met mingw/gcc inclusief. Hoewel de ontwikkeling van deze IDE al sinds 2005 is stopgezet, blijft het een zeer lightweight omgeving.
note: als je compiler/linker-argumenten moet meegeven, ga naar Tools->Compiler Options. Een handige optie is om bij zowel linker als compiler '-Wall' (zonder de quotes) toe te voegen. Zo krijg je tijdens het compileren van je programma al heel wat feedback over mogelijke fouten.

--Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan