C en D partitie zijn verwisseld

Status
Niet open voor verdere reacties.

theobakker

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Berichten
519
Op mijn PC had ik in het verleden een C, D, E en een F partitie. Gisteren WIndows VIsta opnieuw geinstalleerd omdat ik probeerde Windows XP er bij te zetten. Installatie van Windows XP lukte niet goed dus daarom WIndows VIsta Home Premium er weer opgezet. WIe schetst mijn verbazing als ik na de installatie zie dat mijn C schijf dezelfde is als voorheen mijn D schijf. Nog vreemder is het feit dat mijn F partitie gewoon niet meer bestaat. De grootte van mijn C partitie is gelijk zoals mijn D partitie was en hetzelfde geldt voor mijn huidige D partitie in relatie tot mijn vorige C partitie. Ik wil alles weer terugkrijgen zoals het oorspronkelijk was. Ik heb echter geen idee hoe ik dat moet doen.
 
door het proberen om verschillende besturing systemen te installeren.
heb je de harddisken een beetje van slag gebracht.
Het makkelijkste is het om alles opnieuw te gaan installeren en dus ook formatteren.
Kan of wil je dat niet dan kun je partiton magix kopen en het daar mee omzetten.
 
Het probleem is alleen dat Partition Magic niet onder Windows VIsta draait. Wel onder Windows XP. Ik vraag me alleen af of ik mogelijk op een andere manier een nieuwe partitie kan maken. Allleen hoe gaat dat?
 
start
configuratiescherm
systeembeheer
computerbeheer
schijfbeheer

daar kun je schijven en partities beheren in vista
 
Tot Schijfbeheer kom ik wel. Wat ik dan moet doen is onduidelijk. Kun je me dat uitleggen?
 
als je in schijfbeheer bent dan ga je op de betreffende schijfletter staan 1 keer een klik
deze is dan blauw.
dan aan de rechterzijde kiezen voor
meer acties
alle taken
stations letters en paden wijzigen.


wat er daarna komt weet ik niet omdat ik mijn vista verder niet wil verkennen.
 
Het omzetten van mijn C partitie naar mijn D partitie zoals het zou moeten zijn lukt niet omdat vastgesteld wordt dat het om een systeem of opstart volume gaat. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. De D partitie omzetten naar C partitie lukt ook niet omdat C niet als mogelijkheid wordt genoemd. Wat kan ik nog doen?
 
ja dan zit je toch aan de laatste versie van partiton magix vast.....
drive mapping heet dat.
 
Het omzetten van mijn C partitie naar mijn D partitie zoals het zou moeten zijn lukt niet omdat vastgesteld wordt dat het om een systeem of opstart volume gaat. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. De D partitie omzetten naar C partitie lukt ook niet omdat C niet als mogelijkheid wordt genoemd. Wat kan ik nog doen?

maakt het veel uit hoe die partitie noemt D of C, dat maakt toch geen verschil.
Partition editor ==>Gparted (livecd) (freeware)
 
Mijn huidige C schijf is 40 Gb groot terwijl mijn huidige D schijf 200 Gb groot is. Ik geef er de voorkeur aan de grootste schijf als mijn C schijf te hebben omdat daarop alle geinstalleerde programma's komen te staan. Mijn gewenste D schijf gebruik ik is als een backup voor ale geinstaleerde programma's. Mijn grootste wens is nu dat de C en de D schjf helemaal leeg worden en in de gewenste volgorde beschikbaar zijn. Hoe ik het feit dat mijn huidige C schijf als een systeem of opstartvolume staat aangegeven kan veranderen wil ik graag weten. Bij die opmerking werd ook gesteld dat op mijn C schijf mogelijk wisselbestanden voorkomen. Welke dat zijn en hoe ik die eraf kan gooien weet ik niet. Iemand een suggestie?
 
Ik begrijp het misschien niet helemaal goed maar als er geen belangrijke data op je schijf staat zou ik (zoals Sponzenbroekske voorstelt) een live cd gebruiken om je gehele schijf op nieuw te paritioneren. (ik vind Gparted er goed en overzichtelijk). Verder weet ik dat in het register opgesloten ligt welke letter er aan een partitie wordt toegekent.
open register editor (run regedit)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\DosDevices\X:
Waarbij X staat voor de toegekende letter. Als je deze wijzigt verander je dus de schijfletter. (wel even opnieuw opstarten)
 
Vandaag is het me gelukt om alles weer in de gewenste situatie te krijgen. Gisteren heb ik dat eerst geprobeerd met een XP installatie en 2 partities te verwijderen. Dat gaf echter niet het gewenste resultaat. Vandaag heb ik een Windows Vista installatie uitgevoerd en de partitie die in mijn ogen de boosdoener was verwijderd. En zie na installatie heb ik weer een C schijf vna 200 Gb en een D schijf van 40 Gb. Precies zoals ik het graag wil hebben. In ieder geval bedankt voor de vele gegeven suggesties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan