C++... en verder?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje bezig met het aanleren van c++. De standaard taal ken ik theoretisch wel. Van velen hoor ik dat ik moet proberen te werken met MFC. Daar heb ik helemaal geen zin in! In MFC zijn de meeste classes voorgekauwd, en is voor een newbie niets maar dan ook niets van die classen(structuren) te begrijpen.
Wat ik volgens mij moet doen is oefenen. Dit wil ik gewoon doen vanuit een prompt o.i.d., ofwel zodat er geen classes onder zitten. Ik wil mijn hele programma (als beginner) kunnen doorzien, en ik wil zelf weten hoe complex ik het maak.
Nu is het probleem dat ik wel leuke oefeningen weet, maar helemaal niet weet waar ik moet beginnen. Ik heb dus het idee dat ik de taal nog helemaal niet doorzie.

Mijn vraag is: is er een tutorial o.i.d. te vinden waarin niet de basis van c++ wordt uitgelegd, maar waarin ze verdergaan en ideeën geven m.b.t. het opbouwen van programma's.
Of kunnen jullie mij vertellen waar ik moet beginnen? Vaak hoor je: je kan een klein spelletje maken... Maar waar begin je dan met bouwen van de applicatie? (=slechts een voorbeeld...)

Ik weet dat dit verhaal misschien vaag klinkt. Als er onduidelijkheden zijn hoor ik het wel.

MVG,
Gerald

Nu is het probleem dat ik wel leuke oefeningen weet, maar helemaal niet weet waar ik moet beginnen. Ik heb dus het idee dat ik de taal nog helemaal niet doorzie.

Als je de basis kent dan weet je toch wel hoe je een begin kan maken ? (hangt uiteraard ook wel weer van je leuke ideeën af)

Kun je misschien een voorbeeld geven van wat je nu precies bedoelt ?

Mijn vraag is: is er een tutorial o.i.d. te vinden waarin niet de basis van c++ wordt uitgelegd, maar waarin ze verdergaan en ideeën geven m.b.t. het opbouwen van programma's.
Of kunnen jullie mij vertellen waar ik moet beginnen? Vaak hoor je: je kan een klein spelletje maken... Maar waar begin je dan met bouwen van de applicatie? (=slechts een voorbeeld...)

Er is genoeg te vinden op het internet, als je maar zoekt. Ook voor spellen zijn er wel tutorials te vinden.
http://www.ronkes.nl/programmeren/pengo/default.asp

@Loonytune: handige link, daar ga ik mee aan de gang.

@CoD_NL: Wat ik bijvoorbeeld heb gemaakt is een soort dos kladblok. (dit is al maanden geleden, dus je zal zien dat de codering WAARDELOOS is...). (zie bijlage; je moet het zelf nog compileren. Voor helpmij is de bijlage te groot. Of: download de execute file hier: http://helpmij.haaivda.net/cpp_io.zip)
Je zal zien dat dit één aan elkaar gebreid zooitje is. Functies die eigenlijk geen specifieke functie hebben, ze voeren gewoon een willekeurig blok code uit. Volgens mij zou dit programma veel efficiënter kunnen. Waar ik dus nog erg slecht in ben, is de opbouw van het programma. Als je bijvoorbeeld iets grafisch (in dos termen) wilt maken, waar begin je dan mee? Belangrijk is dat ik hiervoor niet afhankelijk wil zijn van een besturingssysteem (in het programmaatje dat in de bijlage zit, zal je zien dat ik dat wél heb gedaan; ik gebruikte toen visual studio. Nu dus niet meer.)
Ik moet dus leren hoe je een leuk idee kan omzetten naar een opbouw/structuur en dan programmeren.

Weer een heel verhaal...
Groet,
Gerald

Bijlagen

Je hebt gelijk dat je programma wel wat efficiënter zou kunnen. Er zijn een hoop boeken die je zou kunnen lezen om meer inzicht te krijgen over het ontwerpen van een programma, maar in jouw geval moet je ook nog behoorlijk wat van de taal zelf leren. Ik denk dat het boek van Bjarne Stroustrup enorm nuttig voor je zou wezen. ('t boek kost iets van 40 euro, maar het is wel zeker de moeite waard.)

Dat boek is inderdaad een leuke aanrader. Hoor er allemaal goede verhalen over.
Ik denk dat ik die maar ga aanschaffen ;)

Ik heb het boek aangeschaft.... Ik heb er zin in :p

En voor mij is deze vraag dan wel opgelost!

Ik heb het boek aangeschaft.... Ik heb er zin in :p

Lekker snel. Zo te zien heb je er echt zin in. :D

Succes met het boek, en ik denk echt dat je er veel van kunt leren. Er staan in elk geval genoeg oefeningen in om je een tijdje bezig te houden. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan