C: formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

chielsen

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2003
Berichten
90
Ik word echt helemaal gek van mijn computer.
Na veel geklooi met allerlei (her)installaties van windozen heb ik nu op d: (mijn partie voor gegevens eigenlijk) een werkende xp versie. Op c: staat er een die het niet goed doet, en ik kan er ook maar steeds geen goede op krijgen.

Ik wil nu gewoon c: formatteren en dan daar een verse xp versie op zetten. Alleen hoe kan ik hem formatteren. Als ik het vanuit xp probeer dan geeft ie steeds meldingen aan het eind dat ie het niet kan voltooien of in het begin dat er systeem bestanden / bestanden die worden gebruikt (snap ik niet er staat niks op) op staan.

Moet ik nu naar ms-dos toe? Kan ik daarna nog wel terug. Vorige keer kan ik niet terug nl, en deed het formatteren het ook niet omdat ie steeds "not ready format terminated" gaf.

Ik heb hem toen bij een kennis door zijn win2000 laten formatteren.
Toen moest ik echter eerst win 98 erop zetten, en toen winxp op d: (die goede). Ik wil echter xp op c: en niks op d:
 
Heb je een volledige win xp cd? Of alleen een upgrade. daar ligt het verschil met installeren in. En ben je al je bestanden op D al kwijt, of heb je ze nog.

Als je ze al kwijt bent, kun je vanuit C wel D formatteren, maar niet andersom, omdat je besturing op C staat. En je kunt niet je besturing waar je mee werkt formatteren vanuit windows. Wel inderdaad vanuit Dos.
 
Laatst bewerkt:
Je zou de cd van win xp erin kunnen doen, en dan aan het begin van de installatie kun je kiezen om evt partitie te verwijderen. Verwijder partitie 1 (c schijf) en stel deze ff opnieuw samen.

Ik zou trouwens zowizo dan ook je d schijf op dezelfde manier behandelen en even opnieuw proberen windows op je c schijf te zetten
 
Ik heb gewoon de volledige (prof). Partitie verwijderen bij het installeren lukt niet, dan zeurt dat er installatie bestanden van de setup op c: staan.
 
Als je de volledige (opstartbare) cd van winxp hebt kun je gewoon opstarten van cdrom (in Bios instellen). Als hij begint met installeren krijg je de optie waar je windows neer wilt zetten. LET HIER GOED OP DAT JE C:\WINDOWS KIEST.

Dan vraagt hij of er eerst geformatteerd moet worden, dan kies je " ja".

Als je zeker weet dat je op D je bestanden al kwijt bent zou ik eerst beginnen om D te formatteren, anders blijf je waarschijnlijk met een dualboot zitten.

Je kunt inderdaad ook bij www.bootdisk.com een win98 opstartdiskette downloaden, en daarvanuit C formatteren. Maar op D staat ook al een windows, en je moet toch een keuze maken wat je daar mee wilt doen.
 
Geplaatst door Tanja1968
Als je de volledige (opstartbare) cd van winxp hebt kun je gewoon opstarten van cdrom (in Bios instellen). Als hij begint met installeren krijg je de optie waar je windows neer wilt zetten. LET HIER GOED OP DAT JE C:\WINDOWS KIEST.


Maar dit werkt niet zegt hij net, wat ik trouwens vreemd vind maargoed
 
Waarschijnlijk omdat om D ook al een besturing staat, en zoals hij al aangaf start hij van D op. (Tenminste, daar staat een werkende versie op, dus ik neem aan dat hij daarvan start.)

Dus als toch de bestanden op D al verwijderd zijn door de installatie, wilde ik voorstellen om eerst D te formatteren zodat je geen dualboot krijgt, en dan C te formatteren en schoon te beginnen.
 
Nee, mijn cd boot niet. Ik deed volledige installatie vanaf d:

Dan gaa ie op een gegeven moment naar dos en moet je partitie kiezen. Als ik daar c probeer te verwijderen dan geeft ie die fout.

Ik heb ook een win98 diskette, alleen ben ik bang dat ik dan weer foutmelding mbt formatteren krijg en dat ik niet meer in de windows van d: kom.

Als ik het nu eens met die diskettes van xp probeer? Als het misgaat, kan ik dan wel weer terug naar winxp of niet?
 
Als je boot van D kun je volgens mij in Dos C formatteren, en dan toch weer Windows in D opstarten. Maar zekerheid kan ik je niet geven.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven of je al je gegevens (je eigen bestanden) al overschreven hebt op D.

Als je cd niet zelf kan booten kun je ook vanuit dos naar je CD gaan. dan ga je naar de map I386\WINNT en daarvanuit moet je ook de setup kunnen doen van xp.
 
Ik kan vanaf d: dus niet c: formateren. Niet via windos explorer en niet via ms-dos (achtig iets).

Op d: staan al mijn gegevens en bestanden.
ALs ik in ms-dos (via boot disk van 98) naar de cd ga en dan setup probeer te runnen dan geeft ie aan dat ie niet in ms-dos kan starten.

Ik ben nu de diskettes voor xp aan het downloaden dus dan zou het wel moeten kunnen. Maar wat ik wil weten: als dat niet goed gaat, kan ik dan wel gewoon weer naar windows op xp?
 
\\'k denk gewoon effe hardop,..//
Heb je een NTFS-schijf
- dan kun je die namelijk niet formatteren onder dos..
(als je via diskette opstart)


FAT::
- Start op met Boot-diskette (win'98)
(zonder cd-rom ondersteuning)

op de a:
- tik in format c:

::start opnieuw op::
- (wel effe je Windows CD er in douwen)
- Install
- Kies de C partitie

en dan zou het toch wel moeten)
 
inderdaad vreemd dat het niet met de winxp cd gaat.
maar ok
grote kans is dat als je dalijk de c schijf formateerd,
dat ook xp op de d schijf niet meer werkt.
volgens mij maakt xp altijd een boot(menu) aan op de c schijf.
maar ja probeer het en je weet het, zorg er voor dat je wel een backup van die d schijf heb als je dit doet.
de bestanden zullen niet verdwijnen maar opstarten zal ie niet meer doen volgens mij.
 
Precies dat was de vorige keer dus ook.

Toen kon ik echter ook geen nieuwe windows op c: zetten dus moet ik naar iemand anders om c: te laten formatteren. Ik ga het zo met die diskettes proberen (als ik er genoeg kan vinden).
 
Mogge

Ik heb een pc staan hier van een kennis
die heeft 1 grote harde schijf en het is een zooitje.
Formateren onder dos lukt dus niet omdat het dus een ntfs schijf is (lees ik net een paar treads terug )
Hoe formateer je dan ? gewoon de windows cd er in doen en zo formateren ?
En kan lk daarna gewoon dos in om te fdisken ?
er zit windows xp home op
 
Als je een besturingssysteem op D: installeert, dan worden op de C: partitie bestanden geplaatst om te OS te booten. Het formatteren van de C: partitie is in zo'n situatie fataal!! OK, het is wel weer te herstellen, maar in eerste instantie werkt WinXP niet meer.
Als je beslist op C: wilt installeren, dan moet je booten vanaf de WinXP CDROM, de beide partities formatteren (of verwijderen en opnieuw aanmaken), en dan alsnog op C: installeren. Nieuwe partities worden automatisch geformatteerd, waarbij je kan kiezen uit FAT32 of NTFS (mits de partitie kleiner is dan 32 Gb).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan