C++ Leren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dimitrivdvliet

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2011
Hallo,
Ik beheer dus wel wat site's enzo maar daar heb ik allemaal: cms etc voor gebruikt, en weet dus eigenlijk niks van programmeer taal.
En ik ben eigenlijk altijd wel goed met computers geweest.
Nu is wil ik later als beroep games gaan maken.
Nu ben ik pas 15 en zit nog op de middelbaren maar ben toch geïnteresseerd, Is c++ dus een goede taal om te starten als je nog niks van programmeer taal weet? Het enigste programmeer taal wat ik een beetje ken is HTML maar daar blijft het ook bij.
Ben ook altijd wel geïnteresseerd geweest in website's maken dus wil ik ook nog PHP leren.
Maar mijn vraag is dus:
Is C++ een goede taal om mee te starten, en waar je dus ook echt iets mee kunt?
Nu heb ik gehoord dat er bij games jobs word gevraagd om enige ervaring over C++ ervaring. En zoja hoe kan ik dat het beste leren en waar moet ik eigenlijk starten? (welke programma's moet ik gebruiken enz)

Beginnen met een 3e generatie taal (C of C++) zou ik je niet aanraden, begin met iets 'simpelers' (visual)basic o.i.d. Anders denk ik dat er bij je al gauw de lol eraf gaat ..

Suc6! ;)

PHP is een goede compromis. Het combineert de syntax (ruwweg) van C met de open typing van basic en python. Indien je met C++ aan de gang gaat, start dan met de gratis visual studio van microsoft. Vooral omdat je dan de grafische elementen over kunt laten aan de standaard code van microsoft. Eerst een week ploeteren voordat je een enkele button op het scherm hebt met "hardcore C" werkt niet echt motiverend.

Je kunt ook kijken naar C#. Gebruikt ook de C syntax, maar microsofts eigen vriendelijkere C implementatie. Terwijl je leert in je gekozen taal probeer dan langzaam dingen als binary operations en de relatie van je programma met het geheugen en de CPU eigen te maken. Dat zijn dingen die je bij een latere overstap naar C++ echt voordeel op gaan leveren.

HTML is ten eerste geen programmeer taal, maar een opmaak taal. Ik ben nu 16, en ben een tijdje geleden begonnen met een tutorial van C#, met ook als doel games te programmeren. Als je c# onder de knie hebt is het eenvoudiger om met C++ aan de gang te gaan.

weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit is een van de tutorials die ik gebruikt heb: klik

Succes :thumb:!

naar mijn mening wel, ja. In ieder geval, begin niet bij C++, misschien visual basic?

Ik denk ook dat VB.NET of C#.NET beter is om mee te beginnen.

als je technische dingen en wiskunde makkelijk vind en VWO doet dan kan je het makkelijk doen,
je hoeft niet met een of andere VB te beginnen, je kan gewoon alleen de simpele dingen van C++ gebruiken, zoals for-loops if else, en later de rest leren.

@DigiByte ik vind natuurkunde bijvoorbeeld super simpel terwijl anderen al 'huilen' van 1 sommetje.
C++ heeft een duidelijke structuur en is in dat opzicht niet zo moeilijk, in C++ zit ook geen onzin, bijvoorbeeld in VB:
Code:
private sub
dim helpmij as integer
set helpmij =1337
end sub
is korter in C++
[cpp]int main(){
int help
help=1337
}[/cpp]
end sub schrijf je als } en meer van dat soort dingen, ik vind dat daarom C++ wel te doen is (dat is niet voor iedereen zo)
maar als je een onvoldoende staat voor gramatika: vergeet het maar.

mozart heeft zichzelf viool leren spelen; sommige mensen kunnen zelfs een taal ontwikkelen (anders bestond cpp niet); je moet C++ niet onderschatten maar de mensen ook niet

Laatst bewerkt:
Dit topic is al weer een tijdje inactief, maar ik reageer toch maar even...

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het befaamde GameMaker. Hiermee kan je heel snel, zonder enige ervaring van programmeren door middel van Drag & Drop, een mooie game maken. Maar die draag & drop is natuurlijk niet zo heel uitgebreid, en om dat te compenseren, is er ook de ingebouwde programmeertaal, de GameMakerLanguage, ofwel GML. Hiermee heb je dus veel meer mogelijkheden, en kan je echt al mooie 3D games gaan maken. Echter heb je ook wel wat oefening nodig vooraleer het zover komt. Maar als je je er eens een maand of 2-3 mee bezig houd, dan heb je wellicht al een mooie basis. Je kan trouwens altijd tercht bij het NGMC ( de nederlandse game-maker community, google maar eens) waar je hulp krijgt als je die zou nodig hebben.

Echter is er wel een groot nadeel aan GameMaker, het is gewoonweg traag. Voor een simpele game is dit absoluut geen probleem, maar als je eenmaal begint met ingewikkelde 3D modellen, veel effecten en muziek, dan heb je gewoon te weinig snelheid. Daarom kan je later beter overstappen naar een taal zoals C++. Net zoals ik heb gedaan. Ik ben ondertussen 15 jaar, en ik ben zo'n 2 jaar geleden terug begonnen met C++. Na eerst een goed half jaar te hebben geëxperimenteerd met GameMaker. En ik moet zeggen dat ik ondertussen wel al het een en het ander kan, maar een 3D game zit er momenteel nog niet in. Ik ben wel bezig met een 2D platformer, een MMORPG, en het vlot redelijk, dus dat komt wel goed...

Maar, zonder die basis van GameMaker, of als jij eerst C# wil gaan leren, was het waarschijnlijk niet zo makkelijk verlopen. En ik zou toch geen C# aanraden om te beginnen, en later over te stappen naar C++, probeer eens met VB te gaan werken, of met PHP, of natuurlijk eerst met GameMaker voor een beetje inzicht te krijgen in het programmeren.

Ook heb ik een boek gekocht, "aan de slag met C++", van "Gertjan Laan", een echte aanrader, want met de tutorials op het net kom je er niet!

@ Aleksander: Het is niet omdat iemand techniek doet, dat die persoon C++ aankan...Je mag het echt niet gaan onderschatten, ik denk dat velen denken dat je die taal op een 3 tal maanden zomaar even onder de knie hebt, maar niets is minder waar...

Je begint eerst met C++ te leren door middel van simpele dingen te doen in het CMD, ofwel een console application. En niet zoals iemand zei visual C++ van Microsoft gebruiken, want die gebruikt WinAPI, en als je één professionele programmeur vind die WinAPI aanraadt, dan is die zijn status van "prof" niet waard...Uit WinAPI KAN alleen maar slechte code voortkomen, gebruik dan tenminste iets als het Qt framework, véél beter! Maar dan nog begin je niet zomaar direct aan een GUI...Eerst oefenen, veel oefenen.

Maar als je al niet overweg kan met HTML / PHP, dan moet je niet beginnen aan C++. Sommige dingen zijn echt moeilijk te verstaan, en soms moet je echt abstract kunnen denken, of je snapt het niet.

Zo, misschien heb je er wat aan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan