C-Media 5.1 surround probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sproit

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2008
Goedeavond,

Ik heb al enige tijd problemen met mijn geluid.

Ik schets kort de situatie:

IK bezit een Medion pc, met als geluisdkaart de 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) AC'97 Audio Controller
General Information :
Manufacturer : Micro-Star International Co Ltd (MSI)

Codec Information :
AC'97 support : Yes
S/PDIF support : Yes
Manufacturer : C-Media Electronics
Codec ID : 434D4978

Het probleem wat zich voordoet is dat mijn 5.1 systeem, welke 3 uitgangen heeft in de pc, elk een stereo uitgang welke in een subwoofer / verdeelkast gaan en van daar uit worden de 5 boxen en subwoofer aangestuurd. In de kabels zit geen probleem, laten we dat alvast voorop stellen.

Op het moment dat ik mijn volume control op "Wave" heb staan spelen alle boxen behalve de center box. Ik kan wel onafhankelijk het volume regelen van de boxjes en subwoofer, dit alles met "C-media 3D audio configuration" Extra informatie:
3D-audio-engine: Xear3D CRL3D DS3D EAX2.0 A3D1.0
Audio-CODEC: CMI9761
Audiostuurprog. versie: 5.12.01.0036.15 (34)
Audiocontroller: INTEL 82801EB
Dirext-X-Versie: DirectX 9.0b

Op het moment dat ik TV kijk op mijn pc doormiddel van PowerCinema, schakelt de audio over van Wave naar Tuner Audio en doen opeens alle boxjes het, alleen zijn ze niet afhankelijk van elkaar te regelen door middel van het C-Media programma.

Dit TV kijken gebeurd overigens door een TV kaart die in de PC zit (bij aanschaf) en gewoon door een normale TV kabel erin te pluggen/

Ik vraag mij nu sterk af waar het probleem ligt, ik heb een vermoeden dat het iets te maken heeft met mijn geluidskaart zelf, maar ik twijfel hierover en evenzo over de oplossing.

Ik hoor graag meningen hierover, en als er nog meer informatie nodig is hoor ik het graag, ik heb het programma PC wizard, dus dat moet geen probleem zijn.

Alvast hartelijk dank!

EDIT

Wat ik nog vergeten was te melden is dat op het moment dat ik gewoon muziek draai, ik in het C-Media prog wel een test kan doen of de box werkt, en als ik hem aanklik zegt hij zijn naam/positie. Ook bestaat er een knop genaamd "midden/bas-uitvoerwissel" welke het mogelijk maakt om het signaal van de Subwoofer en center box om te draaien, dit is mogelijk om te doen, alleen doet een van de twee het dan niet... En dan mag je kiezen welke het wel doet.

Ook dit voorval doet zich niet voor in de TV modus.

Laatst bewerkt:
Mijn oplossing is: zet er een losse audio kaart in.
Van creative bijvoorbeeld,heb je ook nog eens beter geluid als van die onboard geluidskaart.

Er is niks stuk.
Dat je de muziek niet uit alle luidsprekers hoort komt omdat hier geen surround (meerkanaals) -geluid in zit. Gewone muziek CD's, MP3's en YouTube filmpjes hebben 2 kanalen audio, dus alleen stereo. In het TV signaal zit wel surround informatie. Ook bij DVD's en veel Divx-films zit Surround geluid.
Soms heeft de geluidskaart-software een functie die vaak 'speakerfill' wordt genoemd, waarmee je wel 2-kanaals geluid over meerdere luidsprekers kunt sturen. Dit kun je vinden in de instellingen, maar is afhankelijk vh type geluidskaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan