Flexcaliber
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 22 nov 2010
Hey allemaal,
we moeten een programmaatje schrijven in wpf waarmee we een ean code kunnen inlezen en laten controleren :
Maak de klasse EAN. Deze klasse heeft de volgende vereisten
1. Data members
· String data member voor het bijhouden van de EAN code
- Deze data member kan zowel gelezen als aangepast worden. Let wel: wanneer deze data member gezet wordt moet er gecontroleerd worden op de juistheid van de EAN waarde.
· Bool data member om aan te geven dat deze EAN code correct is (controle cijfer juist > True / controle cijfer fout > False)
- Deze data member kan enkel uitgelezen worden
2. Constructoren
· De default constructor. Deze constructor zal de EAN waarde leeg initialiseren en de EanOk data member (of andere naam die je kiest) op false zetten. (Tip: probeer zoveel mogelijk code te centraliseren!)
· Constructor met EAN parameter. Deze constructor zal een EAN string aanvaarden. Uiteraard moet deze gecontroleerd worden op juistheid om de datamembers correct te initialiseren.
· Constructor met Country code / bedrijf code / product code. Deze constructor zal op basis van de parameters de EAN zelf samenstellen en controleren.
3. Functies
· Schrijf een functie voor het controleren van de EAN code. Deze functie kan enkel door de klasse zelf gebruikt worden.
· Schrijf een functie die de landcode van de EAN zal teruggeven
· Schrijf een functie die de bedrijfscode van de EAN zal teruggeven
· Schrijf een functie die de productcode van de EAN zal teruggeven
Maak de klasse product. Deze klasse heeft de volgende vereisten
1. Data members
· EAN datamember die de EAN code van het product bevat
- Deze datamember kan zowel de data laten uitlezen als aanpassen
· Product code datamember die de unieke code van het product bevat
- Deze data member kan enkel uitgelezen worden (de waarde wordt bepaald door de EAN product code)
2. Constructor
· Een constructor met een EAN object als parameter. Deze constructor zal de EAN code en de product code uit de EAN code halen en zijn product code data member initialiseren.
Ik ben niet zeker hoe ik de derde contructor aan moet maken,ook om de functies te schrijven moet ik dan een lus gebruiken om op zoek te gaan naar bepaalde cijfers van de ean? ik raak er niet wijs uit :s
dit heb ik al :
kan iemand mij een klein stukje op weg helpen aub..
we moeten een programmaatje schrijven in wpf waarmee we een ean code kunnen inlezen en laten controleren :
Maak de klasse EAN. Deze klasse heeft de volgende vereisten
1. Data members
· String data member voor het bijhouden van de EAN code
- Deze data member kan zowel gelezen als aangepast worden. Let wel: wanneer deze data member gezet wordt moet er gecontroleerd worden op de juistheid van de EAN waarde.
· Bool data member om aan te geven dat deze EAN code correct is (controle cijfer juist > True / controle cijfer fout > False)
- Deze data member kan enkel uitgelezen worden
2. Constructoren
· De default constructor. Deze constructor zal de EAN waarde leeg initialiseren en de EanOk data member (of andere naam die je kiest) op false zetten. (Tip: probeer zoveel mogelijk code te centraliseren!)
· Constructor met EAN parameter. Deze constructor zal een EAN string aanvaarden. Uiteraard moet deze gecontroleerd worden op juistheid om de datamembers correct te initialiseren.
· Constructor met Country code / bedrijf code / product code. Deze constructor zal op basis van de parameters de EAN zelf samenstellen en controleren.
3. Functies
· Schrijf een functie voor het controleren van de EAN code. Deze functie kan enkel door de klasse zelf gebruikt worden.
· Schrijf een functie die de landcode van de EAN zal teruggeven
· Schrijf een functie die de bedrijfscode van de EAN zal teruggeven
· Schrijf een functie die de productcode van de EAN zal teruggeven
Maak de klasse product. Deze klasse heeft de volgende vereisten
1. Data members
· EAN datamember die de EAN code van het product bevat
- Deze datamember kan zowel de data laten uitlezen als aanpassen
· Product code datamember die de unieke code van het product bevat
- Deze data member kan enkel uitgelezen worden (de waarde wordt bepaald door de EAN product code)
2. Constructor
· Een constructor met een EAN object als parameter. Deze constructor zal de EAN code en de product code uit de EAN code halen en zijn product code data member initialiseren.
Ik ben niet zeker hoe ik de derde contructor aan moet maken,ook om de functies te schrijven moet ik dan een lus gebruiken om op zoek te gaan naar bepaalde cijfers van de ean? ik raak er niet wijs uit :s
dit heb ik al :
Code:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Oef8
{
// initialisatie enumeratie
enum landen
{
belgië = 54,
japan = 49,
grootBrittanië = 50,
denemarken = 57,
finland = 64,
zweden = 73,
zwitserland = 76,
spanje = 84,
nederland = 87,
australië = 93,
}
class EAN
{
// initialisatie data members.
private string houdEan;
public string HoudEan
{
get { return houdEan; }
set { houdEan = value; }
}
private bool eanOk;
public bool EanOk
{
get { return eanOk; }
set { eanOk = value; }
}
// initialisatie constructors.
// default constructor
public EAN()
{
eanOk = false;
}
// contructors met parameters
public EAN(string houdean)
{
this.houdEan = houdean;
}
public EAN(double landCode, double bedrijfCode, double productCode)
{
houdEan = landCode + bedrijfCode + productCode; (dit is een error)
}
// functies
// functie om de ean code te controleren :
}
kan iemand mij een klein stukje op weg helpen aub..
Laatst bewerkt door een moderator: