C++ openen op linux ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassejuhh

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
15
Hallo. Ik heb iets geschreven geany in linux (c++ bestand)
Ik heb het opgeslagen als .cpp bestand, alleen nu weet ik niet hoe ik het moet openen.
Dus niet als text maar echt als het gescheven programma.
Alvast heel erg bedankt!
 
Jouw code, wat doodgewone tekst is, moet omgezet worden naar instructies die je computer verstaat.
Een compiler is een soort vertaalprogramma voor jouw code. Voor de C-varianten op *nix is de meest gebruikte compiler gcc/g++, welke je in ubuntu gewoon via synaptic kan vinden.

Hoewel het leerzaam is om zelf via de commandline te compilen(vertalen naar 'echte' code) en linken (alle losse stukjes samenvoegen tot 1 programma) - beide mogelijk met gcc/g++ - is het meestal productiever om een IDE te gebruiken.

Een IDE is een programma dat je text-editor, compiler en linker in 1 volledige omgeving combineert. Voor linux kan je kijken naar Eclipse - CDT of Netbeans - cpp. Er zullen wellicht nog tal van andere omgevingen bestaan, maar deze 2 hebben hun strepen al goed verdiend.
 
ouw code, wat doodgewone tekst is, moet omgezet worden naar instructies die je computer verstaat.
Een compiler is een soort vertaalprogramma voor jouw code. Voor de C-varianten op *nix is de meest gebruikte compiler gcc/g++, welke je in ubuntu gewoon via synaptic kan vinden.


Alleen mijn compiler (g++) werkt niet wan als ik dan op compileer klik geeft die een error
 
g++ is een commandline/terminal programma, dus waar klik je op compileer?

Als je een error krijgt betekent dat dat er iets niet klopt (leve logica!). Ik ben net niet helderziende, dus kan je pas verderhelpen als je hier (om te beginnen) eens je error post (copy - paste aub, is er geen kans op overschrijffouten)
 
ik gebruik nu even hello world als voorbeeld


g++ -Wall -c "helloworld.cpp" (in map: /home/bas)
helloworld.cpp: In function ‘int main()’:
helloworld.cpp:9: error: ‘system’ was not declared in this scope
Compilatie mislukt.

Dit is mijn eror
 
Laat maar, ik heb het al gevonden.
er zat gewoon een foutje in het script.
Toch bedankt voor de moeite!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan