C schijf bijna leeg maar D schijf bijna vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toolmaker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jul 2015
Berichten
3
Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig met een laptop
Het betreft een drie maanden oude (mediamarkt) HP Pavilion met windows 8.1 reedst geïnstalleerd. De pc werd even snel door een vriend voor aangeschaft om een solidworks (CAD-CAM) presentatie te geven, er was dus geen tijd om de schijven goed te partitioneren (ik weet trouwens ook niet hoe dit moet).
Huidige situatie:

Op mijn C schijf (de windows besturing) heb ik 946 GB van de 909 GB beschikbaar, maar op mijn D (data) schijf maar 2.34 GB van de 21 GB beschikbaar.

Ik heb een paar printscreens als bijlage ter verduidelijking.

Mijn vraag:
Is er een manier om de C schijf kleiner te maken zodat ik meer overhoud voor de D schijf? partitioneren? Is zoiets mogelijk zonder Windows opnieuw te installeren?

gr
Ton


printscreen D (data) schijf.jpgprintscreen.jpgprintscreen help mij.jpg
 
Waarom zou je dat willen? Die D: schijf is kennelijk de Windows herstel partitie. Die moet je gewoon ongemoeid laten. Als je er spullen heb geplaatst, maak dan een nieuwe map op de C: schijf aan en kopieer het daar naar toe.
 
Maak C kleiner en wat vrij komt maak je een E-schijf van.... ik zou wat edmoor al schreef, die d-schijf met rust laten.....
Maak C bijv 100-150 GB, dan heb je wat rek... anders kom je later wellicht ruimte tekort.

PS: denk je nog even aan backuppen.... de E-schijf kan nooit de backup schijf zijn voor dit systeem..... zit nl op dezelfde schijf....
 
C schijf bijna leeg maar D schijf bijna vol

Hallo,
Bedankt voor de reacties,
Heb nog nooit eerder een partitie gemaakt dus dat word dan Youtube, of jullie moeten een stap voor stap handleiding weten.

gr
Ton
 
Super!!
Dit moet gaan lukken, zet mijn laptop naast mijn desktop waarop ik de handleiding kan raadplegen als ik aan de gang ga met de laptop.
gr
Ton
 
De D-schuif sowieso met rust laten! Deze kan je in de toekomst nog wel eens nodig gaan hebben om je laptop naar de fabrieksinstellingen terug te zetten bij eventuele problemen.

Dan kom ik even terug op het partitioneren; waarom zou je 1 fysieke hardeschijf überhaupt in 2 of meerdere partities willen verdelen? Omdat dat makkelijk is om bestanden op te slaan en terug te vinden? Daar heb ik mijn twijfels over...
 
Precies. Wat ik al zei in een eerdere reactie. Gewoon een map op de C: schijf maken en daar je spullen in onder verdelen.
 
Als je systeem partitie crasht waar al je data dan staan.... hoe toevallig is het dan dat ook je nieuwe E ook crasht ... waar in dat geval je data staan?
Zorg iig voor een goede backup waar je ook voor kiest....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan