C-schijf en D-schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

robato

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2005
Misschien een wat domme vraag, maar waarom heeft mijn computer een verdeling in een C-schijf en een D-schijf, op de C heb ik nog maar 5,6 gb beschikbaar en op D maar liefst 71,1 gb. Is het mogelijk om van D de 'hoofdschijf" te maken of klets ik nu wel heel erg uit mijn nek? Volgens mij heb ik toch ook maar 1 echte harde schijf en is'ie verdeeld in C en D, waarom? Ik heb dus het probleem dat ik regelmatig de C volheb en moet dan iets verwijderen of op D zetten, nogal omslachtig. Dit alles lijkt een beetje op het proppen van al je kleren in een la terwijl je nog drie lege kasten overhebt.

Er is een programma op de markt met de naam Partition Magic.
Mbv dit programma, kan je de ruimte van de partities herindelen, zonder dataverlies.

Mvg Patrick

Laatst bewerkt:
Daar heb ik wel eens iets over gehoord, is dat een koopprogramma of is het freeware, en is het iets dat ook door de computerleek ( ik dus ) makkelijk gebruikt kan worden?

Waarom ze dat doen, is omdat je dan je besturingsprogramma op de kleine C schijf zet en de rest van je meuk op de grote D.
Heb je dan een keer een crash of vastloper met je besturingsprogramma, hoef je niet je hele harddisk te formateren , maar alleen de C partitie.
Vergeet ook niet dat wanneer je met Partition Magic je C schijf veranderd, meestal systeemherstel met XP behoorlijk raar gaat doen.
Oftewel het niet meer doet zoals je gewend bent.
Overigens kost PM een hoop centen.
Als ik jou was, zou ik het laten zoals het is en alleen alle losse zooi en programma's op D zetten.
Ook mijn documenten bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Wat je dus eigenlijk zegt is gooi zoveel mogelijk wat niet met het besturingssysteem te maken heeft op D, documenten en spellen bijvoorbeeld.

robato zei:
Wat je dus eigenlijk zegt is gooi zoveel mogelijk wat niet met het besturingssysteem te maken heeft op D, documenten en spellen bijvoorbeeld.

Dat bedoeld @ A.J.

Dat is inderdaad de bedoeling van die C en D partitie.
Scheelt ook weer een hoop gedoe met PM.

hoezo, geen disc, heb je m'n andere vraag ook gelezen:D
maar nog even spass bei seite, wat is PM nu weer?

Ach ja, Partition Magic, sorry, was er even niet met de gedachten bij. Maar bedankt voor de info, heb inmiddels al enige zaken verhuisd, maar kan ik bijv. Office ook zomaar verhuizen, hij geeft dan aan dat er een kans is dat het programma het dan misschien niet meer goed zal doen.

Even een back up maken van alles belangrijke zaken. Contactpersonen, mail, brieven ed.
Even Office uninstallen en installen op D.
De map Mijn Documenten ook meteen even naar D overzetten.

Bedankt, ik zal m'n best doen en laten we deze vraag nu maar als beantwoord beschouwen:thumb:

Klik dan maar op `vraag is opgelost` :thumb:

Dat is weer wat overdreven, maar zo houden we het forum een beetje netjes en overzichtelijk. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan