C Schijf Formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

thijs328

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2007
Hey ik zit met een probleempje glf ik.
ik heb 2 harde schijven en ik heb windows op de c schijf staan.
maar als ik nu via de windows cd ga formateren dan kan ik alleen de d schijf doen niet de c
hoe moet ik dan wel de c schijf formattere?

2e harde schijf ontkoppelen, vervolgens nog eens proberen. Ontkoppelen kun je doen door bijvoorbeeld de spanningsstekker van je 2e harddisk er uit te halen;)

Whittey, waar heb je 't in vredesnaam over..................???
Da's helemaal niet nodig. (Populair gezegd: da's kul wat je adviseert!!!)
Voordat het ontkoppelen al is gebeurd, sluit ik dit bericht van mij en plaats ik het vast.

Thijs,
ik denk dat je mogelijk een veelgemaakt misverstand hebt mogen beleven. Als jij opstart (boot) met de Windows cd dan kun je zonder meer alle schijven formatteren die jij maar wil formatteren, OOK de schijf waar Windows op staat (C bij jou)

De grote truuk / misverstand zit 'm d'r veelal in dat mensen DENKEN dat ze opgestart hebben vanaf CD, terwijl ze gewoon vanaf hdd op hebben gestart.

Check eerst even of in het bios opstarten vanaf CD / DVD station als 1e staat genoemd. Zo ja, oke. Zo nee, dan de CD / DVD als eerste bootdevice zetten.

Vervolgens stop je de Windows CD in de machine en start je opnieuw op.
Nu komt de truuk: vrij snel nadat je de Windows CD in de drive hebt gedaan en Windows gaat booten vanaf CD verschijnt ZEER KORT in beeld een boodschap met de volgende tekst:

"druk op een toets om vanaf CD te starten" (of een zinnetje met een nagenoeg gelijke strekking)

Als je nu maar binnen 5 seconden op een willekeurige toets drukt, start Windows vanaf CD en kun je alles wat los en vast zit formatteren (schijven en schijfpartities, inclusief de schijf waarop Windows is geinstalleerd, m.a.w. de actieve partitie.)

Laatst bewerkt:
oke dankjewel en trouwens ik had dat loskoppele nog niet gedaan want kwas gister dagje weg.
maar kan je dan met de pijltjestoetsen kiezen? want bovenaan staat dan meestal dat ik de D schijf ga formatere. kzal wel eens proberen dankjewel nog een keer

Eenmaal opgestart met de CD werkt alles met de pijltjestoetsen en / of het intypen van een letter van je toetsenbord. Het is een kwestie van even opletten wat je wanneer intoetst of Entert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan