c schijf formatteren en xp opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

h.ploegstra

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2000
Ik wil de harde schijf formatteren en windows xp installeren. Ik heb begrepen dat dit mogelijk is via de windows cd rom of een opstartdiskette.
Als ik het doe via de cd rom komt een signaal (na de optie windows installeren) de melding dat de set up niet kan worden voortgezet imdat de versie van windows op de computer nieuwer is dan de versie op de cd. Doe ik iets verkeerd.
Als ik de computer wil opstarten via de opstartdiskette start de computer gewoon op in windows.
Wie kan mij helpen om de c schijf formatteren en xp opnieuw installeren.

bvd Harrie Ploegstra

Als je in de BIOS instelt dat er vanaf het CD Rom station opgestart moet worden en je houd je XP CD ROm erin moet je de keuze krijgen om te formateren!

Je doet niets verkeerd, je vergeet mogelijk alleen wat..........

doe de Windows CD er nog maar eens in en kijk HEEL goed naar een van de allereerste opstartschermen, daar staat namelijk dat je op een toets moet drukken om te starten vanaf CD ipv hdd. Ik denk dat je dat mogelijk over het hoofd hebt gezien?

[edit] Raymond, klopt,
alleen het indrukken van die toets na de opstart is een must, anders wordt alsnog van hdd gestart en zal de optie tot formateren ook de komende 1000 jaar niet in een van de vervolgschermen worden aangeboden.

Laatst bewerkt:
Het gemakkelijkste is om aan een volledige cd rom te komen, je hebt nu, zo te zien een recover cd, het beste is een geslipsteamde met sp2 ergens te pakken te krijgen en gewoon je id/serienummer van de bestaande installatie te gebruiken, ben je ook niet ilegaal bezig.

Tevens heb er sp1 en\of sp2 opstaan die niet op de cd rom staan.

Zie dan mijn advies over de "willekeurige toets indrukken". Ik denk nu idd. dat daar je probleem zit. (Er vanuit gaande dat het advies van Raymond is uitgevoerd of al zo stond ingesteld : bios->first boot-> CD/DVD)

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk staat het bios niet goed ingesteld. Als ik de pc opstart en een toets ingedrukt houdt start hij weer via de hdd op.
Hoe moet ik dat bios instellen?

Harrie

druk tijdens de opstart op
DEL
ESC
F1
een van deze toetsen zal toegang geven tot het bios. (mogelijk nog een andere toets......)
Welke toets het betreft, is biosmerk afhankelijk. Bij een trage pc kun je het lezen in de eerste zwarte opstartschermen. Er staat daar namelijk iets van : "Hit ??? to enter setup" of woorden van dergelijkse strekking. Op de plek van de ??? staat dan welke toets ingedrukt moet worden om in het bios te komen.

Eenmaal in het bios moet je even via de tabbladen uitzoeken waar je moet zijn om de opstartvolgorde te veranderen. Als je er bent dan is een aan te bevelen volgorde :

1. DVD/CD
2. A:
3. HDD
4. ??

Na het veranderen van de volgorde druk je op F10. Het bios wordt nu bewaard en je pc start door.

enne, de door Bertus geplaatste link laat perfect zien wat je na de opstart allemaal moet / mag / kan doen.

Suc6!

Ik ben in het bios gekomen met de delete toets. Ik kan nu kiezen uit de opties main, advanced, power, boot en exit. Ik neem aan dat ik dan de optie boot moet kiezen. Op het scherm verschijnt dan 1. atapi cd rom 2. Ide hard drive, 3 removable device 4. Other book device. Is dit de opstartvolgorde?. Op dat zelfde scherm staat ergens onder nog boot up floppy seek. Als dot de juiste optie is. Wat moet ik hierin veranderen.

Harrie

Als dit de goede volgorde is dan zou het systeem toch via de cd rom opstarten moeten als ik een toets ingedrukt houd. Hij start nog steeds op va de harde schijf

Harrie

niet ingedrukt houden, maar pas op een toets drukken als de windowsstekst in beeld komt

Is het een speciale toets. Want wat ik ook probeer de cd rom start niet op.

Harrie

Als je een herstel cd hebt krijg je daar ook vaak een opstartflop bij, dan is de cd niet opstartbaar, alleen via de flop, maar daar heb je al die installfuncties niet.

Nee, geen speciale toets, maar ik ben bang dat uit je vraag op te maken is dat je die tekstregel op het zwarte scherm (met witte letters) helemaal nog nooit gezien hebt.... ? Daar staat namelijk "druk op een willekeurige toets om van CD te starten" of woorden van soortgelijke strekking.
Als je die regel niet krijgt aangeboden dan is het niet uitgesloten dat je geen volledige Windowsdisk hebt ?

heb je meerdere drives in je pc dus dvd speler en brander enzo ??probeer een andere drive dan

Na jullie goede tips kwam ik er nog niet uit. Ik heb er daarom maar een kennis bijgehaald. Het bleek "een vinkje " te zijn in de cd rom speler daarom werkte hij niet. Toen dit was aangepast bleek hij wel te kunnen opstarten via de windows cd rom. Ieder geval bedankt voor jullie tips.

een groet van Harrie Ploegstra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan