C: schijf formatteren naar GPT

Status
Niet open voor verdere reacties.

wakmen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2011
Hallo,

Ik wil graag mijn harde schijf waarop mijn Windows staat converteren naar GPT, omdat ik daarop Windows 8 in UEFI mode wil installeren.
Maar hoe doe ik dat? Via Disk management zal het niet lukken wanneer ik Windows gebruik. Vroeger heb het tijdens het installeren van Windows geconverteerd van GPT naar MBR met CMD. Maar nu lukt dat niet.

Weet iemand hoe ik mijn harde schijf terug naar GPT kan converteren zodat ik er Windows in UEFI mode op kan installeren.

Met Vriendelijke groeten

Zie hier, vanaf 4:00
Het stuk ervoor gaat over het maken van een USB stick met opstartbare Ubuntu Live CD erop.
Je kunt (lijkt mij) ook de GParted Live CD ervoor gebruiken.
Komt er op neer dat je alles van de harddisk afgooit eerst (kan ook via Gparted) en dan GPT partities maakt, zodat het GPT harde schijf wordt.
Natuurlijk moet je wel eerst een backup gemaakt hebben van alles wat je nog wilde redden van de harde schijf!

Succes,

Tijs.

Ik heb het anders gedaan.
Wanneer je Windows opnieuw installeert (waar je een schijf moet kiezen om Windows er op te installeren) moet je shift + F9 ingedrukt houden, zodat je CMD te zien krijgt.
Daar moet je de volgende invoeren:
=>Diskpart
=>List disk
=>Select disk "X" (Voor X voer je de nummer van de schijf in die je wilt converteren naar GPT)
=> (Voer deze stap alleen uit als je jou harde schijf ook wilt formatteren, je kan deze ook overslaan) => clean
=>Convert gpt
=>Exit
=>Exit

Dan word de geselecteerde schijf geconcerteerd naar GPT

Veel succes voor de mensen die het zelfde probleem hebben

Duidelijke instructie!
Zet de vraag nog even op opgelost, ajb....

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan