C schijf groter dan 500gb maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

gustavvraag

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Hallo iedereen,
Ik heb een pc met 1 1,5 TB schijf en 1 300gb schijf en windows 7. De 1,5 TB is opgedeeld in 2 partities C-500gb en D-1000GB nu wil ik de C schijf groter maken ten koste van de D schijf. Ik heb het geprobeerd in schijfbeheer door D te verkleinen maar ik kan de vrije ruimte niet overzetten naar C. (Het balkje met volume vergroten blijft grijs). Is er een manier om de C schijf toch te vergroten?

Alvast bedankt!
Gustav

De D: zal vermoedelijk in een extendet partitie staan als logisch station en dien je die ook te verkleinen.

Zet anders een screen shot van schijfbeheheer hier neer.

ik heb Easeus gedownload maar ik heb geen idee hoe het werkt. Dus als iemand me daar even bij kan helpen?
gr gustav

Ik zie overigens in de schermafdruk helemaal niets over het kleiner maken van de D: schijf :shocked: (is nog steeds 892,57 GB), dus de acties die gemeld zijn in de startposting lijken gewoon helemaal niet te hebben plaatsgevonden ("Ik heb het geprobeerd in schijfbeheer door D te verkleinen").

Even inspringend op de uitleg die Scrapheap linkte, aangepast aan jouw situatie:
a. Je verkleint de D: partitie
b. Je verkleint de uitgebreide partitie, zo klein mogelijk (dus dat die dezelfde grootte krijgt als het (verkleinde) logische station D: die er in zit).
c. Je verschuift de uitgebreide partitie zo ver mogelijk naar rechts, zodat links ervan vrije ruimte komt
d. Je vergroot de C: partitie met de vrije ruimte die rechts ervan nu vrij is

Tijs.

De niet toegewezen ruimte die je niet op de sreenshot ziet staat er niet omdat ik het weer terug heb gevoegd in de D partitie, ik heb het nu ook geprobeerd met EaseUs Partition Master maar helaas; de Partitie gaat niet groter dan 500GB hier een video:[video=youtube;6zpqwGLYndo]https://www.youtube.com/watch?v=6zpqwGLYndo[/video]

Tsja, als ik zeg verschuiven dan doe jij vergroten in je filmpje (laatste actie). Nogal een verschil.
Wat je fout doet is dat je met de muis trekt aan het bolletje aan de rechterkant van de D: partitie, terwijl je de hele partitie moet slepen naar rechts (dus ergens IN de D: partitie je linkermuisknop indrukken, ingedrukt houden en de muis dan slepen naar rechts).

Andere manier om de partitie helemaal naar rechts te verschuiven is de Unallocated Space Before op de hoogst mogelijke waarde te zetten.

Tijs.

alles gedaan en het werkte! het lag inderdaad aan het linker bolletje verschuiven ipv het rechter. ik heb nu een C schijf van 700GB en een D schijf van 700GB.
Maar waar die andere 100gb heen is? mijn C schijf is in ieder geval wel groter geworden. misschien kan iemand me nog helpen met die 100gb.
gr Gustav

Je kunt die vraag beter anders formuleren:
"Waarom heb ik een 1400 GB harde schijf terwijl ik dacht een 1,5 TB schijf te hebben gekocht?"
[In je eerste schermafdruk, met de hele harde schijf gebruikt, staat ook totaal 1400 GB zoals Windows die telt.]

Dat heeft met de telling te maken die de harddiskabrikanten aanhouden (en die is "eerlijk"): Rekent namelijk niet (o.a.) 1024 GB voor 1 TB maar 1000 GB voor 1 TB.
Achtergrond: hier helemaal uitgelegd (door een hard disk fabrikant :D)

Als je problemen met deze laatste posting van mijn hand zijn opgelost: Graag gedaan en ajb. de vraag de status opgelost geven, zodat anderen weten dat er geen hulp meer nodig is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan