C schijf is te vol en opruimen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

juliazoektraad

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2013
Hallo,

Van mijn laptop, Acer Aspire one D260 met windows 7, is de C schijf vol, heb nog maar 689MB over. Ik heb al allerlei dingen geprobeerd zoals schijfopruiming, cookies deleten en defragmenteren, maar dit helpt nihil. Ik heb zo weinig verstand van computers dat ik geen idee heb wat er allemaal op de C schijf staat, de namen zeggen me niks, dus heb ook geen idee wat er weg kan. Mijn laptop is heel erg traag en bij chats crasht hij en ik denk dat het daardoor komt.

Wie kan mij helpen om mijn laptop te optimaliseren?

Alvast bedankt!

Tik in je adresbalk van de Verkenner het volgende in: %temp%
Druk dan op de Enter toets.
Je bent nu in je TEMP map en deze mag je helemaal leeg maken.
Bestanden die niet verwijderd kunnen worden zijn in gebruik en kun je overslaan.
Download daarna Ccleaner, installeer deze en laat hem z'n opruimtaken uitvoeren:
http://www.piriform.com/ccleaner

Dat moet al een stuk schelen.

Laatst bewerkt:
Om de PC echt goed op te ruimen is veel expertise nodig en dat is knap lastig om dat uit te leggen aan iemand die daar weinig verstand van heeft. Ik raadt u dan ook aan om te kijken of u niet een kennis/vriend heeft die er echt verstand van heeft (kijk uit voor het bekende "neefje"dat ook eens een computerblad gelezen heeft, want die richten veel schade aan op een PC).
Wilt u toch zelf wat proberen, dan vindt u hier een goede handleiding: http://www.schoonepc.nl/windows7/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html

Wat srpchulp zegt is precies waarom ik maar wat korte instructies geef die eenvoudig zijn uit te voeren.
Maar deze zullen in ieder geval wat lucht geven.

Bedankt voor je snelle antwoord! ik heb wel Tweaknow regcleaner op mijn laptop, is dat ook goed? Zo ja, welke dingen moet ik dan uitvoeren daarmee?

Regcleaner is op zich een prima programma maar niet om een volle schijf van onnodige bestanden te ontdoen.
Dat programma is speciaal bedoeld om het Windows Register op te schonen en dat is iets heel anders.
Doe eerst wat ik in #2 zei, daarna doe je wat srpchulp aangaf in #3.

Laatst bewerkt:
Een register cleaner kan wellicht enige versnelling geven, maar lost niets op aan het ruimte tekort op de HD.

Had je met schijfopruiming ook alles aangevinkt?

Mocht je nog deze kunnen installeren dan kun je zien welke bestanden die ruimte innemen, dien je wel in verkenner en mapopties alles aan te vinken waardoor je alles kunt zien, zoals systeembestanden.
http://www.jam-software.com/freeware/

bedankt! Ik heb met de Ccleaner schoongemaakt en ben nu gestegen naar 1,24 Gb vrije ruimte, maar de schijf staat nog steeds in het rood. Ik zie in mijn mapje downloads dat dat heel veel ruimte inneemt. Wat betekenen deze mapjes en kan ik zonder ze:
epm
googleearthpluginsetup (ik gebruik alleen google maps)
mseinstall
Win-Merge-2.12.4-setup

Wat in de dowloads map staat heb je niet gebruikt of staat al geïnstalleerd en dan kan het installatieprogramma ervoor gewoon weg. M.a.w. die map mag leeg.

Om fatsoenlijk te kunnen werken heeft Windows minimaal 15% vrije ruimte op de systeemschijf nodig.
Kijk ook eens in de map C:\Windows\Temp.
Hiervoor geldt hetzelfde als wat ik in #2 voor je TEMP map aangaf en die in C:\Windows is dus een andere map.

Laatst bewerkt:
Fijn dat jullie mij erdoor heen loodsen, ik heb de Jamsoftware geinstalleerd en op scan gedrukt en dan zie ik allemaal mapjes zoals Users, windows, Program files onder elkaar en een paar zijn donkergeel gekleurd, de een voor de helft de ander helemaal. Maar wat betekent dat? Wat moet ik nu doen, hij scant nu niet meer.

Je kunt met treesize zien welke mappen en bestanden welke ruimte innemen, maak een duidelijk screenshot en zet die hier neer?

Vraag verplaatst van geheugen naar harde schijf

Als ik het zo bekijk is je C: schijf sowieso aan de krappe kant. Slechts 40 GB.
Ik ben bang dat je daar de genoemde 15% niet op vrij gaat krijgen.
Bij een beetje harddisk spreken we momenteel toch al gauw over 500 GB voor een gewone schijf en 128 GB voor een Solid State Disk (SSD).

Is die schijf misschien opgedeeld in meerdere partities?
Want volgens mij zit er vanaf de fabriek een 250 GB harddisk in die laptop.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan