C schijf naar iets kleinere SSD schijf clonen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jegero13

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2008
Beste medehelpmijers,

Ik zit hier met een uitdaging... Ik heb laatst een SSD schijf gekocht voor mijn laptop. Omdat ik een beetje zat was van de trage 5400rpm hdd.
Nu was mijn bedoeling om mijn C schijf, ter grootte van 120 Gb te klonen naar mijn SSD schijf. Die ook 120 Gb is. Nu heb ik er niet bij nagedacht dat hij de complete schijf wil clonen. Dus dat mijn SSD - net - te klein is.
Nu de vraag, hebben jullie enig idee hoe ik de complete Windows over kan zetten dus zonder loze ruimte zodat ik mijn oude Windows installatie weer kan gebruiken? Dit is nodig omdat ik midden in mijn school zit en allemaal applicaties op mijn oude schijf staan. En het best een rotwerk is omdat allemaal opnieuw te installeren.

Ik hoop dat jullie een idee hebben en dat ik dus sneller klaar ben!

Alvast bedankt,

Jelle

Hoi,

Volgens mij kan je een systeemkopie maken van je huidige C schijf, als de C schijf 120Gb is, lijkt mij de installatie zélf kleiner dan 120Gb.
Dus maw kun je een systeemkopie maken, ik weet niet hoe groot die is, maar in ieder geval kleiner dan 120Gb.
Als je toch twijfelt kun je misschien wat programma's die niet zo belangrijk zijn deinstalleren om zodoende wat meer ruimte te maken.
Het is sowieso beter om een schone installatie te doen, omdat de meest noodzakelijke zaken zoals trim en defragmentatie door het besturingssyteem zelf geregeld worden, maar het kán wel zoals jij dat wil.

Ik weet niet welk merk ssd je hebt, meestal komt daar software bij om een en ander in te stellen die noodzakelijk zijn zoals TRIM, DEFRAGMENTATIE UIT...
Dat moet je ECHT DIRECT doen zodra je in Windows bent, anders kan je ssd wels een heel korte levensduur hebben.
Succes!!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Goed dat je het zegt. Ik werk nu tijdelijk op een nieuwe Windows installatie en heb geen software of wat geïnstalleerd. En ik werk daar nu al een week op.
Ik heb misschien zelf ook al een optie om de partitie te gaan verkleinen en dan te klonen.
Oh ja, stom van me. Ik heb een Samsung 840 series SSD van 120 Gb.

Bedankt alvast!

Jelle

Hoi Jelle,

Goede keus!! Beslist een A merk, met een softwarepakket waarmee je van alles kunt inregelen.
Ik heb m zelf ook, alleen de 250Gb versie.
Ook zou ik als de versie 3.2 meegeleverd word, van de Samsungsite de nieuwste downloaden, 4.0, prettiger interface, en net wat meer mogelijkheden.
En daar zit ook een tool bij om een systeemimage te maken.

Had ik ook niet aan gedacht om de partitie te verkleinen...;), slim idee.
Als je maar niet vergeet om direct die software te installeren, en in te stellen.

Hoi Rik,

Ik heb nu software om mijn c partitie te verkleinen. En die zegt dat het verstandig is een backup te maken. Ik heb daar op het moment geen ruimte voor. Wat zou er kunnen gebeuren als ik het verkleinen doorzet?
Welke software moet ik precies installeren? Magician? Of die andere die er op staat?

Alvast bedankt!

Jelle

Hoi Jelle,

Je hebt niet echt andere software nodig, je kan ook de partitie verkleinen binnen Windows in diskmanagement.

Als je de complete installatie wil overzetten, heb je wel een externe hardeschijf, of een andere harde schijf in je systeem nodig om de image op te slaan.
Dus misschien kan je die van iemand lenen...?

Als je de partitie maximaal wil verkleinen, geeft dat programmatje dat zelf aan, kleiner dan de oorspronkelijke installatie kan dan ook niet.

Als het goed is zit er bij de SSD een DVD of CD met Samsung Magician, als je een schone installatie op de SSD doet, 'weet' Windows dat er een SSD in zit, en worden belangrijke dingen of aangezet (trim), of juist uitgezet ( defragmentatie).
Ga je een systeem kopie op de SSD zetten, 'weet' Windows van niets en staan die opties respectievelijk uit en aan, en vooral defragmentatie is een doodzonde, want daar kan een SSD niet tegen.
Ik weet zo uit mijn hooft niet wat je met die andere software bedoeld.

Dus, krijg je het voor elkaar dat je de systeemkopie kan overzetten, dan is het echt heel erg belangrijk dat je Samsung Magician installeert, en gelijk ook configureert. Zorg daarbij dat je alle opties even doorloopt, zodat je voor jezelf ook weet dat je aan alles gedacht hebt.

Hoi Jelle,

Schiet me iets te binnen; je zei dat je er net een verse Windows op hebt staan.
Staan daar ook belangrijke dingen op die je MOET bewaren?
In geval van niet, zou ik dan toch een schone installatie op de SSD adviseren.

Hoi Rick,
Ik ben nu bezig in windows om te verkleinen. Ik kan in mijn computer alles overzetten ;)
Dan zal ik als alles overgezet is die magician installeren.
Die schone installatie was om te kijken hoe snel de ssd was enzo. Kijken hoe het werkte enzo.
Dus die andere installatie op mijn hdd moet overgezet worden en die is al bijna 2 jaar oud ;)

Hoi,

Ok, zou zo gebeurd moeten zijn, was nog 1 dingetje vergeten te zeggen, in het bios moet de hardeschijfcontroller op AHCI staan als je die optie hebt.
Soms kan het zijn bij wat oudere laptops dat je alleen kunt kiezen tussen SATA, en IDE, en COMPATIBLE MODE, in dat geval moet hij op SATA staan.

Het kopieren is niet gelukt. Ik ben om en ben toch maar voor een nieuwe installatie gegaan.
Moet nu even alles opnieuw installeren, maar dan is mijn computer in ieder geval weer helemaal schoon.
Bij een nieuwe Windows installatie hoefde ik die Samsung software niet te installeren toch?
Het werkt allemaal vlekkenloos! Heerlijk snel! Ondanks dat het een nieuwe installatie is merk ik al wel verschil dan met mijn oude 5400rpm hdd!
In iedergeval bedankt voor je hulp! :thumb:

Jelle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan