C-schijf vergroten, loopt vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

CagivaFrans

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2016
Hallo,
Ben even nieuw op dit forum dus begin maar meteen goed. Mijn c-schijf loopt vol en nu wil deze vergroten. Heb al van alles geprobeerd en op de forum van helpmij gekeken maar het lukt niet. Alle voorbeelden hebben maar één schijf en ik er twee, een c-schijf en een D-schijf. Hoe moet ik dit doen? Als ik een ruimte op de D-schijf vrijmaak , staat deze nog steeds bij de 2e schijf de D-schijf en niet achter de c-schijf? hoe moet/kan ik dit oplossen?

Heb je 2 fysieke schijven of 1 schijf met 2 partities?

Je C-partitie staat op een (veel te krappe) SSD van 64GB, deze kan je helaas niet vergroten.

Je SSD klonen naar een grotere SSD is de beste optie. Met een SSD van 250GB / 256GB zit je futureproof.

Niet op de C: laten installeren en de huidige software naar een andere schijf verplaatsen, zoek naar een free application mover om die naar een andere schijf te verplaatsen.

Je documentenmap is eventueel via windows naar een andere locatie te verhuizen.

Ook de swap kan naar een andere schijf.
Slaapstand niet gebruiken scheelt ook.
Windows gebruikt zelf een 12 gig ofzo.

De enige manier om werkelijk de schijfruimte vrij te maken (die de slaapstand inneemt) is deze:

The only surefire method of disabling Hibernate, and thus removing hiberfil.sys, on Windows Vista and Windows 7, is through the command prompt and the following steps:
Open a command prompt with administrative privileges.
Enter "powercfg.exe -h off" (Figure D).
Exit the command prompt.
http://www.techrepublic.com/blog/wi...-hiberfilsys-and-reclaim-the-hard-disk-space/
Als je hem gewoon uitschakelt blijft de schijfruimte gewoon bezet door hiberfil.sys

Lange Pier zei:
Windows gebruikt zelf een 12 gig ofzo.
Ligt er maar net aan welke versie je hebt en of er een SP + aanvullende updates zijn geïnstalleerd. Voor een verse install zonder updates kan dat wel kloppen.
Kan me herinneren dat XPpro met SP1 +/-12GB was.
Win7 Ultimate (2 accounts) zonder SP was +/-18GB (zonder tweaks uiteraard).

Laatst bewerkt:
Hallo , alvast bedankt voor alle hulp maar ben bang dat ik eer niet veel mee opschiet. Heb Windows 10 en wil deze upgraden en heb daarvoor 20GB vrije ruimte voor nodig. Ik kom momenteel niet verder dan 11GB. Toch 6 GB gewonnen.. Te weinig dus. Er blijven , mijns inziens twee opties over, A) of een nieuwe C-schijf aanschaffen van 3GB of zo en optie B) de D-schijf en de C-schijf omwisselen. Heb daar iets over gelezen op jullie website. Welke optie adviseren jullie mij aan? Is het zo makkelijk als ik ik denk: Kopieer alle informatie van de c-schijf op een externe schijf, plaats een nieuwe c-schijf in de computer en kopieer alles weer terug?

Zou gewoon een nieuwe schijf kopen, een SSD van 240 / 250 Gb...is meer dan zat en is goed te betalen ( rond de 75 - 80 euro, afhankelijk van merk & type ).
Je kunt je huidige SSD dan klonen naar de nieuwe en dus hoef je geen nieuwe installatie te doen.
Naar mijn idee, de beste en snelste manier.

Hallo , als ik een usb stick wil gebruiken voor de upgrade, hoe gaat dat dan in z'n werk?

Welke optie adviseren jullie mij aan? Is het zo makkelijk als ik ik denk: Kopieer alle informatie van de c-schijf op een externe schijf, plaats een nieuwe c-schijf in de computer en kopieer alles weer terug?

Zie bericht #5 :

Je C-partitie staat op een (veel te krappe) SSD van 64GB, deze kan je helaas niet vergroten.

Je SSD klonen naar een grotere SSD is de beste optie. Met een SSD van 250GB / 256GB zit je futureproof.

Je verbindt de nieuwe SSD met je PC (kan met behulp van een SATA to USB adapter), je kloont de oude SSD naar de nieuwe SSD, daarna monteer je de nieuwe SSD op de plaats van de oude SSD. Windows staat nu op je nieuwe SSD en zal vanop deze SSD opstarten.

Klonen kan met freeware zoals Macrium Reflect, hiermee kan je tegelijkertijd de grootte van de partities aanpassen:

[video=youtube;FvTIAxVvd_0]https://www.youtube.com/watch?v=FvTIAxVvd_0[/video]

Bedankt allemaal, heb een SSd c/schijf aangeschaft. Als deze binnenkomt ga ik aan de slag.

Hallo, het is me gelukt. SSD werkt. Ging niet geheel vlekkeloos maar ben er uit gekomen. C-schijf is nu 250 GB. Bedankt allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan