C: schijf verkleinen + WINDOWS 7 op vrijgekomen ruimte installeren...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Hallo,

ik heb hier een vista laptop (medion) en zou graag de C: schijf verdelen in 2 partities... : één kleinere voor vista (zodat ik vista niet kwijt ben) en het grootste gedeelte voor windows 7 op te installeren...en dan een multiboot systeem hanteren...

welnu ik krijg de C schijf niet kleiner dan 144 GB van de totale 222GB...

hoe komt dit? ben nu aan het defragmenteren (had ik ergens gelezen...)

ik zou vista dus op de C: schijf willen behouden..., de D: schijf is een recovery schijf(waar ik ook vanaf wil blijven), en op zoveel mogelijk ruimte windows 7 installeren...

welke stappen moet ik volgens jullie ondernemen...?

heb reeds de raad gekregen om de nieuw gecreëerde ruimte windows 7 te noemen om me niet te vergissen...

en als eenmaal alles goed staat van partities kan ik win 7 op de nieuwe partitie zetten (zonder iets te formatteren uiteraard; en waar moet ik hierbij op letten?) en als het dan goed is staat win 7 als standaard, als ik me niet vergis??

denken jullie da ik een partioneringsprogje nodig heb hiervoor?

grtz ,

gethez

welnu ik krijg de C schijf niet kleiner dan 144 GB van de totale 222GB...
--> hoe vol is de schijf ?

hoe komt dit? ben nu aan het defragmenteren (had ik ergens gelezen...)
--> dit zou inderdaad kunnen helpen

ik zou vista dus op de C: schijf willen behouden..., de D: schijf is een recovery schijf(waar ik ook vanaf wil blijven), en op zoveel mogelijk ruimte windows 7 installeren...
--> dit kan als je c schijf ruimte wil op offeren

welke stappen moet ik volgens jullie ondernemen...?
1. c verkleinen
2. e aanmaken (afblijven van je d schijf )
3. instaleer windows 7 op de e schijf

en als eenmaal alles goed staat van partities kan ik win 7 op de nieuwe partitie zetten (zonder iets te formatteren uiteraard; en waar moet ik hierbij op letten?) en als het dan goed is staat win 7 als standaard, als ik me niet vergis??
--> in msconfig kan je je standaard boot instelling (wie bovenstaat in je lijst met 2 besturingsystemen)

denken jullie da ik een partioneringsprogje nodig heb hiervoor?
--> denk het niet maar anders kan je partition magic proberen :) kost wat maar werkt prima
grtz ,

de C: schijf is slechts vol met 31gb ! (komt eigenlijk net terug van reparatie met nieuwe hdd)

wat bedoel je eigenlijk met c: schijfruimte willen opofferen?
de bedoeling is om indien het echt nog nodig is om vista nog te kunnen booten, maar de laptop standaard in te stellen op win 7

en hoe gaat dit in z'n werk? heb ondertussen reeds raad gekregen om de C: schijf 2 X te verkleinen (zonder te formatteren heb ik begrepen) en ze dan samen te voegen d.m.v. de onbewerkte partities te verwijderen (alhoewel ik dit zelf niet goed begrijp...)
kan je me dit een beetje beter uitleggen aub? :)

dus als ik C: verklein maak ik automatisch een nieuwe schijf aan dan??en een naam geven ook?

wat bedoel je eigenlijk met c: schijfruimte willen opofferen?
-->als je c partitie kapot gaat heb je nog je andere besturingsysteem op de e schijf staan :)

de bedoeling is om indien het echt nog nodig is om vista nog te kunnen booten, maar de laptop standaard in te stellen op win 7
--> het zou veel makkelijker zijn om een live usb te maken :)
usb stick met windows 7 er op :)
plug and play en werkt
:( helaas weet ik niet een goed stuk software er voor
maar de andere mensen hier vast wel
;) of je zoekt op live usb windows 7

en hoe gaat dit in z'n werk? heb ondertussen reeds raad gekregen om de C: schijf 2 X te verkleinen (zonder te formatteren heb ik begrepen) en ze dan samen te voegen d.m.v. de onbewerkte partities te verwijderen (alhoewel ik dit zelf niet goed begrijp...)
kan je me dit een beetje beter uitleggen aub?
--> dit doe ik altijd met partiton magic
1. verklein c schijf
2. wis de vrije ruimte die je van de c scijf heb gemaakt
3. maak van de verwijdere ruimte een nieuwe partitie p.s opnieuw maken is geformateerd
:) en klaar

dus als ik C: verklein maak ik automatisch een nieuwe schijf aan dan??en een naam geven ook?
-->c verkleinen nieuwe schijf maken heb zelf windows 7 weet helaas niet hoe dat op windows vista gaat maar denk hetzelfde hier kan je het wijzigen

windows logo --> configuratie scherm --> systeembeheer --> computer beheer --> schijf beheer

in het kort :P live usb is makkelijker

Open het progje en klik de C aan.
Links in venster komt een regel:move/resize partition.
Je krijgt een pop up van je C
Ga met je muis op de rechter vertikale lijn staan..muisklik inhouden en maak schuif beweging naar links.C wordt kleiner en maak hem zo klein als je wilt.
klik daarna op OK.

Nu zal je zien dat in je hoofdscherm een regel bijgekomen is die unalocated heet.
klik die aan en kies in linkerscherm voor Create partition.Nu kan je deze een naam geven.In jou geval bijv E
klik op OK
Dan links onder voor apply>progje gaat zijn werk doen.als klaar is(wellicht herstart de pc een keer)Heb je dus 2 partities.Een C en E.
Bij installatie van W7 zet je die dus op E en als goed is krijg je dan vanzelf een dualboot.

wat met de nodige drivers?? die staan nu nog op de D: schijf..? kan ik ze daar gaan zoeken indien ik ze nodig heb?? (voor ingebouwde webcam, chipset en dergelijke...)

Op de site van desbetreffende fabrikant van je systeem kan je ze ook halen.;)

Dus w7 installeren en naar de site en daar de drivers downen.

En om eerlijk te zijn dacht ik dat je daar zelf al beetje vooronderzoek naar gedaan had.

Laatst bewerkt:
Op de site van desbetreffende fabrikant van je systeem kan je ze ook halen.;)

Dus w7 installeren en naar de site en daar de drivers downen.

En om eerlijk te zijn dacht ik dat je daar zelf al beetje vooronderzoek naar gedaan had.

heb ik ook gedaan, maar medion is nu niet bepaald de sterkste in drivers enzo... (ondersteuning voor win 7...)

maar ze staan allemaal op de D: schijf... deze kan ik dus toch gebruiken heh??

als het niet lukt kan je altijd system32 proberen kijken of de computer daar je drivers uit kan halen

een vraagje...

met deze situatie : C: vista, D: recovery en G: win 7, moet ik dan drivers wel installeren? want ze staan toch op de vista schijf...? of werkt het zo niet..?

in het laatste geval, hoe kan ik dan controleren welke drivers ik nog nodig heb?
moet ik terug naar vista en zien welke er daar zijn?

of hoe werkt dit juist?

Windows 7 heeft zelf ook een hele grote driver collectie, dus ik denk dat het wel gaat lukken ;)

heb toch nog een probleempje, mss niet direct i.v.m. de HDD, maar wel met de internetverbinding...
als ik nu naar beneden ga heb ik maar 2 van de 5 verbindingsstreepjes meer, terwijl ik voor de reparatie hiervan geen last had...(toch niet zo erg...)

de router zelf staat boven en als ik er naast ga zitten heb ik wel vol signaal...

kan dit eventueel aan een driver liggen? heb de driver van WLAN uit de recovery-partitie opnieuw geinstalleerd, zonder succes...

mss werkt deze niet goed onder win 7...

weet iemand (als het de WLAN en driver al is) of er een nieuwere betere driver voor bestaat?

het betreft een medion 96640 laptop...

grtz,

gethez

Misschien heb je een zender verstorend apparaat in die kamer staan (radio?). Daardoor wordt de ontvangst minder. Maar aangezien je wel vol signaal hebt naast de router denk ik dat er niks mis is met de drivers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan