C-schijf vol - externe harddisk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wieber

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2007
Hallo,
ik ben een beginner!
Mijn harde schijf loopt vol, had hem onderverdeeld in C van 5 en D van 25 GB. De C loopt vol en ik kan niks meer weggooien, tenminste niets wat ik weet niet meer nodig te hebben. (PC is uit 2004 of zo). Temp-files en oude herstelpunten etc. verwijder ik regelmatig (met Ccleaner en dit soort progs).
Nu dacht ik: ik koop een externe schijf, zet alle progs en data van de D over en richt de oude HDD opnieuw in.
Is dit een goed idee en hoe doe ik dat?
Programma's en gegevens heb ik op de D staan, WindowsXP en explorere en dit soort dingen op de C.
Help me s.v.p.
Wieber

Als je alles van de D over zet naar een andere schijf kloppen ook je snelkoppelinge niet meer. En je verplaatst ook al je rotzooi. Als jij nog 10 of 15% vrije ruimte heb op je C zou je hem even kunnen defragmenteren.

sinds 2004 nooit wat "geschoond" behalve temps enzovoorts? Nu een 30Gb schijf? Advies, koop een lekkere harde schijf van 500Gb of zo...trek die ouwe eruit, 500 Gb erin en helemaal opnieuw opbouwen...XP SP2 erop, de programma's die je veel gebruikt enzovoorts enzovoorts.....neem een prettige niet al te veel belastende virusscanner zoals AVIRA CLASSIC...kost niets en hij presteert primá!

En als je dat gedaan hebt, hang je die ouwe 30GB schijf er ook eens in als "slave". Dikke viruscontrole eroverheen..(ik ben benieuwd) en dan fijn alle noodzakelijke dingen overhalen naar je "nieuwe" systeem.

Die ouwe 30GBb schijf laat je verder gewoon voor wat het is, je weet tenslotte nooit of er nog noodzakelijke dingen op staan...als je dan na een half jaar er echt niets meer afhaalt..kun je eens overwegen het hele ding te formatteren en als extra opslag(je) te gebruiken...of tzt als kleine externe back-up...

Defragmenteren lukt niet, want de C is helemaal vol. Ik wordt gek van de mededeling, dat er geen ruimte meer is...

Een tweede/nieuwe schijf is denk ik het beste. Hoe doe ik dat?? Als ik de schijf inbouw hoe krijg ik dan windows erop? Heb geen installatie-CD, want dat zit tegenwoordig gewoon erop, CD krijg je niet meer bijgeleverd.
Is een externe schijf met USB-aansluiting of een interne schijf beter/makkelijker?

Hoe zet ik de oude als slave erin??

Je eerste probleem is het verkrijgen van een installatierom..
er zit zoals je het omschrijft waarschijnlijk een recovery partititie verborgen op je harde schijf. Er is dan waarschijnlijk ook een tool om van die recovery partitie een recovery cd of cd's te maken?? Daarmee zou je dan een en ander op een nieuwe HD kunnen installeren..

Ja, ik heb een clarify CD en kan daarmee geloof ik de PC opstarten.
Ik heb ondertussen nog wat files uit de pchealth weggegooid en heb nu wat ruimte over (20%), maar het defragmenteren lukt niet echt. Blijft vrij snel hangen en geeft een lijst van niet te defragmenteren files.
Ik wil dus toch wel de C opnieuw inrichten, lijkt me wel een goed plan.
Waar moet ik op letten?

een lijst van niet te defragmenteren bestanden...zaken die dus op dat moment in gebruik zijn..toevallig ook aangegeven welke bestanden?? Toch geen ellende met malware hoop ik?

en die clarify cd bevat die een image van je oorspronkelijk systeem ofzo? het zegt me even niets...

Defragmenteren gaat je ook geen extra ruimte geven. het is gewoon tijd voor óf een andere indeling, óf een andere harddisk. 5 Gb voor Windows en dll's is gewoon te weinig.

Ja dat is natuurlijk duidelijk...en het spreekt voor zich...maar we hebben wel overduidelijk een recovery of installatierom nodig om een nieuwe schijf met windows op gang te helpen....dus is het een recovery partititie of is die "clarify" iets wat hem redt...

ja, die heb ik wel, want het is een legale licentie.
Defragmentatie is niet echt nodig, maar het lijkt me toch wel goed om een keer wat op te ruimen.
Omdat me 5 GB wat weinig voorkomt wil ik de C juist wat verruimen. Het makkelijkste is ws gewoon een nieuwe HDD kopen. Hoe kan ik het makkelijkst de bestanden van de D overzetten op de nieuwe Disk??
Is een externe disk makkelijker of juist niet?

Een externe schijf is leuk, maar niet handig om als opstartschijf te hebben - dat wordt sowieso al lastig installeren met een wat ouder moederbord om via USB op te starten.

De reden dat ik vroeg of je een legale versie had is dat je dan dus gewoon bij een kennis een Windows XP CD kunt lenen om de installatie te doen, je kunt dan gewoon jouw nummer gebruiken.

Ik zou zoals cookz als voorstelde gewoon de huidige schijf eruit halen, nieuwe erin, installeren en dan de oude plaatsen op de plaats van de CD rom, en dan data terugkopieren die je nodig hebt. Aangezien je schijf maar 30 Gb zo ik ook geen moeite nemen om 'm erbij te hangen. Laat 'm gewoon liggen als oude back-up. Je kunt er wel een extern kastje omheen zetten, kost je dan al gauw EUR 30,-. En da's dan 1 EUR per GB.. Je koopt een 400-500 Gb voor ruim EUR 100 ... da's dus 0,20-0,25 ct per Gb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan