c-schijf vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

philou5

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Dag allemaal,
Mijn C-schijf is vol, mijn D-schijf heeft nog 99% ruimte 120 GB.
Kan ik zo maar programma's van de C- naar de D-schijf verplaatsen. En zo ja, hoe doe ik dat dan precies. Communiceren die programma's dan nog wel met elkaar of is dat niet nodig?
Ik heb Windows XP de C- en D-schijf zijn intern (VAIO). Ik heb ook nog een externe schijf van 452 GB. Volgens mij staat daar mijn hele pc-inhoud op.
Vast bedankt voor jullie hulp
Philou

Je kan hiervoor Partition Magic gebruiken. Deze is alleen niet gratis.
Je moet ervoor zorgen dat er een stuk ruimte van D bij de C schijf gezet wordt.

Als er minimaal aantal ruimte is op je C schijf kan het process niet geladen worden via windows. Dan moet je er toch een programma voor gebruiken.

Je programma's scheiden van je OS ben ik niet zo'n voorstander van.
Zet dan liever je data (mijn documenten, afbeeldingen, muziek et cetera) over naar de D schijf, het lijkt erop alsof je de D schijf nu helemaal niet gebruikt en alles op C opslaat.

Je kan via diskmgr proberen om te kijken of je de D kan toevoegen op C. Maar dit gaat waarschijnlijk niet werken. Je moet echter dan toch eerst een beetje ruimte van D op C zetten met een programma. Dan alle bestanden overzetten naar C en dan de rest aan ruimte overzetten. Zodat je nu alleen C gebruikt. Want zoals hierboven staat, volgens mij gebruik je de D schijf helemaal niet.

Waarom programma's aanbieden of aanpassen van partities? Gelijk allemaal veel te grof geschut inzetten?!

Er is ruimte zat op partitie/schijf D.
Men vraagt of men daar programma's naar toe kan zetten. Dit zou ik niet aanbevelen omdat in Windows verwijzingen kunnen zitten naar de C:\... waardoor de programma's dan niet meer 1-2-3 opstarten.

Wat wel goed kan is "Mijn Documenten" verplaatsen naar "D".
-rechtsklik op je map "Mijn documenten".
-kies "eigenschappen"
-Klik op de knop "verplaatsen".
-Zoek een plaatsje op "D" liefst in een apart mapje die je eerst kunt aanmaken op de "D".
Dit jun je evt. voor ieder gebruiker doen op de computer.
Als dit zo doet komen je documenten dus voortaan automatisch op "D".

Succes :thumb:

Dag allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Jullie hebben gelijk, alles wordt op C opgeslagen, met D doe ik helemaal niets. Niet bewust, maar omdat nieuwe bestanden en programma's meestal automatisch naar C gaan.
Wat Danny aanraadt, wat ruimte van D naar C en dan een soort uitruil, lijkt me nogal problematisch, want ik ben niet zo handig op de PC. Ik voel het meeste voor het verplaatsen van mijn documenten. Alleen is het nogal een zootje op mijn computer, er staan ook programma's in mijn documenten. Is het dan niet het handigste om dat met de EZ file transplanter van Bern@ard te doen, dan kan er niets mis gaan lijkt me.
Groeten
Philou

Dag allemaal,
Alleen is het nogal een zootje op mijn computer, er staan ook programma's in mijn documenten. Is het dan niet het handigste om dat met de EZ file transplanter van Bern@ard te doen, dan kan er niets mis gaan lijkt me.
Groeten
Philou
De programma's in je documenten zijn waarschijnlijk gedownloade installers. Dus om een programma te kunnen installeren. Die leveren bij verplaatsen geen problemen op.
In dat geval biedt dat programmatje geen meerwaarde, en gaat het met de in Windows ingebouwde methode dus net zo goed.

Danny,
ik ben echt een nitwit op het gebied van computers :(, dus ik begrijp een aantal zaken niet. Wat is een (primaire) partitie, wat is een logisch station. Ik begrijp dat jij bang bent dat er iets mis zal gaan als ik Mijn documenten op D zet. Stel dat het niet lukt. Kan ik ze dan niet gewoon weer terug zetten :rolleyes: Of is dat té eenvoudig gedacht.
Philou

Als je met EZ file transplanter hele programma's of mappen inclusief alle vermeldingen, dus ook in het register, probleemloos kunt verplaatsen. Waarom dan een hele discussie over partities vergroten, etc.

Als je met EZ file transplanter hele programma's of mappen inclusief alle vermeldingen, dus ook in het register, probleemloos kunt verplaatsen. Waarom dan een hele discussie over partities vergroten, etc.

Omdat bovengenoemde procedure niet feilloos en 100% werkt en toch de nodige problemen kan opleveren

@ Danny: Er is toch helemaal geen noodzaak om de partitie indeling te veranderen? Of de C-partitie moet naar verhouding veel te klein gekozen zijn. Maar daar heb ik nog geen grootte van vernomen.

Op C houd je Windows en de geïnstalleerde programma's.
Alle documenten die je hebt zoals word-doc, excel-doc, foto's, video's of gedownloade bestandjes en programma's die je normaal gesproken in "Mijn Documenten" zet kun je zonder problemen op iedere andere schijf of partitie plaatsen. Mooi gescheiden van je "systeem".

Die hele map verplaatsen geeft geen problemen, en je hoeft daar al helemaal geen speciaal programma van bijv. 25 dollar voor te kopen!

Heb je toch programma's geinstalleerd in je documenten map? Laat eens zien welke dan?
Normaal zorgt een installer er voor dat deze nml. in C:\Program Files\ komt.
Desnoods zou je zo'n programma nog eerst kunnen de-installeren, om het vervolgens later opnieuw te installeren op de normale standaard locatie.

Daarna zoals ik al eerder heb aangegeven en bijv. op www.schoonepc.nl staat;

Het wijzigen van de standaard opslaglocaties (Windows XP)
De standaard opslaglocatie van de map Mijn Documenten (met de onderliggende mappen Mijn Afbeeldingen, Mijn Muziek, Mijn Video's, etc.) kan eenvoudig worden gewijzigd door met rechts te klikken op het icoontje Mijn Documenten in het startmenu en te kiezen voor Eigenschappen. Via het tabblad Doel, knop Verplaatsen kan de standaard opslaglocatie worden gewijzigd in een nieuw aangemaakte persoonlijke map op de datapartitie, bijvoorbeeld D:\inlognaam.

Hallo allemaal,
Gisteren mijn documenten mbv EZ file transplanter op D gezet. Fluitje van een cent. Het was al laat, dus naar bed. Vanmorgen geprobeerd een foto uit Mijn Afbeeldingen in een Word-document te plaatsen via invoegen. Van D naar C zeg maar. Geen probleem, dus dat lijkt het te doen. Iemand suggesties voor een andere test die ik nog zou kunnen uitvoeren? Ik ga nu verder met defragmenteren (lukte ook niet meer) en een beetje orde scheppen op de beide schijven zodat zoiets me geen tweede keer overkomt. Kom ik nog problemen tegen, dan ben ik weer terug bij jullie. In ieder geval van harte bedankt voor alle adviezen.
Hartelijke groeten
Philou

... Iemand suggesties voor een andere test die ik nog zou kunnen uitvoeren? ...

...er staan ook programma's in mijn documenten. Is het dan niet het handigste om dat met de EZ file transplanter van Bern@ard te doen...

Dat EZ file transporter zou je map mijn documenten ook gewoon moeten verwijzen zoals dat standaard in windows kan. Dus zo'n foto invoegen mag geen enkel probleem zijn. Dat draait slechts om de verwijzing van de gehele map documenten.
Die programma's waar je eerder over schreef. kun je daar nog wat mee?

Hallo geryka,
Ik heb setupprogramma's van o.a. Pando en Realplayer in Mijn Documenten. Maar ik realiseer me nu dat dit dus niet het programma zelf is, dat staat idd in Program Files op C. Ze doen het trouwens allebei. Voor mij een reden te meer om in de toekomst goed uit te kijken waar ik wat zet. Ik ga me nu bezig houden met de kast opruimen ;-) Alles in de juiste laatjes.
Allemaal hartelijk bedankt
Groeten
Philou

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan