C schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

splinter2012

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 feb 2012
Beste,
Op mijn nieuwe Windows7 PC geeft de C schijf aan dat 7.07 GB van 58,5 GB beschikbaar is. Regelmatig wordt de blauwe balk rood. Bij openen C schijf blijken de volgende onderdelen de grootste GB "vreters".
Windows 21GB, progr. files (x86) 4,78 GB, progr. files 2,85 GB, gebruikers 5,08 GB
Bij elkaar opgeteld bij lange na niet de 58,5 GB die de schijf groot is.
Prullenbak is leeg en temp internetfiles zijn verwijderd.
Waar gaat het mis?
Hoe krijg ik de verloren/niet zichtbare GB terug?

Voor de goede orde; ik ben een leek en ben niet goed thuis in het PC vakjargon.

Bij voorbaat dank.

splinter2012

Als je een "resume" file hebt heb je ook nog een file ter grootte van je geheugen (4 gig geheugen, 4 gig resume file). Daarboven heb je eventueel nog een swap partitie van windows.

De swap partitie kun je eventueel op een andere harddisk zetten als die beschikbaar is.

De extra files heten:

hiberfil.sys
pagefile.sys

ze zijn onzichtbaar dus om ze te vinden moet je hidden files en "show system files" aan hebben staan

Verder kan je je prullenbak eens legen, daar wil zich meestal ook behoorlijk wat ophopen.

probeer schijfopruiming of anders defragmanteren

als het niet lukt dan moet je cleaner doen

Voer alle goede adviezen van hierboven uit.
Zorg dat je ook naar minder systeemherstelpunt terug bent.

Hoeveel ruimte heb je dan over?
Heb je alle geïnstalleerde programma's werkelijk nodig?
Uninstall deze zo niet?

Heb je de beschikking over een 2de partitie met vrij ruimte of een externe harde schijf?
Zo ja, gebruik deze dan als opslag voor losse data als documenten, muziek, films etc.

Of installeer programm's op de 2de partitie als je die hebt.

Dit om niet telkens tegen te weinig schijfruimte aan te lopen.

[Als je een "resume" file hebt heb je ook nog een file ter grootte van je geheugen (4 gig geheugen, 4 gig resume file). Daarboven heb je eventueel nog een swap partitie van windows.
De swap partitie kun je eventueel op een andere harddisk zetten als die beschikbaar is.
De extra files heten:
hiberfil.sys
pagefile.sys
ze zijn onzichtbaar dus om ze te vinden moet je hidden files en "show system files" aan hebben staan]

Klinkt prachtig maar zoals gezegd; ik ben een absolute leek en bovenstaande is derhalve totale abacadabra voor mij.
Kan het in Jip en Janneke taal?
Evenals het zichtbaar maken van onzichtbare files?

Dank

splinter2012

Ik heb een engelse versie van windows dus ik doe dit een beetje uit de losse pols:

Control panel -> system & security -> system -> advanced system settings -> advanced tab -> performance settings ->advanced -> virtual memory change.

Ga naar een schijf met ruimte-> selecteer "system managed szie" druk op de "SET" knop. Ga naar de C schijf en selecteer daar "no paging file" en "set"

Als je geen hibernation gebruikt kun je dat uitzetten. Gebruik je het wel, dan is er niet veel keus anders dan de file laten staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan