c:\users - naam

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Bij het inrichten van een harde schijf koos ik in het verleden voor het NIET koppelen aan een Microsoft-account om op die manier een voor mij passende naam te kunnen typen voor de gebruiker in de map C:\Users. Standaard zette Windows hier de eerste vijf letters van de naam neer.

Onlangs las ik dat Microsoft bij het installeren de gebruiker niet meer de keuze liet en alleen maar de koppeling met een Microsoft-account aanbood. Daarmee komt - denk ik imho - de optie in gevaar om zelf een gebruikersnaam te kiezen in gevaar.

Wie weet hier het fijne van? Is er nog een andere manier om de gebruikersnaam bij de inrichting van de harde schijf te beïnvloeden?

(Ik ben blij dat mijn inrichting destijds nog wel die mogelijkheid had; mijn naam is Marianne en ik kies ervoor niet c:\Users\Maria als naam van de map te willen hebben).

Vriendelijke groet,
Marianne

Ik vraag mij af wat dat precies uitmaakt? Het is enkel een 'identifier', want binnen heel Windows wordt bovendien jouw normale naam gebruikt die ook ziet bij het inloggen.

Ik vraag mij af wat dat precies uitmaakt? Het is enkel een 'identifier', want binnen heel Windows wordt bovendien jouw normale naam gebruikt die ook ziet bij het inloggen.
Veel niet-Microsoft-programma's e.d. laten de mapnaam zien: een bestand staat dan volgens dat programma op C:\Users\Maria\

Ik kan mij niet indenken dat dit een groot probleem zal zijn in een huishouden.

Als je een gebruiker met de naam Marianne maakt staat er gewoon C:\Users\Marianne:
Marianne.png

Ik begrijp niet wat je dan bedoelt met dat er C:\Users\Maria zou staan.
Daarnaast kan je gewoon een lokaal account aanmaken en is een Microsoft account niet verplicht.
Maar dat zou aan de Windows editie kunnen liggen.

Laatst bewerkt:
In W11 wordt het steeds moeilijker gemaakt om een lokaal account aan te maken, zonder netwerk heb ik het gedaan, beetje gezeur erna maar werkt nog steeds maar voor hoelang?

En de gebruikersnaam maak jezelf idd.

Gisteren nog een nieuwe PC met de laatste build van WIndows 11 ingericht.
Een lokaal account aanmaken was tijdens de installatie geen enkel probleem.
Daar kan je gewoon voor kiezen.

* Omgevingsvariabelen weergeven (set command)

Win-toets + R = Run = Uitvoeren
Typ:
cmd /k set|more
Druk op Enter om alle gegevens te tonen.

typ in de Opdrachtprompt:
SET U
geeft alle variabelen weer die beginnen met de letter U o.a.
USERDOMAIN, USERNAME en USERPROFILE

Voor opdrachtregelparameters bij CMD.EXE typ cmd/? in de opdrachtprompt.

Terug
Bovenaan Onderaan