C2D E8500 overklokken!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bluefearz

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2008
hallo allemaal,

Ik wil mijn E8500 overclocken maar heb nog een paar vraagjes...

Eerst maar mn specs:

cpu: c2d E8500
mobo: ASUS P5Q
case: coolermaster centurion 5
videokaart: club3d 4870 oc edition
psu: coolermaster silent 500W
mem: corsair 4gb ddr2-800
cpu cooler: http://www.alternate.nl/html/produc...-1066031/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor

Ik las op een aantal sites dat het beste is om het geheugen 1:1 te laten draaien. dat zou dus betekenen dat ik mn dram op 667 ddr2 zou moeten draaien, maar kan dat wel?

Ook vroeg ik me af wat ik met de vcore moet doen. moet ik die vastzetten of op auto laten staan... en wat is de normale vcore van e8500?

graag jullie reacties!

GreetZ bluefearz

hebben jullie nog tips voor mij wat ik allemaal in de bios moet veranderen de eerste keer?

zoek en u zult vinden

Lees deze maar door:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=409768
pagina 2 staan voorbeelden

Vcore 45nm cputje is +/- 1.2V Hoever wil je overklokken

Als je bv. naar 3,6/3,8 wilt met een 8500 kun je hem vastzetten op bv. 1.25V (is meer als zat)

Belangrijk!!! => zet ook je PCI-E bus vast op 100! anders kun je je videokaart verne*ken

Geheugen 1-1 is niet perse nodig. ALs je maar niet TE ver boven de snelheid van het geheugen komt.
1-1 is gewoonweg het makkelijkst.

Ben je trouwens bekent met oc-en?

Laatst bewerkt:
Ik heb hem nu stabiel lopen op 3,6 met 379mhz bus en een Vcore van 1.3V maar dat schroef ik nu wel fftjes wat terug naar 1.25:D

Temps zijn nog steeds prima, maar alleen nog een vraagje over dRAM...
Dat loopt nu op 379mhz ddr2. Is dat goed of gaat dat ten koste van levensduur?

Temps zijn rond de 50 stressed dus daar is niets mis mee maar wil graag ff weten of het wel goed gaat met mijn ram=D

nog 2uurtjes gestressed met orthos

greetz bluefearz

btw: thx voor de hulp, pc loopt nu als een zonnetje :)

Je geheugen loopt nu op 2*379 = 758Mhz
Dus is goed :) Crossair geheugen moet de 850 / 900 wel kunnen halen.

Als het geheugen langzamer loopt als default, dat gaat het "eeuwig" mee.

De truk van overklokken is igg je cpu op de gewenste kloksnelheid te laten draaien met een zo laag mogelijke V-core.
Dit scheelt een hoop in temperaturen.

Dus nu elke keer je v-core naar beneden schroeven, testen en nog eens.
Tot je op een punt komt dat hij niet meer stabiel is, dan weer een stapje terug.

Heb je de PCI-bus vast gezet op 100mhz?

pci-bus staat vast op 100
maar ehm...zal ik heb nog verder overklocken of gaat dat dan van de levensduur af?
bijvoorbeeld naar 3.8-4.0 gzh
want ik wil graag het meeste uit mn hardware krijgen maar niet over een half jaar weer een nieuwe cpu moeten kopen natuurlijk :)

trouwens wel nice dat prestatieverschil...met superpi (1m) deed ie eerst 14sec, nu 12 sec,
ook mn score met cinebench ging van 6600 naar 7500:cool:

Het kan effect hebben op de levensduur van je hardware, maar dat is nihiel.
Als je de Vcore niet boven de 1,35V gooit gebeurd er niets met je CPU vergeleken met op standaard kloksnelheid. MITS alles temps normaal blijven~!

Vanaf 1.35V gaat een cpu sneller slijten als normaal.
Vanaf de 1.45V heb je kans dat je CPU er in 1 keer mee ophoud, dan kun je er niets meer mee.

3,6Ghz is nog ruim voldoende om alles soepel aan te kunnen, dus zou ik hem laten staan.
De E8500 kan "makkelijk" over de 4 als je dat wilt

Maar je zult op een moment ook aan je NB, SB en misschien je memory voltage moeten zitten om je overklok stabiel te houden.

Houd ook de temp van je mobo in de gaten. Deze verhoogd ook flink naarmate je de FSB omhoog schroeft.

PS. Als het goed is komt je 4870 nu ook beter tot z'n recht.

ben hem nu nog ff aant ocen naar 3.8 want dan loopt mijn ram op 800mhz 1:1

maar wat moet je doen met spread spectrum enzo?
Kun je me een lijstje geven van dingen die ik nog het beste kan vastzette of op auto late?

CIE support kun je op disabled zetten. => bij cpu configuration
Dan loopt je pc constant de ingestelde kloksnelheid.

Als de temp van je mobo niet te hoog wordt, kun je de rest op auto laten staan.
Wordt ie te warm dan kun je je NB voltage (evt.ook de ram voltage) ook vast zetten.

nog 1 vraag:) wat is belangrijk, cpu temp of core temp? in speedfan zie ik die 2 temps

speedfan zuigt om het zo maar te zeggen :)

je kunt per core kijken core temp

en pc probe voor cpu (global) / mobo en je voltages
pc probe

temp per core niet boven de 70 - 74
cpu temp liefst niet hoger als 55-60

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan