Cache geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Ik had laatst een discussie met een vriend over wat cache-geheugen doet in je pc, dus niet softwarematig, en wat het is. Ik ben van mening dat het cache-geheugen hetzelfde is als het werkgeheugen, maar dan veel kleiner en dat het daarom veel sneller kan zijn. Daar worden 'dingen' op/heen geschreven die veel/vaak worden aangesproken door de processor en daarom uit het normale werkgeheugen gehaald worden. Maar natuurlijk heb ik dat fout (ga ik van uit haha) en ik zou graag willen weten wat het wel is. Dus wat wordt daar heen geschreven en waar vandaan, en waarom etc.

Dus kan iemand mij uitgebreidt uitleggen wat het is?

Hier iets aan?

Een speciaal geheugen-subsysteem als onderdeel van het RAM, waarin veelgebruikte gegevens worden gekopieerd om snel toegang te hebben. Dit extra werkgeheugen slaat de inhoud van RAM-locaties die vaak worden benaderd op, evenals de adressen waar deze gegevens zijn opgeslagen. Als de processor naar een geheugenadres verwijst, controleert de cache of deze dat adres bevat. Als dat het geval is, worden de gegevens aan de processor doorgegeven. Is dat niet het geval, dan worden de gegevens uit het gewone geheugen gehaald. Een cache is nuttig als de toegang tot het RAM langzaam is in verhouding tot de snelheid van de processor.

http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Het is natuurlijk ook geheugen heeft ook dezelfde taak als gewoon geheugen.
Maar het zit in de processor en de gegevens moeten dus niet eerst uit de cpu gaan door het moederbord etc.
Het cache geheugen is ook sneller.
Cache geheugen maakt veel voor de snelheid van je pc,
de minderwaardige cpu's zoals de sempron en celeron hebben maar 128 k cache en zijn daarom al slechter dan een gewone pentium of althon

Bedankt voor die snelle reacties!

Ik had het dus vrijwel goed (joehoe). Maar dan nog een vraagje. Wat wordt er dan naar de cache geschreven? Als ik een spel speel bijv. worden dan veel gebruikte textures op de cache gezet? Of is dat dan weer de softwarematige cache, en dus eigenlijk een plekje op de hdd? Hoe moet ik dat zien? Wat zijn veel gebruikte gegevens en worden dus naar de cache geschreven? Ja, ik ben lastig. Ik weet het ;)

Ennuh, die nieuwe amd's hebben nu 4MB cache-geheugen :cool:

Mag ik op deze vraag doorgaan met de een volgende vraag over het cache geheugen.
Als mijn pc een lange tijd aan het downloaden is geweest dan wordt hij steeds trager en trager.
Door 'm uit te zetten krijgt hij weer de normale snelheid.
Heeft dit ook te maken met het cache geheugen?

Ik zou maar een nieuw topic openen.
Kan van alles zijn. Spyware,virussen en ga zo maar door.

Lijkt mij ook beter om even een nieuwe vraag daarvoor aan te maken.
Ik schat de kans van slagen ook groter op die manier.

Succes. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan