Cache-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Levitation

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
Een tijdje geleden heb ik hier eens een oplossing voor een probleem gevraagd. Het ging hierbij om een probleem i.v.m. spellen. Ik kan op mijn oude pc (AMD Duron 700 Mhz, 576 mb SD ram, GeForce FX 5500) namelijk geen enkel spel spelen zonder dat het beeld vervormt.

Ik dacht eerst dat het aan mijn videokaart lag, maar vandaag heb ik iets ontdekt dankzij het programma Everest.

Daar staat namelijk bij mijn CPU gegevens het volgende:

Veld Waarde
CPU-Eigenschappen
CPU Type AMD Duron, 700 MHz (7 x 100)
CPU Aanduiding Spitfire, Athlon Lite
CPU stepping A2
Instructieset x86, MMX, 3DNow!
L1 Code Cache 64 KB
L1 Data-cache 64 KB
L2 Cache 64 KB (On-Die, Full-Speed)

en dan:

Problemen en Suggesties
Probleem De meeste 3D-Spellen draaien beter met een L2 Cache van minstens 256 KB.

Voila, blijkbaar is mijn L2 Cache dus niet voldoende? Ik heb al gelezen dat je dit wel kunt tweaken door in het register de SecondLevelDataCache aan te passen door simpelweg een andere waarde in te geven. Door hier namelijk de 0 door 200 te vervangen, zou de L2 cache op 512 kb moeten draaien. Maar bij mij werkt dit dus blijkbaar niet. Komt dit doordat die 64 kb écht het maximum is wat mijn CPU aan kan ofzo?

Ik veronderstel toch wel dat dit echt het probleem is waardoor geen enkel 3D spel blijkt te werken...

Alle tips en info welkom!

De secondlevelcache kun je niet softwarematig aanpassen maar is ook geen onderdeel van het probleem, dat spellen beter zouden werken, o.k. ook applicaties.

Die cache is gewoon een voorraadschuurtje, hoe groter, hoe meer erin kan, zodat de proc tijd heeft om die te bewerken.

Te doen, eerst de chipsetdrivers herinstalleren, na een reboot directX installeren, daarna de videokaartdrivers herinstalleren.

Zet het wisselbestand op 0, reboot en maak daar een vaste waarde van, 1000mb is voldoende.

De L2 cache is een vaste waarde in je CPU, deze kun je niet aanpassen.

Klik rechts op deze computer, eigenschappen, geavanceerd, eerste knop instellingen, tabblad geavanceerd, beneden de knop wijzigen.
Klik op het bolletje voor aangepaste grootte om de waarde in te kunnen vullen.

Zo, ik heb alles gedaan wat hierboven beschreven werd.

Ik hoop dat het mijn probleem oplost. Eens testen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan