calc functie weekdag

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick stomp

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2008
Ik krijg het niet voor elkaar om van een datum de dag van de week te laten maken
=weekdag("11-05-2008";2;"DDDDD") zou de dag van de week (zondag) moeten laten zien, maar geeft Fout 502.
Wat doe ik fout?

Waarom zo moeilijk doen.
Tik een datum in een cel en ga naar opmaak / celeigenschappen / Categorie aangepast
En vul bij type dddd in.

Zo werkt het tenminste in excel, ik hoop ook in OpenOffice

Laatst bewerkt:
Loonytune, bedankt! Het is niet precies wat ik bedoel, maar geeft toch een resultaat. De juiste syntax voor WEEKDAG in OO-Calc heb ik nog niet. Maar ik zal een proefje maken in XLS, dat met Calc inlezen en als ODS wegschrijven, dan kan ik zien, hoe Calc het doet.
Dick

De juiste syntax voor WEEKDAG in OO-Calc heb ik nog niet.

daar komt ie:

OOo Calc Help zei:
WEEKDAG
Geeft de dag van de week voor de gegeven datumwaarde. De dag wordt gegeven als een geheel getal tussen 1 (zondag) en 7 (zaterdag) als er geen methode of methode = 1 gespecificeerd is. Als methode=2, begint de nummering bij maandag=1; en als methode=3 begint de nummering bij maandag=0.

Syntaxis
WEEKDAG(Getal; Methode)

Getal, als datumwaarde, is een decimaal getal waarvoor de dag van de week geretourneerd moet worden.

Type bepaalt het type berekening. Voor Type =1, worden de weekdagen beginnende bij zondag geteld (dit is de standaard, zelfs wanneer de parameter Type ontbreekt). Voor Type =2, worden de weekdagen beginnende bij maandag =1 geteld. Voor Type =3, worden de weekdagen beginnende bij maandag =0 geteld.

Dus WEEKDAG("11-05-2008") geeft 1 (dus zondag)
WEEKDAG("11-05-2008";2) geeft 7 (de zevende dag na dag 1 = maandag,( dus weer zondag))

Ergo: De functie WEEKDAG(Getal, Methode ) zal dus nooit de tekst "zondag" opleveren.
Die tekst verkrijg je door de opmaak van de cellen aan te passen of door er een berekende waarde aan toe te kennen.

cal functie weekdag

Dag DiGro,
Het begint me te dagen. Wat ik al gezegd had om te gaan testen: in XLS de functie plaatsten. Inlezen met Calc en veilig stellen als OTS. Nou, dat heb ik niet gedaan. Ik heb vorig advies gevolgd en voor de kolom Datum een handmatige layout vastgesteld als "ddddd dd mmm jjjj". De kolom Dag van de week heb ik verwijderd.
Ook jij bedankt voor de uileg!
Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan