• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculate

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik wil enkele keren waarden die afhankelijk zijn van elkaar in excel opnieuw laten calculeren. Ik doe dat nu met een macro.

Nu heb ik een macro die er zo uitziet:

Code:
Sub ()
'
'

'
    Calculate
    Calculate
    Calculate
    Calculate
    Calculate
    Calculate
    Calculate
End Sub

Maar dan berekend hij telkens opnieuw alle cellen in het werkblad.

Ik zoek een methode om telkens eerst enkele keren cel C12 te herberekenen. Vervolgens pas 1 maal L11 (eigenlijk L11:Q16 = 1 grote samengevoegde cel, ik weet niet of dat verschil maakt) opnieuw te laten berekenen en daarna I19 steeds opnieuw te laten berekenen tot de macro opnieuw wordt uitgevoerd (d.m.v. een knop).

Ik weet niet of het iets makkelijker maakt maar eventueel hoeft het steeds heruitrekenen van I19 enkel als er aan een bepaalde voorwaarde is voldaan.

Hoe kan ik die code aanpassen?

alvast bedankt.

Daarvoor zal je toch het bestand moeten bijvoegen. Waarom zijn er formules die wel moeten berekend worden, en andere niet?

Of kan je met de Oplosser werken?

Wat is de oplosser precies?

De cellen die ik heb genoemd worden herberekend bij de opdracht calculate. Maar het is niet de bedoeling dat ze allemaal tegelijk berekend worden.

Nu herinner ik het me dat ik wel al enkele keren met de oplosser heb gewerkt...

Maar uhm, waar vind ik die in excel 2007?

En uhm, ik zie niet in hoe de oplossing me kan helpen bij mij probleem..:confused:

Ik wil niet dat het allemaal tegelijk wordt uitgevoerd omdat de tweede berekening pas mag gebeuren als alle eerste berekeningen klaar zijn. Om verwarring te voorkomen... En de derde berekening heeft met (voorwaardelijke) opmaak te maken en die moet pas op het einde worden toegepast...

Ik vrees dat als we nog lang moeten gokken over wat je wil doen, dat ik dan wel afhaak op deze vraag.

Heel eenvoudig lijkt me:

Ik wil 'calculate' gebruiken om de waarden in bepaalde cellen te laten herberekenen. Maar wanneer ik die 'calculate' gebruik worden alle cellen tegelijk herberekend.

Ik wil dat ik dus eigenlijk kan toewijzen welke cel moet worden herberekend zodat niet automatisch het hele rekenblad moet worden herberekend.

Alsz je in de helpfiles van VBA gaat kijken (F1) bij calculate, dan zie je daar code staan om bvb. enkel rij 2 in blad 1 te laten berekenen:

Code:
Worksheets(1).Rows(2).Calculate

Lijkt me wel aanpasbaar.

Wigi

Hmm, dus ik moet eigenlijk zien dat al die cellen op een andere rij zouden kunnen gaan liggen en dan is in principe mijn probleem opgelost. Ga ik binnekort eens bekijken:thumb:

Hmm, dus ik moet eigenlijk zien dat al die cellen op een andere rij zouden kunnen gaan liggen en dan is in principe mijn probleem opgelost. Ga ik binnekort eens bekijken:thumb:

Het hoeft niet per rij te gaan, elke (geldige) verwijzing naar een range (een bereik dus) is goed :thumb:

Hmm, dus ik moet eigenlijk zien dat al die cellen op een andere rij zouden kunnen gaan liggen en dan is in principe mijn probleem opgelost.
Waarom?:shocked:

Je kunt een bereik benoemen en dat bereik berekenen, ongeacht of de cellen of dezelfde regel staan of niet. Stel je heeft een aantal cellen geselecteerd en die cellen de naam rekenen gegeven. Je kunt dan bepalen dat uitsluitend die cellen worden berekend.
De code zou dan zo zijn:
Code:
Sub berekenen()
Range("rekenen").Calculate
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan