• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculatie van gemiddelde door middel van verwijzing naar cellen naast verwezen cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesMulder123

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2018
Beste gebruikers van dit forum,

Ik heb een hele lange lijst met getallen. Deze behoren tot verschillende categorieën. Ik zou graag een verwijzing willen maken naar deze getallen zodat ze automatisch gemiddeld worden per categorie, i.p.v dat ik dit handmatig voor elke categorie apart moet doen. De getallen staan telkens 4 cellen rechts van de naam van de bijbehorende categorie. Ik zou daarom een functie willen gebruiken die de alle cellen met de naam van een categorie opzoekt en dan de waardes 4 cellen verder met elkaar middelt.

Is zoiets mogelijk en praktisch? Ik ben niet zeker wat voor formule(s) ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Ik hoop dat een van jullie mij misschien verder kan helpen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Is zoiets mogelijk en praktisch?
Ja, denk het wel.

Plaats s.v.p. een voorbeeldbestand (excel) voor meer assistentie.

Begin eens met een voorbeeldbestandje, dat werkt altijd beter. De gemiddelde HelpMij helper is behoorlijk lui aangelegd, en staat niet te popelen om zelf eerst data in te kloppen :).

Volgens mij kun je dat zo doen:
PHP:
=GEMIDDELDEN.ALS($E$2:$E$10;$A$2:$A$10;K2)
In L2 plaatsen en naar beneden trekken.

De gemiddelde.als formule werkt! Dit is precies waar ik naar zocht.
Dank aan OctaFish en garfield007 voor de antwoorden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan