• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculating: (1 processor(s)): ..%

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hidaeu

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2015
Na elke handeling die ik doe in excel krijg ik deze melding: Calculating: (1 processor(s)): ..%.
En dan maar wachten!!!!.

Het bestand is 1400 KB, met formules en verwijzingen naar andere tabbladen. Niet al te groot of ingewikkeld.

Wat is er aan de hand?

Zet de berekening eens op handmatig.
Er zullen waarschijnlijk kringverwijzingen inzitten die het berekenen in een bijna eindeloze lus brengen.
Het kan ook iets anders zijn, natuurlijk. :)

ik heb hem op handmatig gezet, in ieder geval geen "calculating" meer! thanks

Als ik via Filter een bepaalde selectie maak, geeft hij niet de correctie SUM weer (staat op handmatig), ik zou hem weer op automatisch kunnen zetten, alleen krijg je dat lange wachten, is er een andere oplossing?

Kan je even een getrouw voorbeeldje maken en hier plaatsen. Het hoeft echt niet te groot zijn enkele regels is genoeg vooral de geplaatste formules en verwijzingen zijn belangrijk.

Gokje:

1 Veel VERT.ZOEKEN?
2 Veel SOM.ALS en/of SOMMEN.ALS?
3 Veel SOMPRODUCT?

Veel verwijzingen naar hele kolommen
Veel onzichtbare plaatjes....

Calculating geeft aan dat je formules op het rekenblad gewoon berekend of opnieuw berekend worden. als je dat op handmatig zet gebeurt dat alleen als je echt de opdracht geeft om te berekenen. De celwaarden worden dus tussendoor niet aangepast.
1 processor betekent dat uw aantal processoren in Windows niet staat ingesteld! Als je een dual core processor hebt, heb je twee processoren, en dan moet je naar uitvoeren gaan in het startmenu, daar tik je msconfig in, daar kies je voor tabblad computer opstarten en dan kies je geavanceerde opties, waar gje dan kan opgeven hoeveel processoren je hebt in jouw computer.

Dit kan berekeningen aanzienlijk versnellen!

Och ja, een core 1 7 kan tot 8 processoren gaan, maar dat moet je uitvissen op jouw computer ;)

1400 kb = 1,4 mb en is in het geheel niet bijzonder groot voor Excel. 50 tot 200 MB, dat is groot. Maar de grootte zegt niet heel veel over hoe snel of langzaam het model rekent. Je kan een 50 K klein bestand maken dat heel lang moet rekenen.

In B3 van blad uren een formuletje gezet.
Op blad Sal. jan 2015 in de roze cellen de formule aangepast als voorbeeld. De rest zal je gelijkaardig moeten aanpassen
Hopelijk verlicht dit het rekenwerk daar hij niet steeds de volledige kolommen moet nalopen.
Ps de cel B3 kan je een witte tekstkleur geven zodat die niet meer zichtbaar is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb het eens getimed, maar die oplossing is een procent of 10, 20 langzamer. Dat komt omdat INDIRECT zowel een trage als een volatiele functie is. Dus nu gaat het bestand bij iedere bewerking die een herberekening triggert die sommen als formules allemaal uitvoeren.

Excel 2010 is slim genoeg om bij hele kolommen in een formule eerst de doorsnijding te maken met het in gebruik zijnde bereik voordat er wordt gerekend. Dit gold niet voor bijvoorbeeld Excel 2003.

Om dit probleem echt op te lossen is een redesign van het bestand nodig zodat we kunnen gebruik maken van bijvoorbeeld draaitabellen.

@ Jan Karel,
Ik vreesde ervoor door gebruik te maken van die indirect formule. maar dacht tijdwinst te boeken door het bereik te verkleinen. Niet dus:(

Redesign....(help)maar toch aan de gang gegaan met draaitabellen, veel weet ik niet van draaitabellen, maar ik krijg niet dezelfde gegevens uit de tabellen als voorheen.

Is het mogelijk om in/naast de draaitabellen kolommen met gegevens toe te voegen?
zie voorbeeld Bekijk bijlage Uren 2015 voorbeeld.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan