camera obscura

Status
Niet open voor verdere reacties.

fotograafke03

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2006
hey maatjeus

ik heb een camera obscura op de kop kunnen tikken

en ik heb ook al ééns zwart wit fototjes onwtikkeld

nu is mij vraag:

ik wil gewoon zwart wit fotopapier in die camera obscura steken en dan een foto met maken maar hoelang mag dan die belichte foto er in blijven steken
groetjes

Zolang er geen licht meer op valt na de foto gemaakt te hebben, kun je het in theorie er best wel lang in laten zitten. Ik weet niet wat je precies wilt, maar enkele dagen moet wel kunnen. Ligt ook aann je licht-gevoelige papier natuurlijk. Behalve voor licht moet je ook oppassen met vocht! Maar kijk goed of de camera (nog) echt lichtdicht is Het kleinste gaatje kan er al voor zorgen dat de foto overbelicht raakt. En denk er ook goed om dat je de camera in het donker of bij speciaal licht pas opent. Sluitertijd/diafragma zul je helemaal zelf moeten onderzoeken, maar dat is ook wel weer het leuke van een camera-obscura :)

Ik heb dat vroeger ook eens gedaan.

Begin eens met 30 seconden bij daglicht.De volgende op 40 seconden en daarna 50 seconden etc. Kijk niet raar op als de juiste belichtingstijd tegen de twee minuten aan komt te zitten, e.e.a. hangt sterk af van de gevoeligheid van het fotopapier. Daarna ontwikkelen en uiteindelijk de juiste tijd bepalen.

Kijk ook eens op: http://www.barlaeus.nl/cameraobscura1.htm

Enkele dagen kan gerust maar bewaar de camera dan voor de zekerheid wel uit het licht, in een tas of zo.

Wikipedia: nederlands, engels & Pinhole camera.

Hier zie je een foto die ik eens gemaakt heb. 15 minuten belichtingstijd met f/300. :) Het diafragma kun je berekenen door de brandpuntsafstand te delen door de lens opening.

Een positief krijg je door een contactafdruk te maken van het negatief, emulsiekanten tegen elkaar, of door het negatief te scannen, inverteren en spiegelen.

Vr.Gr. Egel.

jah bedankt voor die uitleg nu kan ik beginnen te expermenteren met de diafragma enzo

en dan ga ik na de foto naar mijn doka en ontwikkele ik hem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan