Canon 450d

Status
Niet open voor verdere reacties.

angres

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jun 2009
ik heb me een canon 450d aangeschaft. Maar ik zoek nu een goede zoomlens voor vogels te fotograferen of andere dieren. Kan iemand mij aanraden welke want weet er zelf zeer weinig van af dank je.

Wat wil er maximaal aan uitgeven ??? Telezoom lenzen vanaf 300mm zijn voor zoogdieren te doen, vogels nogal nipt. Boven 300mm gaan de prijzen wel hoog voor lenzen met beperkte lichtsterkte.

Sigma 120-400mm DG OS HSM F:4.5-5.6 Canon AF (700€)
Sigma 150-500mm DG OS HSM F:5.0-6.3 Canon AF (800€)
Sigma 50-500mm EX DG HSM F: 4.0-6.3 Canon AF (1000€)
Canon EF 100-400mm F:4.5-5.6 L IS USM (1400€)
Sigma 200-500mm EX DG F: 2.8 Canon AF (...)

Je kan een x-300mm zoom kiezen en er een teleconvertor tussen zetten (x2 bvb) wat weerom ten koste is van de lichtsterkte...

Wat wil er maximaal aan uitgeven ??? Telezoom lenzen vanaf 300mm zijn voor zoogdieren te doen, vogels nogal nipt. Boven 300mm gaan de prijzen wel hoog voor lenzen met beperkte lichtsterkte.

Sigma 120-400mm DG OS HSM F:4.5-5.6 Canon AF (700€)
Sigma 150-500mm DG OS HSM F:5.0-6.3 Canon AF (800€)
Sigma 50-500mm EX DG HSM F: 4.0-6.3 Canon AF (1000€)
Canon EF 100-400mm F:4.5-5.6 L IS USM (1400€)
Sigma 200-500mm EX DG F: 2.8 Canon AF (...)

Je kan een x-300mm zoom kiezen en er een teleconvertor tussen zetten (x2 bvb) wat weerom ten koste is van de lichtsterkte...

ik heb nu de EF 75-300 is die ook goed?

Indien je een lens hebt, ga ze dan gewoon proberen en zie hoe ver je ermee geraakt, de EF 75-300 4.0-5.6 is prijs kwaliteit een prima lens, alleen vrees ik voor volgels net iets te klein. Je kan er natuurlijk een teleconvertor tussen zetten wat van je 75 - 300 een 150 - 600 maakt welke wel goed is voor kleinere dieren het nadeel is dat je twee diafragma stops verliest wat het gebruik bij donker weer moeilijk maakt zonder naar 1600ASA te moeten grijpen (ruis) of risico op bewegings artifacten.

Je kan natuurlijk van je 12MegaPixels gebruik maken om met behoud van betrekkelijk goede resolutie je opnamen te trimmen zodat je een "vergroting" maakt op je computer. (m.a.w. je maakt van je 12MP opnamen bvb een 6 MP opname door er stukken af te knippen)

Laatst bewerkt:
Indien je een lens hebt, ga ze dan gewoon proberen en zie hoe ver je ermee geraakt, de EF 75-300 4.0-5.6 is prijs kwaliteit een prima lens, alleen vrees ik voor volgels net iets te klein. Je kan er natuurlijk een teleconvertor tussen zetten wat van je 75 - 300 een 150 - 600 maakt welke wel goed is voor kleinere dieren het nadeel is dat je twee diafragma stops verliest wat het gebruik bij donker weer moeilijk maakt zonder naar 1600ASA te moeten grijpen (ruis) of risico op bewegings artifacten.

Je kan natuurlijk van je 12MegaPixels gebruik maken om met behoud van betrekkelijk goede resolutie je opnamen te trimmen zodat je een "vergroting" maakt op je computer. (m.a.w. je maakt van je 12MP opnamen bvb een 6 MP opname door er stukken af te knippen)

eigelijk ken ik er niks van hoor het is allemaal chinees wat je me allemaal verteld haha
heb je mss msn kan ik je toevoege want heb nog meerdere vrage of een mail adres ofzo dank je wel alvast :p

eigelijk ken ik er niks van hoor het is allemaal chinees wat je me allemaal verteld haha
heb je mss msn kan ik je toevoege want heb nog meerdere vrage of een mail adres ofzo dank je wel alvast :p

Ieder begin is moeilijk:rolleyes:

Mijn advies: koop je een goed boek (niet alle boeken zijn goed) ga op de Canon site eens door de tutorials. De meegeleverde manual staat vol goede tips. Leer te spelen met de parameters en probeer het uit. Gebruik zo weinig mogelijk de programma's maar test met de P, TV en AV standen. Probeer de RAW modes uit en corrigeer je opnamen met de megeleverde professionele software, dit is je digitale doka. Je kan veel plezier hebben aan je 450D.

Ik ben niet op msn, maar op www.flickr.com vind je mij.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is er niets moeilijk aan, je camera heeft te veel toeters en bellen voor een beginner. Back to basics is de boodschap :) Je hebt natuurlijk niet de luxe om met een volledig manueel toestel en een filmrolletje het aan te leren. Ik maakte mooiere foto's met men ouwe Zenith dan nu met de Canon, want het moest toen gewoon van de eerste keer goed zijn :p

Korte tutorial :
Je hebt een object, je onderwerp dat je gaat fotograferen. Dat object weerkaatst licht en dit licht valt op je CCD (vroeger je film) en je hebt een opname:thumb:
Het probleem is natuurlijk dat het licht niet altijd hetzelfde is. Je moet er voor zorgen dat je het licht dat op je CCD valt aanpast zodat er iets zichtbaar is. Hiervoor heb je 3 parameters :
1 : Diafragma je gaat het licht dat door je lens komt beperken. Hoe kleiner het getal hoe meer licht er binnen komt.
Zet je 450D op programma AV draai met het draaiwieltje achter de ontspanner tot je het kleinste getal ziet op je LCD rechts boven bvb F5.6. Kijk door je zoeker en druk op de diafragma knop vooraan op je camera onderaan links net naast het "450D" logo. Draai nu naar een hoger getal F16 bvb en doe hetzelfde. Voila de werking van het diafragma:)

2: Sluitersnelheid : Hoe lang laat je licht op je CCD vallen. Wanneer je in deze stand van je 450D de ontspanner licht indrukt geeft hij in de zoeker (en op de LCD) een tweede waarde weer, je sluitersnelheid. Dit gaat van 30" tot 1/4000 (van een seconde een verkoops argument van je camera:))
Je mag ervan uit gaan dat je zonder statief lager dan 1/30 geen scherpe foto's meer maakt door, omdat je beweegt:eek:

3: De gevoeligheid van cd CCD. Vroeger moest je een filmrolletje kiezen van 100ISO of 400ISO, enz... Vandaag stel je dit gewoon in op je camera. Je kan de CCD on the fly van gevoeligheid veranderen (Zaaalig) Hoe lager het getal hoe ongevoeliger de CCD (voor licht) maar hoe hoger het getal hoe meer ruis je krijgt op je foto:( (ISO knop achter je ontspanner)

Nu al die dingen hangen samen. Voor iedere stop van je diafragma (volgend getalletje) dat je omhoog gaat zal je sluitersnelheid met één stop dalen (en omgekeerd natuurlijk). En hier kan je dan mee spelen om bvb bewegende dieren met een hoge sluitersnelheid te schieten en een laag diafragma.

Stel je maakt een portret opname (met je 75-300 perfect) en je kan deze maken op 200ISO met een diafragma van F5.6 aan een snelheid van 1/800. Perfecte foto, je kan deze natuurlijk ook schieten op 200ISO met F10 en 1/250. In beide gevallen valt er evenveel licht op je CCD en heb je twee geslaagde foto's. Wanneer je de foto's vergelijkt zal je zien dat de tweede een scherpere achtergrond heeft dan de eerste, voila scherptediepte, een ander speeltje van de fotograaf:love:
En in alle eerlijkheid als je echt wil leren foto's maken is dit al wat je nodig hebt, of toch bijna alles:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan