Canon eos 1000d; moeite met scherpstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 okt 2013
Berichten
1
Beste mensen - ik ben een amateur fotograaf. Mijn Canon eos 1000d met Tamron 18 - 200 lens is lastig automatisch scherp te stellen. De lens blijft maar heen en weer draaien, kennelijk op zoek naar de juiste instelling. Misschien kan-ie niet kiezen tussen de 7 focus punten?

De lol is er wel af op deze manier. Wie weet wat ik hieraan kan doen? Wat mij betreft schakel ik 6 focuspunten uit en ga door met de center focus alleen...

Hopende op het verlossende woord.

Groet,
Japer
 
Autofocus betekend automatisch scherpstellen waarop je richt.
Derhalve als je de basis instellingen niet goed hebt gaat het niet goed.
Kijk eens op de lens en bij de instellingen.
Wellicht staat 1 van 2 op macro ingesteld....?
Mooie camera overigens.
 
Om te beginnen: scherpstellen gebeurt bij Canon in het objectief, want daar zit de scherpstelmotor, dus als de lens niet goed scherp stelt, kun je kijken of het aan de lens ligt door er een andere lens op te zetten. Daarbij is de camera wel afhankelijk van contrast/licht, dus als je naar een wit+lichtgrijs vlak kijkt, wordt het voor de camera bijna onmogelijk om scherp te stellen. Zoek dus vergelijkbare onderwerpen (uiteraard ook qua afstand) op om op scherp te stellen. En als het te donker is, zal het ook erg lastig worden. In dat geval kun je de autofocus beter uitzetten en met de hand scherpstellen.