Canon eos 1000d; moeite met scherpstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 okt 2013
Berichten
1
Beste mensen - ik ben een amateur fotograaf. Mijn Canon eos 1000d met Tamron 18 - 200 lens is lastig automatisch scherp te stellen. De lens blijft maar heen en weer draaien, kennelijk op zoek naar de juiste instelling. Misschien kan-ie niet kiezen tussen de 7 focus punten?

De lol is er wel af op deze manier. Wie weet wat ik hieraan kan doen? Wat mij betreft schakel ik 6 focuspunten uit en ga door met de center focus alleen...

Hopende op het verlossende woord.

Groet,
Japer
 
Autofocus betekend automatisch scherpstellen waarop je richt.
Derhalve als je de basis instellingen niet goed hebt gaat het niet goed.
Kijk eens op de lens en bij de instellingen.
Wellicht staat 1 van 2 op macro ingesteld....?
Mooie camera overigens.
 
Om te beginnen: scherpstellen gebeurt bij Canon in het objectief, want daar zit de scherpstelmotor, dus als de lens niet goed scherp stelt, kun je kijken of het aan de lens ligt door er een andere lens op te zetten. Daarbij is de camera wel afhankelijk van contrast/licht, dus als je naar een wit+lichtgrijs vlak kijkt, wordt het voor de camera bijna onmogelijk om scherp te stellen. Zoek dus vergelijkbare onderwerpen (uiteraard ook qua afstand) op om op scherp te stellen. En als het te donker is, zal het ook erg lastig worden. In dat geval kun je de autofocus beter uitzetten en met de hand scherpstellen.

De scherpstelmodus kun je in beginsel simpel veranderen als je niet in de volautomatische modus werkt, wat ik je ook overigens zou afraden als je dat wèl doet. Gebruik de <P> modus bijvoorbeeld, want dan kun je zelf veel meer instellen. Met de knop <AF-puntselectie> kun je dan het scherpstelpunt aanpassen, als dat nodig is. De 7-punts modus zou overigens prima moeten werken, maar levert geen betere of snellere resultaten op als bij de 1-punt selectiemodus. Zelf heb ik een 6D met 11 punten (geloof ik) maar die gebruik ik ook meestal in de 1-punt stand. Ik bepaal namelijk veel liever zelf waar ik op scherp stel. En dat gaat het best met 1 punt.
 
Het probleem bij automatische scherpstelling is dat als er ook maar iets van een beweging in je beeld voorbij komt, de camera/lens weer op dit punt wil scherpstellen.

Je kunt het beste manueel scherpstellen, dan heb je dit probleem niet.
 
@phvvdb
Welkom op Helpmij
Topics ouder dan 3 maanden mogen met rust gelaten worden, lees anders de voorwaarden nog eens even door.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan